جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » امضای قرارداد ضدتروریسم میان آمریکا و قطر

امضای قرارداد ضدتروریسم میان آمریکا و قطر

در جریان سفر رکس تیلرسون وزیرخارجه ایالات متحده به قطر، واشنگتن و دوحه روز سه شنبه تفاهم نامه‌ای را به منظور همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و قطع منابع مالی گروه‌های تروریستی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت سی هاموند مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در دوحه پایتخت قطر، ضمن اعلام این خبر، امضای تفاهم‌نامه را «یک گام امیدوار کننده به جلو» توصیف کرد.

رکس تیلرسون در ادامه سفر منطقه‌ای خود و با هدف میانجیگری بین قطر و کشورهای عمده عرب، روز سه شنبه از کویت عازم دوحه شد و علاوه بر همتای قطری خود، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار کرد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، اواسط خرداد با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط خود را با آن قطع و با ارائه فهرستی از درخواست‌های خود، ده روز به دوحه مهلت تصمیم گیری دادند.

قطر در پنج سال گذشته بزرگترین کمک کننده مالی به طرح‌های عمرانی غزه بوده و حدود نیم میلیارد دلار برای بازسازی، ساختمان سازی، توسعه زیرساخت‌ها و همچنین طرح های بهداشت و درمان در نواز غزه هزینه کرده است.

در همین حال، وزیر خارجه مصر نیز اعلام کرده است که وزیران خارجه چهار کشور بلوک عربی ضد قطر قرار است روز چهارشنبه با رکس تیلرسون در پایخت عربستان دیدار و درباره آخرین تحولات تنش اخیر گفت‌وگو کنند.

صدای آمریکا