پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا در بیانیه‌اى مشترک  ضمن محکومیت نقض مستمر حقوق بشر در ایران براى قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه فراخوان دادند.

در این بیانیه نمایندگان امضا کننده بیانیه ضمن ابراز نگرانى نسبت به افزایش موارد اعدام در ایران تاکید کردند که بیش از ۳۰۰۰ تن در چهار سال گذشته به دار آویخته شده‌اند.

این بیانیه به گزارش عفو بین‌الملل اشاره کرده که گفته ایران به تنهایی، ۵۵ درصد اعدام‌های ثبت شده در دنیا در سال ۲۰۱۶ را انجام داده است.
در حال حاضر ایران بیشترین اعدام‌ها در جهان را به اجرا در می آورد. ایران همچنین دارای رتبه اول در اعدام زندانیانی است که در هنگام دستگیری زیر ۱۸ سال سن داشتند.

نمایندگان پارلمان اروپا در بیانیه خود افزوده اند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که عمده اقتصاد ایران را کنترل می‌کند، در سرکوب داخلی و صدور مرگ و نابودی به سایر نقاط منطقه درگیر است.”

بنا به این بیانیه آمده است که “بر طبق قوانین نظام حاکم بر ایران، زنان از رئیس جمهور شدن و دستیابی به کرسی‌های بالای قوه قضایی و بسیاری نقاط دیگر ممنوع هستند. زنان به خاطر بدحجابی سرکوب می‌شوند و بسیاری از فعالین زنان به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند. دختران ۹ ساله می‌توانند حتی به ازدواج ناپدری‌های خود در آیند.”

این بیانیه به اسنادی که اخیرا توسط حجت السلام احمد منتظرى در داخل ایران افشا کرد، اشاره دارد که تایید کرده وزیر کنونی دادگستری ایران، یک عضو کلیدی کمیسیون به اصطلاح مرگ بود که اعدام دست‌جمعی بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی، شامل چندین هزار زن را در ایران در تابستان ۱۹۸۸ تایید کرد. این قتل‌عامی است که عفو بین‌الملل آن را یک جنایت علیه بشریت نامیده است. بیشتر قربانیان وابسته به  سازمان مجاهدین خلق بودند.

امضا کنندگان بیانیه از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر ملل متحد خواستند تا یک کمیسیون تحقیقاتی برای قتل عام زندانیان سیاسی ایران در ۱۹۸۸ تشکیل بدهند.

درباره انتخابات در ایران ، نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کردند که این انتخابات “آزاد و عادلانه نیستند. اپوزیسیون حق شرکت ندارد. تمامی کاندیدا ها باید اعتقاد قلبی خود را به اصل ولایت فقیه ابراز دارند. یک ارگان غیر منتخب به نام شورای نگهبان، که اعضای آن توسط ولی فقیه، آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شوند، اکثر کاندیدها را رد صلاحیت می‌کند.”

آنان از اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی عضو آن، امریکا و سازمان ملل خواستند تا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده، سپاه پاسداران را در لیست سیاه بگذارند.

این نمایندگان همچنین درخواست کردند که تمامی افرادی که در جنایات علیه بشریت نقش داشتند به دادگاه بین‌المللی آورده شوند و نیز هرگونه توسعه روابط با ایران باید به بهبود روشن حقوق بشر، حقوق زنان و توقف اعدام‌ها مشروط باشد”.

از سوى دیگر ، ژرارد دوپره، رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، در بیانیه‌اى جداگانه گفت:” امروز ما حمایت ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا از یک بیانیه مشترک درباره حقق بشر در ایران را اعلام می‌کنیم.”

وى افزود:” همکاران من که این بیانیه را امضا کرده‌اند از تمامی گروه‌ها و تمایلات سیاسی در پارلمان اروپا هستند. آنها شامل ۴ نایب‌رئیس پارلمان اروپا و ۲۳ تن از روسای کمیسیون‌ها و هیئت‌ها می‌شوند. این به روشنی نشان می‌دهد که وقتی موضوع نقض حقوق بشر، سرکوب زنان و اقلیت‌ها و حمایت رژیم ایران از تروریزم، مطرح است، ما همگی متحد می‌باشیم.”

آقاى دوپره تاکید کرد:” ما همچنین بسیار نگران نقش تخریب کننده نظام حاکم بر ایران در منطقه هستیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشتر در سوریه و عراق فعال است و باید در لیست‌های بین‌المللی سیاه قرار بگیرد.”

وى افزود: “سپاه پاسداران همچنین بیشتر اقتصاد ایران را می‌چرخاند. لذا کمپانی‌های اروپایی ما که می‌خواهند قراردادهای اقتصادی با ایران امضا کنند، در حال دست زدن به این ریسک بالا هستند که مستقیم یا غیر مستقیم با سپاه پاسداران دارند قرارداد امضا کنند که در واقع یک سازمان تروریستی است”.

منبع: العربیه