شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ورود نیروهای تحت حمایت آمریکا به مرکز “پایتخت داعش در سوریه”

ورود نیروهای تحت حمایت آمریکا به مرکز “پایتخت داعش در سوریه”

بنابر گزارش‌ها شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا موفق شدند از دو نقطه وارد مرکز شهر رقه در شمال شرق سوریه شوند. رقه بزرگترین شهر تحت کنترل تروریست‌های دولت اسلامی (داعش) در سوریه است.

رزمندگان کرد “یگان‌های مدافع خلق” در یکی از خیابان‌های رقه

ظاهرا پس از سقوط شهر موصل در عراق که پایتخت خلافت خودخوانده گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) محسوب می‌شد، بازپس‌گیری شهر رقه در سوریه نیز که از موقعیت مشابهی برخوردار بوده وارد مرحله نهایی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبه‌نظامیان ائتلاف موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که اغلب از رزمندگان کرد “یگان‌های مدافع خلق” هستند وارد مرکز قدیمی شهر رقه شده‌اند.

“ائتلاف ضد داعش” به رهبری ایالات متحده آمریکا شب گذشته (دوشنبه ۳ ژوئیه/ ۱۲ تیر) اعلام کرد که شبه‌نظامیان کرد و عرب مخالف دولت سوریه در دو نقطه دیوار تاریخی مرکز قدیمی شهر رقه را منهدم کردند.

بیشتر بخوانید: نیروهای کرد و عرب آغاز عملیات آزادسازی رقّه را اعلام کردند

باقیمانده حصار تاریخی پیرامون مرکز شهر رقه حدود دو و نیم کیلومتر طول دارد. گفته می‌شود شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در دو منطقه شکاف‌هایی به عرض ۲۵ متر در این حصار ایجاد کرده‌اند و امید می‌رود با پیروزی بر تروریست‌ها باقیمانده این بنای قدیمی حفظ شود.

دو روز پیش نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرده بودند که “برای نخستین بار” موفق شده‌اند به بخش جنوبی شهر رقه رخنه کنند.

یورش نیروهای کرد و عرب مورد حمایت آمریکا به شهر رقه حدود یک ماه پیش آغاز شد و در این فاصله تروریست‌های دولت اسلامی (داعش) از جنوب و غرب این شهر عقب رانده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: موفقیت ائتلاف نیروهای کرد و عرب در پیشروی به سوی رقه

شمار شبه‌نظامیان ائتلاف نیروهای نظامی کرد و عرب (SDF) نزدیک به ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود که ۲۵ هزار نفر آنها را پیشمرگه‌های کرد تشکیل می‌دهند.

منابع نزدیک به ائتلاف مورد حمایت ایالات متحده در سوریه می‌گویند با پیشروی شبه‌نظامیان به سمت مرکز شهر رقه، درگیری‌ها شدت گرفته، در عین حال از روز پنج‌شنبه آخرین مسیر ارتباطی تروریست‌ها به خارج شهر بسته شده و آنها در محاصره کامل قرار دارند.