جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سقوط جنگنده “سوخو- سی” ساخت روسیه متعلق به نیروی هوایی هندوستان در نبرد سایبری

سقوط جنگنده “سوخو- سی” ساخت روسیه متعلق به نیروی هوایی هندوستان در نبرد سایبری

کارشناسان سایبری از احتمال رخنه به رایانه‌های یک جنگنده «سوخو-30» هند که چندی قبل سرنگون شد، خبر دادند.

نیروی هوایی هند چندی قبل اعلام کرد 2 خلبان جنگنده «سوخو- 30» سرنگون شده این کشور نتوانسته اند پیش از برخورد هواپیما به زمین از کابین خارج شوند.

این جنگنده نیروی در 2 خرداد و در ساعت 11 و 10 دقیقه صبح لحظاتی پس از پرواز از پایگاه نیروی هوایی هند در «تزپور»در ایالت آسام از رادار محو شد. لاشه این هواپیما سه روز بعد در جنگل‌های ایالت «ارناچال پرادش» واقع در شمال شرق هند توسط هواپیمای تجسس نیروی هوایی هند کشف شد اما به دلیل بدی آب و هوا امکان حضور در منطقه سقوط هواپیما امکانپذیر نبود.

اینک برخی منابع در نیوریورک و سنت پترزبورگ اعلام کرده اند که این جنگنده پیشرفته به طور محتمل به خاطر حمله سایبری سقوط کرده است.

به نوشته وبگاه «دیفنس» تحلیلگران مستقر در شهرهای نیویورک و سنت پترزبورگ گفتند که از دست دادن یک جنگنده پیشرفته با سامانه مکانیکی ایمن در نزدیک مرز هند با چین نتیجه رخنه سایبری به رایانه‌های داخل کابین خلبان بوده است.

وضعیت سقوط این هواپیما به حدی بوده که خلبانان حتی نتواستند از سامانه مکانیکی خروج اضطراری استفاده کند که برای هواپیمایی پیشرفته چون سوخو-30 بسیار عجیب است.

تحلیلگران البته به منبع اصلی این حمله اشاره نکرده‌اند اما مدعی شده‌اند که این حمله می‌تواند از هزاران کیلومتر دورتر یا تنها چند صد متری صورت گیرد.

تاکنون هفت فروند از 240 جنگنده سوخو- 30 نیروی هوایی هند سقوط کرده است.
فارس