پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی: اوضاع تخلفات نفتی دوره احمدی نژاد خیلی خرابتر از این حرفهاست

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی: اوضاع تخلفات نفتی دوره احمدی نژاد خیلی خرابتر از این حرفهاست

 

غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی، عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بابک زنجانی تصریح کرد: تخلفات نفتی در زمان احمدی‌نژاد دارای گزارش خیلی طویلی است و الان تنها به نیروی انتظامی اشاره شد، اوضاع خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها است و متأسفانه مشخص نیست که چه اراده‌ای وجود دارد که با او برخورد قانونی صورت نگرفت و نمی‌گیرد.

بر اساس بررسی‌های دیوان محاسبات تخلفات نفتی دولت گذشته طی سال‌های ۸۷ تا ۹۱ درمجموع ۲۶٫۸ هزار میلیارد تومان بوده است که ۲۳ هزار میلیارد تومان مربوط به واردات بنزین و نفت گاز بیش‌ازحد مجوزهای قانونی، از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سال‌های ۸۷ تا ۸۹ بوده است. در طی سال‌های ۸۷ تا ۹۱ بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی به علت تحویل مواد افزودنی داده‌ شده به شرکت‌های پالایش با مبلغ ۳٫۲ هزار میلیارد تومان تسویه نشده است، همچنین در بحث نیروی انتظامی هم تخلفاتی صورت گرفته که به دادگاه ارجاع و حکم آن‌هم صادرشده است، روز پنج‌شنبه نیزخبرانفصال از خدمت یکی از مسئولان ارشد سابق نیروی انتظامی به دلیل بدهی نفتی نیز انتشار یافت که بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به دولت را از سوی این نهاد حکایت می‌کند.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بابک زنجانی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره جزئیات تخلفات نفتی نیروی انتظامی در دولت احمدی‌نژاد گفت: عدم تسویه مبلغ ۶ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال بدهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به شرکت ملی نفت است. طبق حساب‌های شرکت ملی نفت ایران مبلغ بدهی نیروی انتظامی مربوط به شرکت پترو تیما انرژی وابسته به بنیاد تعاون ناجا به شرکت اسکو بابت دو فقره محموله تحویلی طی سال ۱۳۹۱ به مبلغ ۱۹۴ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۸۹۸ دلار (شامل مبلغ ۱۸۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۲ دلار) اصل سیاهه مجموعه عملیاتی مربوطه و مبلغ ۲۰ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۸۵۶ دلار بهره متعلقه تا پایان سال ۹۵ است.

وی درباره محموله دیگری نیز اضافه کرد: محموله دیگری مربوط به سال ۱۳۹۲ می‌شود که شامل مبلغ ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۵۷۲ دلار شامل مبلغ ۷ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۱۶ دلار تتمه سیاهی بارگیری شده در سال ۹۲ و مبلغ ۶۰۱ هزار و ۷۵۶ دلار بهره متعلقه تا پایان سال ۹۵ است. جعفر زاده در ادامه یادآور شد: با احتساب نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی در پایان سال ۹۵ به مبلغ ۳۲ هزار و ۴۲۲ ریال معدل ریالی، معادل ریالی بدهی مذکور بالغ‌ بر ۶ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال می‌شود. علت عدم تسویه به بهای معمولی سال ۹۱ موضوع تخلف در گزارش حسابرسی سال مالی ۹۱ شرکت ملی نفت ایران به تاریخ ۲۲/۹۲ و گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱ درج‌شده و طی گزارش ۱۷/۳/۹۳ به دادسرا دیوان محاسبات ارسال‌شده همچنین عدم تسویه محموله بارگیری شده سال ۹۱ در گزارش حسابرسی سال ۹۲ به تاریخ ۵/۱۱/ ۹۳ درج و در گزارش ۲۵/۱۲/۹۳ به دادسرا ارسال‌شده، نتیجه رسیدگی منتج به صدور رأی شماره ۲۹/۶۵۲، مورخ ۲/۷/۹۳ توسط دیوان محاسبات کشور و رأی محکمه تجدید نظریه شرح ۲۹/۴۴۲ مورخ ۷/۵/۹۴ شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از اول ورود مجموعه‌های نظامی و انتظامی در چنین کارهایی اشتباه بود و هست. کارهای اقتصادی و بنگاه‌داری وظیفه این افراد نیست. نیروی انتظامی ارتباط موضوعی با فروش نفت ندارد، کار این نهاد برقراری امنیت شهری و منطقه‌ای است و واقعاً مشخص نیست به کدام دلیل وارد بازار فروش نفت شدند زیرا پس از انجام این کار موفق به وصول پول حاصل از آن نشدند که به‌تناسب آن رأی حکم دیوان برای آنان صادرشده است. عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بابک زنجانی درباره محاکمه محمود احمدی‌نژاد و وزیر نفت او در دادگاه اظهار داشت: تخلفات نفتی در زمان احمدی‌نژاد دارای گزارش خیلی طویلی است و الان تنها به نیروی انتظامی اشاره شد، اوضاع خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها است و متأسفانه مشخص نیست که چه اراده‌ای وجود دارد که با او برخورد قانونی صورت نگرفت و نمی‌گیرد. این شیوه خوشایند نیست زیرا باید با متخلفان در هر لباسی و با هر موقعیتی برخورد صورت گیرد و خواست مردم این است که اغماض در مورد هیچ فرد و یا گروه و جناحی انجام نشود.

جعفر زاده ایمن آبادی درباره نام فرد مورد خطاب در نیروی انتظامی تأکید کرد: در گزارش مجلس به نام فرد خاصی اشاره نشده و به‌صراحت نمی‌توان دراین‌باره اسمی را آورد، اما قدر مسلم باید با هر کس در هر مجموعه و با هر لباسی که مرتکب تخلف شده برخورد قانونی شود. وی در رابطه با دیگر تخلفات نفتی دولت احمدی‌نژاد افزود: گزارش سال‌به‌سال را در اختیار دارم که بیان جزئیات آن نیاز به زمان دارد، هنر خوب آقای احمدی‌نژاد این بود که دوره ریاست جمهوری خود را بدون تخلف پشت سر نگذاشته است.

 

منبع: بهارنیوز