جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دولت خودمختار اقلیم کردستانِ عراق کنسول ایران را به دلیل توپ‌باران بخشی از مناطق کردستان توسط سپاه پاسداران احضار کرد

دولت خودمختار اقلیم کردستانِ عراق کنسول ایران را به دلیل توپ‌باران بخشی از مناطق کردستان توسط سپاه پاسداران احضار کرد

دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ضمن محکوم کردن گلوله‌باران بخشی از این سرزمین توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، از احضار کنسول ایران در اربیل خبر داد.

در بیانیه‌ای که این دولت منتشر کرده و سایت خبری «روداو» آن را بازتاب داده است، اعلام شده که در جریان گلوله‌باران روز دوشنبه سه نفر مجروح و سه روستا نیز از سکنه خالی شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: «اکنون زمان آن فرا رسیده که به اصل حسن همجواری پایبند بوده و در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنیم. ما در مشکلات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مخالف آن طرف هیچ کدام نیستیم».

این بیانیه می‌افزاید: «دولت منطقه کردستان همزمان که این گلوله‌باران را محکوم می کند، از جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهد که حمله به شهروندان غیرنظامی و خاک اقلیم کردستان را متوقف کند».

به گفته تشکیلات سیاسی این اقلیم، شهروندان منطقه کردستان از حمله روستائیان و عشایر قربانیان این حملات هستند.

سایت «روداو» می‌افزاید که ساکنان روستاهای گونداژور، شوراو و گالاژر ناچار شدند که در پی گلوله‌باران ایران، خانه‌های خود را ترک کنند.

دولت خودمختار اقلیم کردستان در بیانیه خود همچنین از احضار کنسول ایران در این منطقه خبر داده است «تا مراتب اعتراض» خود را به تهران اعلام کند.

این گزارش حاکی است که در جریان گلوله‌باران روز دوشنبه، یک شهروند عادی و دو پیشمرگه مخالف جمهوری اسلامی در منطقه بالاکایاتی شهر چومان کردستان عراق زخمی شدند.

این گلوله‌باران منطقه‌ای را هدف قرار داد که به گفته سایت «روداو»، محل استقرار گروه‌های مسلح مخالف ایران است. این گروه‌ها شامل حزب دمکراتیک کردستان، حزب دمکراتیک کردستان ایران و حزب کومله هستند.

گلوله‌باران این مناطق حدود دو هفته پس از درگیری نیروهای حزب کومله با نیروهای سپاه پاسداران انجام شده است.

این حزب اعلام کرده بود که روز دوم تیر در این درگیری سه نفر از نیروهایش و چند نفر از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

ایران در سال‌های گذشته نیز به بهانه حضور نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و عملیات آنها اقدام به گلوله‌باران مناطقی از اقلیم کردستان عراق کرده بود. به رغم اعتراض‌های مکرر دولت این منطقه، گلوله‌باران اقلیم از سوی ایران متوقف نشده است.

رادیو فردا