پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سازمان ملل متحد: حدود‌۱۰۰هزار شهروند سوری در شهر رقه محاصره شده‌اند

سازمان ملل متحد: حدود‌۱۰۰هزار شهروند سوری در شهر رقه محاصره شده‌اند

سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که حدود ۱۰۰هزار شهروند سوری در شهر رقه محاصره شده‌اند.

به گزارش الجزیره :  نگرانی زید بن رعد الحسین کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق‌بشر را نسبت به این شهروندان محاصره شده در نتیجه حملات داعش منعکس کرده است.

زید افزود هنوز گزارشاتی مبنی بر کشته و مجروح شدن شهروندان و بسته بودن راههای فرار وجود دارد.

در بیانیه‌یی که کمیسر عالی منتشر کرده است آمده است در نتیجه حملات هوایی و زمینی حداقل ۱۷۳شهروند از اول ماه میلادی ژوئن کشته شده‌اند.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل‌ متحد عمیقاً نسبت به سلامتی بیش از ۱۰۰هزار شهروند محاصره شده سوری در دیرالزور شرقی ابراز نگرانی کرد.

اورینت متعلق به ا‍پوزیسیون سوریه روز ۳۰خرداد ۹۶ ضمن اعلام خبر فوق به‌نقل از دوجاریک افزود هنوز شهروندان دیرالزور در معرض خشونت هستنند و خدمات پایه‌یی به‌خصوص امکانات درمانی وجود ندارد.

وی ادامه داد سازمان ملل تهیه مواد غذایی پایه‌یی و کمکهای پزشکی برای نیازمندان در دیرالزور را از طریق عملیات هوایی ادامه خواهد داد.

سازمان ملل: ۶۰۰هزار نفر تحت محاصره در مناطق دیگری خارج از مناطق کاهش تنش

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل‌متحد اعلام کرد اجرای توافق موسوم به «کاهش تنش» در سوریه تنها منجر به کاهش خشونت در یکی از چهار منطقه مندرج در توافق شده و به ارسال کمکهای بشردوستانه به مناطق تحت محاصره کمکی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیسیون مستقل بین‌المللی چهارشنبه 24خرداد 96 درگزارشی به شورای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل گفت به‌رغم توافق مذکور، درگیریها در اطراف استان حمص در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه و همچنین در استان جنوبی درعا ادامه دارد.

پائولو سرجیو پین‌یِرو رئیس کمیته تحقیق که در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس سخن می‌گفت، تأکید کرد که تنها در استان شمالی ادلب و غرب حلب «کاهش محسوس» خشونتها به چشم می‌خورد؛ اما در درعا، اخیراً حتی افزایش هم یافته است.
وی افزود، حدود ۶۰۰هزار نفر در مناطق دیگری خارج از چهار منطقه مورد اشاره در توافق کاهش تنش، هم‌چنان تحت محاصره قرار دارند و تقریباً هر روز هدف بمباران قرار می‌گیرند.
توافق «کاهش تنش» که اواسط اردیبهشت به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران حاصل شد، خواستار توقف درگیریها در چهار منطقه با هدف کاهش تنش در سوریه است
تلاش‌های دیپلوماتیک بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله سوریه، که بیش از ۴۰۰هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است، تاکنون به نتیجه نرسیده است.