شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا خواستار حضور نظامی در عراق بعد از پایان کار داعش شد

آمریکا خواستار حضور نظامی در عراق بعد از پایان کار داعش شد

یک مقام مسئول نظامی آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۱ ژوییه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف مایل هستند بعد از شکست گروه داعش حضور نظامی خود در عراق را حفظ کنند.

ژنرال سیتفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی گفت دولت عراق ابراز علاقه کرده ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف در این کشور باقی بمانند.

ژنرال تاونسند در یک ویدیو که در بغداد منتشر شد گفت‌: «دولت ما نیز علاقمند است و بسیاری از کشورهای دیگر عضو ائتلاف هم ابراز علاقه کرده اند که در این تلاش‌ها شرکت داشته باشند». تاونسند تایید کرد که مذاکرات در این باره در مراحل نهایی است و افزود: «گمان می‌کنم ما بعد از شکست داعش در عراق حضور خواهیم داشت».

بعد از آنکه باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق عقب نشینی کرد، نیروهای امنیتی عراق در دوران نخست وزیری نوری المالکی ضعیف شدند.

در سال ۲۰۱۴ سازمان‌های افراطی حمله خود به عراق را آغاز کردند و ارتش این کشور نتوانست دفاع کند و نیروهای بسیاری تسلیم شدند و سلاح‌های خود را زمین گذاشتند.

تاونسند گفت: «ما می‌توانیم به سال ۲۰۱۱، زمانی که آمریکا و نیروهای ائتلاف عراق را ترک کردند نگاه کنیم و ببینیم که در ظرف ۳ سال چه اتفاقی افتاد. فکر نمی‌کنم که ما بخواهیم این تکرار شود».

هم اکنون ۵۰۰۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند که به نیروهای امنیتی این کشور آموزش می‌دهند.