جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » محمد جواد ظریف، در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا’ (ECFR) در برلین!

محمد جواد ظریف، در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا’ (ECFR) در برلین!

 

روز دوشنبه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا’ (ECFR) در برلین، با یادآوری تجربه «برجام» به عنوان یک راه حل برد ـ برد، بر ضرورت وجود یک مجمع امنیتی منطقه ای در خلیج فارس برای ترویج گفت وگو تأکید کرد.

ظریف در این نشست سالانه گفت: منطقه خلیج فارس دچار دو مشکل ساختاری و شناختی است. برخی از کشورهای منطقه معتقد به خرید امنیت از خارج هستند، در حالی که امنیت از طریق همکاری مشترک کشورهای منطقه تأمین خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان افزود: نمی توان تصور برد بر اساس باخت دیگران را داشت، زیرا امنیت را نمی توان به قیمت ناامن کردن دیگر کشورها به دست آورد. امروزه افراط گرایی بیشتر کشورهای منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده و در حال گسترش به کل دنیاست.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای روابط خارجی اروپا به بررسی ریشه های مشکلات و ناامنی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت و خاطرنشان کرد: این منطقه گرفتار مشکلات ساختاری؛ عدم تقارن در اندازه، ثروت و جمعیت است و عدم توانایی کشورهای منطقه در پرداختن به نیاز مردم برای مشارکت در زندگی ملی منجر به واکنش های خشونت آمیز جوانان می شود.

وی افزود: فقدان امید در میان مردم و به ویژه جوانان کشورهای منطقه، آنان را به افراط گرایی و انجام عملیات انتحاری و کشتن افراد بی گناه سوق می دهد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می شود، باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه بار است.

وی همچنین با رد گفتمان ترویج شده از سوی عربستان سعودی مبنی بر مقصر جلوه دادن دیگران گفت: این نوع برخورد شبیه گفتمان داعش است.

ظریف با بیان اینکه امنیت قابل خریدن نیست و سیاست خارجی یک کالا نیست، یادآور شد: قراردادهای تسلیحاتی به معنای مشارکت نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد؛ نیازمند نگرش جدیدی به منظور استقرار ثبات در منطقه هستیم و اروپا قابلیت کمک و ترویج این ایده را دارد. از سوی دیگر، در حالی در منطقه خلیج فارس نیازمند یک رهیافت درون منطقه ای هستیم که از طریق دیالوگ و یک ساختار نهادی قانونی در خلیج فارس امکان پذیر است. در زمان جنگ نفتکش ها در خلیج فارس، ایران پیشنهاد طرح امنیت دسته جمعی در منطقه خلیج فارس را به شورای امنیت داد.

وی در ادامه افزود؛ امروز می بینیم که چنانچه دیالوگ در بین کشورها آغاز نشود، توسعه ای در منطقه صورت نخواهد گرفت. در جریان بحث هسته ای، آمریکا تئوری بازی با حاصل جمع صفر را دنبال می کرد، در حالی که نگرش جمهوری اسلامی این بود که هیچ یک از طرف ها احساس بازنده بودن نکرده و از شرایط باخت به دور باشند.