شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مخالفت روسیه و چین در ارتباط با گزینه نظامی در برابر کره شمالی

مخالفت روسیه و چین در ارتباط با گزینه نظامی در برابر کره شمالی

نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته «هرگونه تلاش برای توجیه یک راه‌حل نظامی» در مورد کره شمالی، «غیرقابل‌قبول است». سفیر چین در این سازمان نیز گفته «ابزار نظامی نباید به‌عنوان گزینه در نظر گرفته شوند».

این اظهارات، واکنش‌هایی به گفته‌های نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل به شمار می‌روند. خانم هیلی در جلسه ۱۴ تیر ماه شورای امنیت گفته، آمریکا آماده است اگر لازم شود از گزینه نظامی علیه کره شمالی استفاده کند؛ اما یک اقدام دیپلماتیک بین‌المللی را در خصوص آزمایش‌ موشک قاره‌پیما توسط پیونگ‌یانگ ترجیح می‌دهد.

کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد، یک موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرده است. شماری از مقام‌های آمریکایی نیز انجام این آزمایش را تائید کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که موشک آزمایش‌شده، بتواند بخشی از خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

خانم هیلی می‌گوید ایالات متحد در روزهای پیش‌رو، قطعنامه تحریمی تازه‌ای را علیه کره شمالی به شورای امنیت ارائه خواهد کرد. اما مشخص نیست تحریم‌ها تا چه حد از حمایت چین و روسیه برخوردار شوند؛ دو کشوری که با کره شمالی رابطه دارند و می‌توانند قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو کنند.

ولادیمیر سفرانکف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، گفته است «تلاش برای فشار شدید اقتصادی بر کره شمالی، در حالی‌که میلیون‌ها نفر از مردم آن به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز فراوانی دارند، غیرقابل‌قبول است».

او همچنین از همه طرف‌ها خواسته «از تحریک و تهدید به جنگ خودداری کنند». آقای سفرانکف تاکید کرده از منظر مسکو، گزینه پیش‌رو، توقف رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا، در برابر توقف آزمایش‌های نظامی کره شمالی‌ست. نماینده چین نیز می‌گوید این پیشنهاد «عادلانه و منطقی» است.