جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اختلاف ميان دانشگاه آزاد با وزارت علوم – براي پذيرش دانشجو در بيش از 2500 كد رشته محل كارشناسي ارشد در دانشگاه آزاد- بالا گرفته است.

اختلاف ميان دانشگاه آزاد با وزارت علوم – براي پذيرش دانشجو در بيش از 2500 كد رشته محل كارشناسي ارشد در دانشگاه آزاد- بالا گرفته است.

 نبرد دولت و بیت رهبری بر سر رشته های دانشگاه آزاد!

چون متولی هستیم، رشته های غير قانوني دانشگاه آزاد را حذف کردیم.

هر مرکز آموزشی که از شورای گسترش وزارت علوم مجوزهای لازم را نگرفته باشد، طبیعتاً حق پذیرش دانشجو را ندارد و این موضوع ربطي به دانشگاه آزاد، سراسري يا ساير دانشگاه هاي كشور ندارد. دانشگاه آزاد در سال های گذشته از وزارت علوم تبعیت نمی کرده است. تحت هیچ شرایطی ما با این مسأله سیاسی برخورد نکردیم.

چند روزي است كه اختلاف ميان دانشگاه آزاد با وزارت علوم بر سر صدور يا عدم صدور مجوزهاي لازم براي پذيرش دانشجو در بيش از 2500 كد رشته محل كارشناسي ارشد در دانشگاه آزاد بالا گرفته است. مسئولان ارشد دانشگاه آزاد، سخن از قانوني بودن همه رشته هاي موجود در اين دانشگاه مي گويند و از آن سو، مسئولان وزارت علوم تأكيد دارند، مجوزهاي قانوني براي جذب دانشجو در 2900 كد رشته محل وجود ندارد.

به گزارش «تابناك»؛ پس از ممانعت شوراي گسترش وزارت علوم، از صدور مجوز براي پذيرش دانشجو در بسياري از رشته محل هاي مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد و بالا گرفتن اختلافات، شامگاه چهارشنبه سرپرست دانشگاه آزاد از حل شدن موضوع و جلب موافقت وزارت علوم براي پذيرش دانشجو سخن گفت؛ گفته اي كه البته روز پنجشبنه سازمان سنجش با صدور بيانيه اي آن را تكذيب و بر ادعاي سابق وزارت علوم تأكيد کرد.

اين موضوع سبب شد تا اين بار، رئيس هيأت امناي دانشگاه آزاد، با حضور در برنامه خبري شبكه يك و با خطاب قرار دادن كارشناسان و مسئولان وزارت علوم، آنها را به پرهيز از برخورد سليقه اي با قانون دعوت و تأكيد كند كه تمامي رشته ها و كد رشته محل هاي مقطع ارشد دانشگاه آزاد فرايندهاي قانوني را در گذشته طي كرده است و تعيين تكليف براي اين رشته ها در حيطه وظايف مسئولان وزارت علوم نيست.

وي تأكيد كرد: به رغم مخالفت هاي موجود در وزارت علوم با جذب دانشجو در بيش از 300 واحد آموزشي دانشگاه آزاد، مسئولان اين دانشگاه فرايند جذب و نام نویسی از دانشجويان متقاضي را ادامه خواهند داد و در اين راه به مُر قانون عمل خواهند كرد.

دكتر اصغر مولايي دهكردي، رئيس شوراي گسترش وزارت علوم تحقيقات و فناوري در مورد افزايش دامنه اختلافات ميان مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و وزارت علوم و اين موضوع كه شوراي گسترش در اين مسأله سليقه اي عمل كرده است يا خير به «تابناك» گفت: بنا بر قانون، همه مراکز آموزشی کشور که زیر نظر شورای گسترش وزارت علوم فعالیت می کنند، باید برای گرفتن مجوز از طریق این شورا اقدام کنند.

وي ادامه داد: هر مرکز آموزشی که از شورای گسترش وزارت علوم مجوزهای لازم را نگرفته باشد، طبیعتاً در آن کد رشته محل هایی که مجوز ندارند، حق پذیرش دانشجو را ندارد و این موضوع ربطي به دانشگاه آزاد، سراسري يا ساير دانشگاه هاي كشور ندارد.

مولايي افزود: دانشگاه آزاد در سال های گذشته از وزارت علوم تبعیت نمی کرده است و مسئولان این دانشگاه مستقل و بدون دخالت شورای گسترش وزارت علوم، جذب دانشجو می کردند که این شرایط در حال حاضر تغییر کرده و با توجه به قانون اخير مجلس شوراي اسلامي، مبني بر سنجش و پذيرش دانشجو به صورت هماهنگ، بايد دانشگاه آزاد در اين زمينه با وزارت علوم خود را هماهنگ كند.

رئيس شوراي گسترش وزارت علوم در مورد اين پرسش خبرنگار «تابناك»، كه برخي بر این باورند شما در اين زمينه سياسي عمل كرديد و همه اين رشته هايي كه لغو مجوز شدند سال ها به پذيرش بي قيد و شرط دانشجو مشغول بودند، اضافه كرد: تحت هیچ شرایطی ما با این مسأله به صورت سیاسی برخورد نکردیم و اساساً عقیده دارم، مسائل آموزشی و علمی نباید به مسائل سیاسی آلوده شوند. همان طور که گفتم، ریاست قبلی دانشگاه آزاد بدون اخذ نظر وزارت علوم در سال های گذشته شخصاً به مسأله ورود می کرد و دانشجو می گرفت، علت این موضوع هم آن بود که در سال های قبل اساساً کنکور مشترکی بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم برگزار نمی شد.

در تشريح استدلال وزارت علوم براي مخالفت به جذب دانشجو در بيش از 2900 كد رشته محل دانشگاه آزاد، اصغر مولايي ادامه داد: در سال اخیر برای اولین بار و بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مسئولیت چگونگی سنجش و پذیرش دانشجویان این دانشگاه نیز به سازمان سنجش و وزارت علوم واگذار و این موضوع باعث بروز اختلافات کنونی شده است. چرا که تا سال های گذشته، مسئولان دانشگاه آزاد خودشان مستقل اقدام به اخذ دانشجو می کردند و در پذیرش های خود مجوزی از وزارت علوم نمی گرفتند.

اين استاد دانشگاه صنعتي شريف بار ديگر تأكيد كرد: همان طور که گفتم، قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلس شورای اسلامی، باعث بروز مشکل است و دانشگاه آزاد در کد رشته محل هایی که حذف شده اند، از شورای گسترش وزارت علوم موفق به اخذ مجوزهای قانونی لازم نشده است.

رئيس شوراي گسترش وزارت علوم در بخش پاياني سخنان خود اضافه كرد: قرار بر این است که از ابتدای ساعت کاری روز شنبه در جلسه ای مشترک با معاون آموزشی دانشگاه آزاد، مسأله را بررسی کنیم و تلاش ما بر این است که این مشکل و اختلاف ايجاد شده در جلسه فردا كامل حل و فصل شود.

بر اساس آنچه در روزهاي گذشته بين دانشگاه آزاد و وزارت علوم گذشت و آنچه امروز رئيس شوراي گسترش وزارت علوم به «تابناك» گفت، چند نكته ضروري قابل ذكر است؛
نخست؛ با توجه به اينكه وزارت علوم و شوراي گسترش اين وزارتخانه بر اساس قانون اخير مجلس شوراي اسلامي متولي و مسئول سنجش و پذيرش دانشجو در همه مراكز آموزشي كشور اعم از آزاد، علمي كاربردي، پيام نور، سراسري و غير انتفاعي است، طبيعي است كه روند صدور مجوزهاي لازم براي دانشگاه آزاد نيز در همه مراكز از مسير اين وزارتخانه عبور كند تا نظم و انضباط آموزشي كشور افزايش يابد.

اين موضوع از آن جهت مورد تأكيد است كه شرايط براي ديگر مراكز آموزشي كشور نيز به همين سبك است و در نهايت نيز به فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد، مدرك معتبر و مورد تأييد وزارت علوم تحويل داده مي شود.

با اين حال نكته ديگري كه هم اينك باعث نگراني جمع زيادي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه آزاد شده است، لغو مجوز ناگهاني اين كد رشته محل هاست كه جمعی از اساتید دانشگاه آزاد را معلق مي كند، تعداد زيادي از دانشجويان اين رشته محل ها را در دريايي از نگراني فرو مي برد و متقاضيان تحصيل در اين رشته ها را نيز بلاتكليف مي كند؛ شرايطي كه شایسته اين افراد نیست و وزارت علوم نبايد آنها را به دلیل کوتاهی مسئولان دانشگاه آزاد در دریافت مجوز دچار مشکل کند. با اين تفاسير حالا بايد منتظر بود و ديد خروجي جلسه مشترك وزارت علوم و مسئولان ارشد دانشگاه كه فردا برگزار مي شود، به چه سرانجامي خواهد رسيد.