جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعتراضات سراسری کارگران مرتبط با مخابرات در ایران

اعتراضات سراسری کارگران مرتبط با مخابرات در ایران

با گذشت بیش از ۱۰ روز از اعتراضات کارکنان “شرکتی” مخابرات در مشهد، این اعتراضات به شهرها و استان های دیگر ایران نیز گسترش یافته است.

به گزارش ایلنا، کارگران معترض مخابرات در دومین روز این اعتراضات سراسری در مشهد، همدان، شیراز، لرستان و خوزستان دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان های این سازمان تجمع کردند.

این کارکنان که با شرکت‌های خصوصی قرارداد دارند و اغلب در شبکه کابل هوایی مخابرات مشغول به کار هستند، خواستار اجرا شدن طرح طبقه بندی مشاغل در مخابرات، عقد قرارداد مستقیم و تامین امنیت شغلی خود هستند.

براساس ماده ۴۸ قانون کار برای جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری، وزات کار موظف است نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل را با استفاده از استاندارهای مشاغل و عرف مشاغل کارگری کشور تهیه و اجرا کند.

طبق مقررات اجرایی این قانون، کارشناسان مورد تایید وزارت کار با مراجعه به کارگاه‌ها و بررسی وضعیت شاغلان با در نظر گرفتن چهار زمینه مهارت، مسئولیت، کوشش و شرایط کار جایگاه کارگران را در گروه‌های بیست‌گانه طبقه‌بندی مشاغل تعیین می‌کنند.

بر اساس مقررات، پس از تعیین گروه، ضریبی به کارگران اختصاص پیدا می کند که با اعمال آن در حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار، میزان حداقل دستمزد فرد در گروه مشخص می شود.