جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شکست نهایی داعش در موصل و توئیتهای روحانی و ظریف و پیامک قاطع قاسم سلیمانی

شکست نهایی داعش در موصل و توئیتهای روحانی و ظریف و پیامک قاطع قاسم سلیمانی

از توئیت روحانی و ظریف تا پیامک قاطع قاسم سلیمانی

محمد ایمانی

گاردین می‌نویسد: ” پترائوس بشدت نیاز داشت به او گوشزد شود، بسیاری از نظامیان آمریکا که با عراقی های شیعه کار می کنند، توسط قاسم سلیمانی و افراد وابسته به سپاه قدس به تحلیل برده می شوند.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، روزنامه نگار در کانال تلگرامی خود نوشت:

شاید کسانی بگویند چرا به توئیت کردن روحانی و ظریف خرده می گیرید؛ ترامپ و تیلرسون و اوباما و کری هم توئیت می زنند ؟ پاسخ این است: پیام و توئیت، آخرین مرحله از اقدامات مقامات آمریکایی و چاشنی یا تقویت کننده آن اقدامات است ونه، تنها اقدام آنها. کلینتون و کری و اوباما هم توئیت  می زدند اما نه برای تفنن یا خالی نبودن عریضه. مقامات آمریکا در دولت سابق و فعلی، مصمم به زیر پا نهادن توافق با ایران بودند و برای دور زدن یا نقض برجام تدارک کردند، حال آن که آمریکا امتیازات یکطرفه اش را نقدا گرفته بود.

این طرف اما یک چک بلا محل در دست دولت و وزارت خارجه ماست که نمی دانند چگونه باید نقدش کنند. حتی شرخر های اروپایی هم پای کار ما _تعهدات خود برای حفظ برجام _ نمی آیند. فقط هر چند وقت یکبار (مانند سفر اخیر آقای ظریف به چند کشور اروپایی ) تعارفاتی می کنند و وعده هایی می دهند و امتیازاتی را نقد می کنند و دیگر… #تقریبا_هیچ!

تفاوت در کجاست؟ اوباما و کری می گفتند “توافق، به معنای اعتماد به ایران نیست” و “عدم توافق ، بهتر از توافق بد است “. اما  روحانی و ظریف مدعی بودند “اوباما را بسیار مودب یافتم”،”امضای کری تضمین است”، ” ما به توافق با آمریکا خوشبین هستیم”، “آمریکا به خاطر اعتبارش ، نقض عهد نمی کند” و ” می توانیم الگوی برجام را با آمریکا توسعه دهیم”! یک اقدام به هنگام ، کاری را می کند که هزاران پرتاب کردن خودکار و فشار ایمیلی و رگبار توئیتر دیر هنگام نمی تواند. نمونه و سند اگر می خواهید، قاسم سلیمانی که عمر مسولیتش را پای توئیتر هدر نمی دهد؛ هر چند که به وقتش پیام های دقیق فرستاده است.

زمانی نه چندان دور ، روزنامه گاردین با اشاره به استیصال ژنرال دیوید پترائوس ( فرمانده نیروهای آمریکا در عراق ، سرفرمانده نیروهای آمریکا درخاورمیانه، و رئیس بعدی سیا در دولت اوباما) نوشت: “ژنرال پترائوس رئیس سازمان سیا علاقه دارد داستانی را از زمانی بازگو کند که یک ژنرال 4 ستاره در عراق بود. اوایل سال 2008 زمانی که مجادله بین گروه شبه نظامی شیعه  و ارتش آمریکا شعله ور بود، به پترائوس یک تلفن داده شد که در آن یک SMS از سردار ایرانی بود، آن سردار از آن به بعد تبدیل به الهه انتقام شد. پیامک ازقاسم سلیمانی ارسال و توسط یکی از رهبران عراقی منتقل شده بود: «ژنرال پترائوس! شما باید مرا بشناسی، من قاسم سلیمانی هستم، کسی که سیاست های ایران را در عراق، لبنان، غزه و افغانستان تدوین می کند “.

گاردین ادامه می دهد : ” پترائوس بشدت نیاز داشت به او گوشزد شود، بسیاری از نظامیان آمریکا که با عراقی های شیعه کار می کنند، توسط قاسم سلیمانی و افراد وابسته به سپاه قدس به تحلیل برده می شوند، آنچنان که تلاش های دیپلماسی آمریکا در سایر نقاط خاورمیانه به تحلیل برده می شود، خصوصا در لبنان. پترائوس سال گذشته به ارگان تحقیقاتی مربوط به جنگ گفت که مشکلی که سلیمانی برای او درست کرده بوده است، چه بوده است”.

” قدرت و وجهه قاسم سلیمانی به عنوان کسی که قدرتمندترین بازیگر عرصه منطقه است، در چندسال گذشته افزایش نیز یافته است. قدرت ارتباطات سلیمانی طی هفته ها مصاحبه ما با مقامات عراقی مشخص شد.برخی از مقامات عراقی او را ستایش می کنند. وظیفه سپاه قدس حفاظت از انقلاب و صدور آن به کشورهای اسلامی است… 8 سال گذشته ما شاهد جنگ بین متحدین و نمایندگان سپاه قدس با ارتش آمریکا بوده ایم که نتیجه آن را اکنون می بینم، ارتش آمریکا درحال ترک عراق است. صالح المطلک (از عناصر بعثی و مستخدم سازمان سیا ک) می گوید سلیمانی قدرتش را مستقیماً از [آیت الله]  خامنه ای می گیرد. تمام مقامات مهم عراقی سلیمانی را به شکل یک فرشته می بینند و با او رایزنی دارند”.

“سلیمانی اصلا یک مرد جنگی به نظر نمی رسد، با موهای جوگندمی، لاغر و با لبخندی ملیح! کسانی که او را هنگام مسافرتش به بغداد دیده اند، می گویند او بدون هیچ محافظی تنها به همراه دو نفری که او را دعوت کرده بودند، به همه جا می رفته است. آمریکایی ها تا زمانی که او به ایران بازمی گردد، از حضور او در عراق خبردار نمی شوند. یکی از مقامات بلندپایه  آمریکا می گوید «او مانند قیصر، هراس انگیز است، او همه جا هست و هیچ جا نیست»(!) یک نماینده شیعه و رده بالای مجلس عراق می گوید «او موفق شده است که با تمام گروه های شیعه عراقی در همه سطوح رابطه برقرار کند.

“حتی کسانی که سلیمانی را دوست ندارند، او را فردی با هوش می دانند. بسیاری از مقامات آمریکا که این چند ساله را صرف متوقف کردن کار افراد وفادار به سلیمانی کرده اند، می گویند مایل هستند او را ببینند و معتقدند که مبهوت کارهای او شده اند. یکی از مقامات بلند پایه ارتش آمریکا دراین باره می گوید: من خیلی ساده از او خواهم پرسید که از ما چه می خواهد؟”.