پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خوزستانی ها در جهنم زندگی می کنند

خوزستانی ها در جهنم زندگی می کنند

متأسفانه در این گرمای طاقت فرسا، بحران آب هم جدی شده است. در شمال شرق خوزستان به ویژه بحران آب، تبدیل به یک بحران امنیتی می شود. بسیاری از این درگیری های قومیتی که در خوزستان رخ می دهد، ریشه در بی آبی و فقر مردم دارد، با این حال، می بینیم هیچ اتفاقی هم نیفتاده و مردم همچنان باید این وضعیت را تحمل کنند.

این روزها دمای هوای شهرهای استان خوزستان ـ که سال های قبل همواره در بیشترین میزان ۴۹ درجه گزارش می شد  ـ به راحتی ۵۳ درجه سانتی گراد را نیز گذراند و با ایجاد شرایط بحرانی، باعث قطعی برق نقاطی از خوزستان شده و حتی نیمه تعطیلی ادارات را نیز به دنبال داشت.

به گزارش «تابناک»؛ طبیعتا زمانی که شرایط استان بحرانی می شود، شرایط محیطی و زیرساخت هایش نیز باید به سمت محیطی با سیطره بحران گرما استحاله شوند. همه می دانیم قرار نیست در استانی که شرایط بحران گرما دارد، شرایط وخیم یک شبه مرتفع شود و یا این بحران گرما مختص به سال جاری باشد. لاجرم سلطه مشقت بار دمای هوا را یکی از خواص استان خوزستان بدانیم و در کنار خاک حاصلخیز، وجود نفت، دسترسی به خشکی و دریا و.. باید درون پرانتز گرمای طاقت فرسا را نیز لحاظ نمود.

اصل بر این است که زیرساخت های مناطق دارای اقلیم خاص به سمت و سویی برود که تسهیلاتی را برای شهروندان مناطق دارای شرایط بحرانی به وجود آورند؛ به این معنا که مناطق دارای سرمای زیر صفر آب گرم، ساختمان های بحران کولاک و گرمخانه ها و نیز سایر ملزومات گرمایشی را از شهرداری ها تأمین می کنند و به طبع، مناطق گرم خدمات خاص و ویژه ای را از مسئولان شهر دریافت کنند؛ حال این خدمات می تواند پزشکی، رفاهی یا خدماتی باشد.

اما چیزی که مردم خوزستان می بینند، خلاف این رویه است و نه تنها خبری از امکانات رفاهی نیست، بلکه با گرم تر شدن هوا اوضاع وخیم تر هم شده است و مردم علاوه بر گرما، باید کمبود آب و قطعی های پی درپی برق را نیز تحمل کنند.

هدایت الله خادمی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: این روزها خوزستان حال و روز خوشی ندارد، گرمای هوا آنچنان طاقت فرسا شده که هر کس کمتر از یک ساعت در بیرون و فضای باز باشد، قطعا کارش به بیمارستان می کشد. از سوی دیگر، با مشکل قطعی برق سروکار دارند و طرف دیگر باید با بحران آب دست و پنجه نرم کنند.

متأسفانه در این گرمای طاقت فرسا، بحران آب هم جدی شده است. در شمال شرق خوزستان به ویژه بحران آب، تبدیل به یک بحران امنیتی می شود. بسیاری از این درگیری های قومیتی که در خوزستان رخ می دهد، ریشه در بی آبی و فقر مردم دارد، با این حال، می بینیم هیچ اتفاقی هم نیفتاده و مردم همچنان باید این وضعیت را تحمل کنند.

وی گفت: ما مناطقی در ایذه داریم که بیش از 45 روز است آب ندارند. هم اکنون چشمه شیرین و باغ مولا 45 روز است، قطعی آب دارند. همچنین ده ایذه حدود سه ماه است آب ندارد. این شهرستان همزمان با کرج، تبدیل به بخش شده و حدود 40 هزار تن جمعیت دارد که باید با تانکر برای ساکنان آن آب برد.

جالب است بدانید، ده ایذه دروازه ورود کارون به خوزستان است و نیروگاه کارون چهار در سمت چپ آن قرار دارد و کارون 3 هم در سمت راست آن، ولی متأسفانه آنجا آب ندارند.

نماینده استان خوزستان افزود: تنها راه نجات این 500 هزار جمعیت از این بحران ها برای آنکه منطقه را ترک نکنند، این است که انتقال آب به سرعت انجام شود. اگر همین یک کار کوچک را انجام دهند، مردم به هیچ چیز دیگری احتیاج نخواهند داشت، اما عملا کاری که انجام می شود این است که آب این مناطق را چند صد کیلومتر آن طرف تر به استان های دیگر می فرستند تا در آن جا صنعت راه بیندازند.

وی ادامه داد: اگر بخش کمی از همین آب را به مردم خود منطقه بدهند، هم کشاورزی رونق می گیرد و هم ایجاد شغل می کند و دیگر مردم، چیزی از دولت نمی خواهند، فقط آب این منطقه را بدهند که حق حاکمیتی هر منطقه ای است؛ یعنی اگر تنها یک هزارم آبی که برای تفریحات آبی استان های دیگر داده می شود به ما بدهند، کار ما راه می افتد.

وی درباره گرمای خوزستان در این روزها نیز گفت: وضعیت بسیار خراب است، البته بخشی از آن به دلیل این است که در طبیعت زیاد دست برده شده و بخشی هم به دلایل طبیعی است؛ اما بی تدبیری هم بی تأثیر نبود، به ویژه بخش سد گتوند که باعث از بین رفتن نخلستان ها و بوته های گیاهی شده و همه این اوضاع باعث گشته که وضعیت اسفباری در منطقه ایجاد شود تا خوزستانی ها در جهنم زندگی کنند.