شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا: موشک پیونگ‌یانگ «قاره‌پیما» بود؛ علیه کره‌شمالی «اقدام جهانی» شود

آمریکا: موشک پیونگ‌یانگ «قاره‌پیما» بود؛ علیه کره‌شمالی «اقدام جهانی» شود

همزمان با تایید نهادهای نظامی آمریکا مبنی بر اینکه موشک بالستیک کره شمالی که روز سه شنبه آزمایش شد، «قاره پیما» بوده و قابلیت «رسیدن به خاک آلاسکا» را دارد،‌ وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از جامعه جهانی خواست به آزمایش موشکی کره شمالی واکنش گسترده ای نشان دهند و یک «اقدام جهانی» انجام دهند.

به گزارش رویترز، تحقیقات نهادهای نظامی آمریکا نشان می دهد موشکی که بامداد سه شنبه کره شمالی آزمایش کرد، قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد و مسافت طی شده این موشک نشان می دهد که موشک کره شمالی قابلیت رسیدن به خاک آمریکا در آلاسکا را دارد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا این موضوع را تایید کرد که موشک بالستیک کره شمالی برد بلند داشته است.

همزمان نیویورک تایمز گزارش داد مقام های ارشد امنیتی، نظامی و دیپلماتیک دولت ترامپ سه شنبه شب یک جلسه ویژه برای بحث درباره آزمایش موشکی کره شمالی داشته اند و یک مقام دولت به سی‌ان‌ان گفته،‌ آمریکا آزمایش کره شمالی را جدی گرفته است.

رهبر کره شمالی بعد از انجام آزمایش روز سه شنبه گفته این آزمایش یک هدیه برای آمریکایی هاست.

واکنش رکس تیلرسون

روز سه شنبه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده از جامعه جهانی خواست به این آزمایش موشکی کره شمالی «واکنشی فراگیر» نشان دهد.

آقای تیلرسون گفت: همه کشورها باید به طور علنی به کره شمالی تاکید کنند که رفتن به دنبال سلاح‌های هسته ای، پیامدهایی برای این کشور خواهد داشت. برای مقابله با یک تهدید جهانی، یک اقدام جهانی لازم است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، ایالات متحده آمریکا هرگز حاضر به پذیرش کره شمالی مجهز به جنگ‌افزار هسته‌ای نیست.

آقای تیلرسون سه شنبه شب بدون اشاره به چین و روسیه از این دو کشور بخاطر ارتباط اقتصادی با کره شمالی انتقاد کرد. وی گفت هر کشوری که به کارگران کره شمالی کار می‌دهد، به این کشور کمک اقتصادی یا نظامی می‌کند، و قطعنامه‌های سازمان ملل درباره کره شمالی را به‌طور کامل اجرا نمی‌کند، عملا به این رژیم خطرناک در حال یاری‌رساندن است.

هر دو کشور چین و کره شمالی به کارگران کره شمالی اجازه محدود داده اند و رابطه اقتصادی با این کشور دارند.

واکنش چین و روسیه

روز سه شنبه، روسای جمهوری چین و روسیه در مسکو دیدار کردند و در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی یک بیانیه مشترک صادر کردند.

جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین در بیانیه شان از کره شمالی خواستند برنامه تسلیحات هسته ای و موشک بالیستیک را متوقف کند و در مقابل، آمریکا و کره جنوبی هم رزمایش ها در آبهای شبه جزیره کره را متوقف سازند.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی روی میز است.

پیشتر نیز، کاخ سفید اعلام کرد پرزیدنت ترامپ روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی با همتای چینی برتعهد دو کشور به پاک کردن شبه جزیره کره از سلاحها ی هسته ای تاکید کرده است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز سه شنبه ضمن اشاره به گفتگو ی تلفنی با پرزیدنت ترامپ گفت با رهبران روسیه و چین در موردایفای نقشی سازنده از سوی آنان در مورد کره شمالی تاکید کرد.

با این حال سه شنبه شب آقای تیلرسون گفت که آمریکا همچنان بر راه حل های دیپلماتیک برای حل بحران کره شمالی تاکید دارد.

آزمایش روز سه شنبه کره شمالی همزمان با روز استقلال آمریکا و در آستانه نشست روز جمعه سران گروه ۲۰ صورت گرفت.

نخست وزیر ژاپن در این مورد گفت رهبران جهان در نشست گروه ۲۰ حضور دارند و من در این نشست خواستار همبستگی جامعه بین المللی در قبال مساله کره شمالی خواهم شد.

پرزیدنت ترامپ از جمله حاضران در اجلاس گروه ۲۰ در آلمان در روز جمعه خواهد بود. او جمعه گذشته در دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی گفته بود صبر او درباره برنامه موشکی کره شمالی به سر رسیده است.

جمعه گذشته روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی بر افزایش فشارها به منظور کاهش فعالیت های تسلیحاتی و اتمی کره شمالی تاکید کرده بودند.

این آزمایش کره شمالی ۲۵ روز بعد از آزمایش موشک های زمین به هوای این کشور است.

شورای امنیت سازمان ملل تحریم های جدیدی علیه کره شمالی برای تکرار آزمایش های موشکی در خردادماه تصویب کرده بود.

این سیزدهمین بار است که کره شمالی از زمان روی کار آمدن پرزیدنت ترامپ، آزمایش موشکی انجام می دهد.

صدای آمریکا