پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وال استریت ژورنال: ایران همچنان تحریم‌ها را دور می زند

وال استریت ژورنال: ایران همچنان تحریم‌ها را دور می زند

 

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرده بر اساس تحقیقاتش ایران با وجود اجرایی شدن توافق هسته ای برای صدور نفت خود تحریم ها را دور زده است.
 دولت ایالات متحده در حال آنالیز حرکت کشتی ها در خلیج فارس است تا هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم ها از سوی ایران را ردیابی کند.
کشتی هایی که بدون سیستم ردیابی رادیویی حرکت کنند، همچنان می توانند از سوی برخی شرکت ها که از تصاویر ماهواره ای استفاده می کنند، ردیابی شوند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرده بر اساس تحقیقاتش ایران با وجود اجرایی شدن توافق هسته ای برای صدور نفت خود تحریم ها را دور زده است.
این تحقیقات نشان داده سیستم ردیابی سیگنال های رادیویی کشتی هایی که نفت ایران را حمل کرده اند، اغلب مورد استفاده قرار نگرفته است. همچنین این کشتی ها گاهی از کشورهایی به غیر از ایران به راه افتاده اند.
وال استریت ژورنال نوشته است بر اساس گفته های یک مقام آمریکایی، دولت ایالات متحده در حال آنالیز حرکت کشتی ها در خلیج فارس است تا هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم ها از سوی ایران را ردیابی کند.
بر اساس بررسی حرکت محموله های نفتی دو شرکت اماراتی فروشنده نفت ایران که به سفارش وال استریت ژورنال از سوی موسسه ویندوارد انجام شده، در نیمه دوم سال گذشته میلادی یعنی هنگامی که تحریم های ایران با اجرایی شدن برجام لغو شده بود، ۴۷ کشتی از ۵۵ کشتی ای که حامل فرآورده های نفتی ایران بوده اند و از سواحل این کشور به سوی امارات رفته اند، هیچ نوعی از سیگنال رادیویی را از سیستم های خود مخابره نکرده اند تا موقعیت و مسیر آنها مشخص نباشد.
کشتی هایی که بدون سیستم ردیابی رادیویی حرکت کنند، همچنان می توانند از سوی شرکت هایی نظیر شرکت ویندوارد که از تصاویر ماهواره ای استفاده می کند ردیابی شوند.
تجار نفتی گفته اند ۴۷ محموله ای که از سوی دو شرکت تجارت سوخت اماراتی سیلک رود پترولیوم و پتروچمیکس جنرال تریدینگ حمل شده اند، ۱۷ درصد از صادرات نفت کوره و نفت گاز ایران در بازه زمانی شش ماهه دوم سال گذشته بوده اند.
به گفته کارشناسان یک موسسه حقوقی در لندن، پنهان کردن مبدا ایرانی یک محموله به صادر کننده اجازه می دهد پول نفت را (به دلار) آسان تر تحویل بگیرد یا دخالت نهادهایی را که همچنان تحریم هستند، در این معامله ها پنهان کند.
این در حالی است که یک کارشناس حقوقی گفته است تنها مشکل بزرگی که مانع تجارت گسترده تر ایران و بقیه جهان می شود، ادامه امتناع بانک های بین المللی از تسهیل مبادله پول با ایران است.
در همین باره گفته شده است که دولت آمریکا به دقت در حال رصد معاملات مالی مرتبط با نفت ایران است: «کشتی های اجاره شده از سوی دو تاجر نفتی که مسئول بخش مهمی از صادرات نفت ایران هستند، سال گذشته مکان و مبدا محموله های خود را مخابره نکرده اند. این نشان می دهد ایران حتی بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای برای صدور نفت خود تحریم ها را دور زده است.»
تامین مالی برنامه های تسلیحاتی یا تسویه پول نفت ایران از طریق سیستم مالی آمریکا موضوعی است که برای واشنگتن حساسیت برانگیز است چرا که سرنوشت توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و امکان لغو قطعی تحریم ها علیه تهران مشخص نیست.
به گفته مقام های آمریکایی، کاخ سفید در حال تجدیدنظر در سیاست های خود در قبال ایران است و در تلاش است سیاست های سختگیرانه تری را علیه ایران به اجرا بگذارد. به همین دلیل هم نسبت به چگونگی صادرات نفت و دریافت پول از سوی ایران حساسیت بیشتری نشان می دهد.
این در حالی است که کوتاه زمانی پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ واشنگتن تحریم های جدیدی را در رابطه با برنامه های دفاعی و موشکی ایران به اجرا گذاشت.
هر چند توافق هسته ای برخی موانع همکاری های تجاری با ایران را رفع کرده، اما تحریم های آمریکا در برخی زمینه ها علیه ایران همچنان پا بر جاست و به همین دلیل داد و ستد نفت با ایران دشوار است.
ممنوعیت تسویه پول نفت از طریق سیستم مالی آمریکا یکی از این تحریم هاست که تجارت با ایران را سخت کرده است چرا که نفت عمدتا به دلار آمریکا خرید و فروش می شود.
ایالات متحده همچنین همکاری های تجاری با نهادهایی از جمله سپاه پاسداران را که در لیست سیاه این کشور قرار دارند، ممنوع کرده است.