پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » توافقنامه محرمانه میان کشورهای شورای همکاری و شیخ تمیم امیر قطر

توافقنامه محرمانه میان کشورهای شورای همکاری و شیخ تمیم امیر قطر

العربیه شامگاه دوشنبه توافقنامه محرمانه سال 2013-2014 میان کشورهای شورای همکاری و شیخ تمیم امیر قطر را منتشر کرد.

این مدارک نشان می‌دهد که شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر، همه خواسته‌های کشورهای خلیج فارس را امضا کرده است تا زیر بنای برقراری مرحله جدید روابط برادرانه میان این کشورها باشد.

این مدارک نشان می‌دهد که امیر قطر بطور کتبی متعهد به اجرای مفاد توافقنامه در حضور رهبران خلیج فارس شده است.

وی متعهد شده است که به کشورهای خلیج فارس این حق را بدهد تا در صورت عدم پایبندی قطر بتوانند علیه این کشور دست به اقدام بزنند.

مهترین بخش این توافقنامه دست کشیدن قطر از حمایت “اخوان المسلمین” و اخراج اتباع غیر قطری این گروه از قطر است.

وی همچنین متعهد شده است تا از پناه دادن به عوامل اخوانی از اتباع کشورهای شورای همکاری اجتناب کرده تا روابط کشورهای عضو شورای همکاری تیره نشود و از ارایه هرگونه کمک به هر تشکیلات و یا گروهی در یمن ممانعت کند تا روابط داخلی خلیج فارس و یا با کشورهای همجوار تیره نشود.

در مفاد توافقنامه به تعهد به سیاست خارجی عمومی کشورهای خلیج فارس و بستن موسسه‌هایی که شهروندان خلیج فارس را آموزش خرابکارانه می‌دهد تاکید شده است.

متون توافقنامه امضا شده از سوی امیر قطر با ترجمه فارسی:

توافقنامه میان ملک عبدالله، شیخ صباح و شیخ تمیم 1

توافقنامه میان ملک عبدالله، شیخ صباح و شیخ تمیم 2

امیر قطر همچنین متعهد شد از دخالت مستقیم و یا غیر مستقیم در امور داخلی کشورهای شورای همکاری اجتناب ورزیده از پناه دادن و یا دادن تابعیت به شهروندان خلیج فارس که علیه نظام‌های کشورهای خود دست به اقدامات خصمانه می‌زنند مگر در صورت توافق این کشورها خودداری کند. همچنین حمایت از گروه‌های گمراه و مخالف کشورهای خود و رسانه‌های خصمانه را متوقف کند.

امیر قطر با امضای بندی از مفاد این توافقنامه به کشورهای خلیج فارس این حق را داده است تا در صورت عدم پایبندی کشورش اقداماتی را علیه قطر به اجرا درآورند.

امضای توافقنامه تکمیلی در ریاض از سوی امیر قطر

این توافقنامه هنگامی به امضا رسید که کشورهای خلیج فارس با بحران ناشی از فراخواندن سفرای سعودی، امارات و بحرین از دوحه در نتیجه رفتار خصمانه قطر در قبال همسایگان خود در شورای همکاری و دخالت مستمر در امور داخلی آنها رو به رو بودند.

با امضای توافقنامه ریاض که امیر قطر نیز یکی از امضاکنندگان آن بود انتظار می‌رفت که راه حل خلیجی نشئت گرفته از توافقنامه ریاض بحران روابط را پایان دهد. افزون بر موضوع عدم دخالت مستقیم و یا غیر مستقیم در امور هر یک از کشورهای عضو، توقف تبلیغات خصمانه و عدم حمایت از گروه‌های مخالف، همچنین بر حمایت نکردن از گروه “اخوان المسلمین” و یا هر تشکیلات و افراد دیگری که امنیت و ثبات کشورهای خلیج فارس را تهدید می‌کنند تاکید شد.

متن توافقنامه تکمیلی ریاض 1

متن توافقنامه تکمیلی ریاض 2

متن توافقنامه تکمیلی ریاض 3

ترجمه متن:

بسم الله الرحمن الرحیم

در روز شنبه 19/1/1435 خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پادشاهی عربی سعودی و برادر جناب شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت و برادر جناب شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر در ریاض دیدار کرد.

در این دیدار گفتگوهای سازنده‌ای صورت گرفت و در خلال آنها همه آنچه روابط بین کشورهای شورا [ همکاری کشورهای عربی خلیج ] را متاثر کرده و چالش‌هایی که امنیت و این کشورها با آن مواجه است و راه‌های برطرف کردن اختلال موجود در روابط این کشورها مورد بازبینی کامل قرار گرفت.

با توجه به اهمیت آغاز مرحله‌ای جدید در کار گروهی کشورهای شورا، به نحوی که بتواند حرکت این کشورها را در یک چهارچوب واحد و براساس اصولی که در نظام اساسی شورای همکاری آمده، تضمین کند، درباره موارد زیر توافق شد.

کشورهای شورا نباید در امور داخلی دیگر کشورها به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم دخالت کنند و هیچ یک از شهروندان این کشورها که فعالیتی بر علیه دولت انجام داده باشند، نباید در کشورهای شورا پناه داده شده و یا از امتیاز حق شهروندی برخوردار شود. گروه‌های شورشی مخالف دولت و رسانه‌های معاند نیز نباید حمایت شوند.
اخوان المسلمین و هر گروه دیگری که امنیت و ثبات کشورهای شورا را از طریق اقدامات امنیتی مستقیم و یا تلاش برای تاثیر سیاسی، تهدید می‌کنند، نباید مورد حمایت قرار گیرند.
هیچ یک از اعضای شورای همکاری نباید به هیچ گروهی در یمن که ممکن است تهدیدی برای کشورهای همسایه باشد، کمکی بکند.

ملک عبدالله بن عبدالعزیر پادشاه کشور عربی سعودی

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر

 

کاملا سری

دستور العمل اجرایی توافق ریاض

 

پس از اطلاع وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری از توافقی که 19/1/1435 برابر با 23/11/2013 در ریاض از سوی خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پادشاهی عربی سعودی و برادرش جناب شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت و برادر جناب شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر امضاء شد و از سوی ملک حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه پادشاهی بحرین، جناب سلطان قابوس بن سعید، سلطان عمان و جناب شیخ محمد بن زاید بن سلطان آل‌نهیان ولی‌عهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی نیز مطالعه و امضاء شد و با توجه به اهمیت توافق امضاء شده، که به دلیل اهمیت موضوع برای رهبران [کشورهای شورا]، پیش از این هیچ‌گونه توافق مشابه این توافق صورت نگرفته است و به دلیل ضرورت اقدامات اجرایی لازم برای تطبیق این این اتفاق، درباره دستور العمل زیر توافق حاصل کردند.

اولا: نهاد مسئول نظارت بر اجرای توافق
وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری

وزرای امور خارجه باید در حاشیه نشست سالانه شورای وزراء، در نشستی خاص موضوع تخلفات و شکایات واصله از سوی هر یک از دولت‌ها علیه دولت دیگر را بررسی کرده و به رهبران کشورهایشان گزارش کنند. تاکید می‌شود اولین اقدامی که شورا براساس دستورالعمل مورد نظر، باید انجام دهد، حصول اطمینان از اجرای همه موارد اتفاق ریاض که محتوای آن اساس امنیت، ثبات و استحکام کشورهای شورای همکاری در امور داخلی، جوانب سیاست خارجی، امنیت داخلی، عدم زیرپا گذاشتن جهت‌گیری جمعی کشورهای شورا، هماهنگی با دیگر اعضا و عدم حمایت از جریان‌هایی دولت‌های این کشورها را تهدید می‌کنند، است.

ثانیا: نهاد تصمیم‌گیری
رهبران کشورهای شورای همکاری

رهبران کشورهای شورای همکاری تصمیمات مناسب درباره آنچه وزرای امور خارجه به آنها گزارش داده‌اند را علیه دولتی که تعهدات فیما بین کشورهای شورای همکاری را نقض کندف اتخاذ می‌کنند.

ثالثا: اقدامات که پای‌بندی به آنها الزامی است
پای‌بندی به این توافق از طریق انجام اقدامات زیر صورت می‌گیرد

 

امور داخلی کشورهای شورای همکاری
دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج متعهد می‌شوند که رسانه‌های دولتی یا تحت حمایت مستقیم یا غیر مستقیم این دولت‌ها به موضوعاتی که به هر کدام از کشورهای عضو شورا تعرض کند، نپردازند. این دولت‌ها همچنین فهرستی از این رسانه‌ها را مشخص خواهند کرد و این فهرست به شکل دوره‌ای به روز رسانی خواهد شد.
هر کدام از کشورهای عضو شورا متعهد می‌شود، به شهروندان دیگر کشورهای عضو که مشارکتشان در فعالیت‌های ضد دولت به اثبات رسید، امتیاز شهروندی اعطا نکند. هر کدام از دولت‌ها نیز باید فهرست کسانی که بر علیه دولت خود فعالیت می‌کنند را به دولت کشوری که در آن حضور دارند، اعلام کند تا از فعالیت‌های غیرقانونی آنها ممانعت به عمل آمده و تدابیر لازم برای مقابله با آنها اتخاذ شود.
اتخاذ اقدامات لازم که عدم دخالت در امور داخلی هیچ‌کدام از کشورهای عضو شورا و هر موضوع که دخالت در امور داخلی آنها باشد، را تضمین کند. برای نمونه
1. عدم حمایت مالی و رسانه‌ای از گروه‌های مخالف دولت‌ها، از سوی نهادهای رسمی، اجتماعی، افراد و فعالان.
2. عدم پناه دادن، استقبال، تشویق، حمایت از فعالیت‌های افرادی از شهروندان کشورهای عضو شورا و یا دیگران که مخالفت آنها با هر کدام از دولت‌های عضو شورا به اثبات رسیده باشد. دولت‌های عضو نباید به سکویی برای فعالیت این افراد تبدیل شوند.
سازمان‌ها، گروه‌ها و احزاب خارجی که قصد ضربه زدن به دولت‌های عضو شورا و یا شهروندانشان را دارند باید از یافتن جایگاهی برای خود در دولت‌های عضو شورا و تبدیل این دولت‌ها به سکویی برای فعالیت‌های مخالف شورای همکاری، منع شوند.
3. سازمان‌ها، گروه‌ها، احزاب و نهادهای خارجی که مواضعی تحریک‌آمیز و ضد کشورهای عضو شورا اتخاذ کنند، نباید از حمایت مالی و معنوی بهر‌ه‌مند شوند.

سیاست خارجی

تعهد به موضع‌گیری گروهی کشورهای شورای همکاری و هماهنگی با دیگر کشورهای شورا و عدم حمایت از اطراف و جریان‌هایی که خطری برای کشورهای خلیج هستند؛ از جمله

عدم حمایت مالی و رسانه‌ای اخوان المسلمینف چه در داخل کشورهای شورای همکاری و چه خارج آن.
موافقت با خروج گروه اخوان‌المسلمین که تابعیت [کشورهای شورای همکاری] را ندارند، در بازه زمانی که مورد آن توافق شود. کشورهای شورای همکاری همچنین باید درباره فهرست این افراد با یکدیگر هماهنگی انجام دهند.
عدم حمایت از گروه‌های و جریان‌های خارجی در یمن، سوریه و دیگر مناطق فتنه، که تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری باشند.
عدم حمایت و پناه ندادن به آنان که هر گونه فعالیتی ضد هر کدام از کشورهای عضو شورا انجام دهندف چه این افراد از مسئولان فعلی و چه مسئولان سابق و یا دیگر افراد باشند. نباید به این افراد فرصت داد جایی برای خود در داخل کشور و تعرض به دولت دیگری از کشورهای عضو شورای همکاری، بیابند.
تعطیلی آکادمی‌ها، سازمان‌ها و مراکزی که می‌کوشند شهروندان کشورهای عضو شورا را برای اقدام علیه حکومت‌هایشان آموزش داده و آماده کنند.

امنیت داخلی کشورهای عضو شورای همکاری
وجود پرونده‌های امنیتی معلق که نیاز به توضیح دارند و در ارتباط مستقیم با موضوعات امنیتی بوده و در اختیار نهادهای امنیتی دولت‌های کشورهای عضو شورای همکاری قرار دارند، نیاز به آگاهی از جزئیات این موضوعات و بررسی آنها از طریق نشست‌های دوجانبه فوری کارشناسان امنیتی کشورها دارد.

در صورت عدم پای‌بندی به این دستور العمل، بقیه اعضای شورای همکاری اقدامات مناسب برای محافظت از امنیت و ثبات خود را به کار خواهند گرفت.

 

والله الموفق

 

جناب شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی

جناب شیخ خالد بن احمد بن محمد آل‌خلیفه، وزیر امور خارجه پادشاهی بحرین

جناب سعود الفیصل، وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی

جناب یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر مسئول امور خارجه سلطنت عمان

جناب دکتر خالد بن محمد العطیه، وزیر امور خارجه قطر

جناب شیخ صباح خالد حمد الصباح، نائب‌رئیس هیات دولت و وزیر امور خارجه کویت