شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گفت‌وگوی تلفنی پرزیدنت ترامپ با عربستان و قطر؛ تاکید بر پایان اختلافات

گفت‌وگوی تلفنی پرزیدنت ترامپ با عربستان و قطر؛ تاکید بر پایان اختلافات

رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب به وقت واشنگتن با ملک سلمان و شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی رهبران عربستان و قطر تماس تلفنی گرفت و «نگرانی» خود را درباره ادامه اختلافات این کشورها به اطلاع آنها رساند.

کاخ سفید با صدور بیانیه ای در یکشنبه شب ۱۱ تیرماه، تایید کرد آقای ترامپ غیر از رهبران عربستان و قطر با ولیعهد امارات نیز درباره قطع ارتباط عربستان و متحدان با قطر گفت و گو و مذاکره کرده است.

آقای ترامپ در این گفت و گوها بار دیگر بر لزوم جلوگیری از تامین مالی تروریست ها تاکید کرده و از این کشورها خواست با رفع اختلافات، برای اتحاد در منطقه به منظور تامین اهداف نشست ریاض برای شکست تروریسم در خاورمیانه تلاش کنند.

اشاره آقای ترامپ به نشست اردیبهشت با حضور خود او در ریاض است که رهبران بیش از چهل کشور اسلامی حضور یافتند. رئیس جمهوری آمریکا از کشورهای مسلمان خواسته بود مانع حمایت دولت ها از گروه های تروریستی در منطقه شوند.

تنها دو هفته بعد از این دیدار بود که عربستان و چند متحدش با قطر روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. این کشورها، ارتباط نزدیک قطر با ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی نظیر حماس، القاعده و حماس را دلیل قطع ارتباط خود اعلام کردند.

یکشنبه شب آقای ترامپ با ابراز نگرانی خود،‌ خواستار حل این تنش از راههای دیپلماتیک شد.

تمدید مهلت قطر

تماس تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با تمدید ضرب الاجل عربستان و متحدانش به قطر همزمان شده است.

هفته پیش این کشورها لیستی از خواسته های خود به دوحه دادند که در راس آنها قطع ارتباط قطر با ایران و ترکیه، بستن تلویزیون الجزیره و تعطیلی دفاتر گروه هایی مثل حماس، به عنوان شرط های از سرگیری رابطه با دوحه مطرح شد.

رسانه های عربستان در بامداد دوشنبه ۱۲ تیر خبر دادند با میانجیگری کویت، ضرب الاجل پاسخگویی قطر که یکشنبه به پایان می رسید، تا دو روز دیگر تمدید شده است.

قطر اعلام کرده پاسخ خود را به شیخ صباح احمد الصباح امیر کویت تحویل داده اما هنوز جزئیات این پاسخ مشخص نیست. با اینحال روز یکشنبه وزیر خارجه قطر گفته بود که این کشور با شروط عربستان و متحدانش مخالف است.

صدای آمریکا