پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آلمان: ایران می‌کوشد تجهیزات تسلیحات کشتار جمعی به دست آورد

آلمان: ایران می‌کوشد تجهیزات تسلیحات کشتار جمعی به دست آورد

آژانس اطلاعات فدرال آلمان اعلام کرد که ایران می‌کوشد به شکل غیرقانونی قطعات موشک و تسلیحات کشتار جمعی به دست آورد.

به گزارش فاکس‌نیوز در گزارشی که آژانس اطلاعات فدرال آلمان منتشر کرد آمده است که ایران تلاش کرده از طریق معامله با شرکت‌های آلمانی بزرگ، تجهیزات پیشرفته موشکی و تسلیحات کشتار جمعی به دست آورد؛ معامله‌ای که به نظر می‌رسد زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی باشد. براساس این گزارش ایران از کمک یک شرکت چینی برای این منظور بهره برده است.

این گزارش 181 صفحه‌ای آژانس اطلاعات فدرال آلمان ماه گذشته منتشر شد. مقامات ایالت بادن وورتمبرگ نیز روز سه‌شنبه 4 ژوئیه 2017 آن را منتشر کردند.

گزارش مذکور درباره «تلاش جدی ایران با هدف به دست‌آوردن ابزار و ادوات علمی برای ساخت تسلیحات کشتار جمعی و تکنولوژی‌های موشکی» هشدار داد و تاکید کرد «رژیم ایران روی شرکت‌های آلمانی در همه زمینه‌ها تمرکز کرده است».

در یکی از موارد ذکر شده در گزارش آژانس اطلاعات فدرال آلمان ، ایران کوشیده از طریق یک شرکت چینی، تعدادی دستگاه بسیار پیشرفته برای تولید فلزات از یک شرکت مهندسی آلمانی بخرد، لیکن منابع اطلاعاتی جزئیات موضوع را با شرکت مذکور در میان گذاشته و مانع فروش این دستگاه‌ها و ارسال آنها به ایران شده‌اند.

براساس این گزارش مقامات آلمانی تاکید کرده‌اند ایران همواره کوشیده تجهیزات را از طریق یک کشور ثالث خریداری کند و این استراتژی است که رژیم ایران دائما در زمینه دستیابی به مواد اولیه و یا تجهیزات ممنوعه به کار می‌برد.

در همین هفته اداره فدرال نگهبانی از قانونی اساسی آلمان (Bundesamt für Verfassungsschutz) تاکید کرد که توافق هسته‌ای که در دوره باراک اوباما با ایران منعقد شد تا مانع دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای شود، تاثیری بر تلاش‌های ایران برای دستیابی به تکنولوژی‌های موشکی برای آماده‌سازی کلاهک هسته‌ای نداشته است.