شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » «توافق» چین و آمریکا بر سر «خلع‌سلاح هسته‌ای کامل» در شبه‌ جزیره کره

«توافق» چین و آمریکا بر سر «خلع‌سلاح هسته‌ای کامل» در شبه‌ جزیره کره

به گفته خبرگزاری رسمی چین، مقام‌های ارشد آن کشور و آمریکا بر سر آنچه «خلع‌سلاح هسته‌ای برگشت‌ناپذیر و کامل» در شبه‌جزیره کره توصیف شده، به توافق رسیده‌اند. دیدار مقام‌های ارشد دو کشور در پی گفته‌های دونالد ترامپ در مورد نتیجه‌ندادن «تلاش‌های پکن» در ارتباط با کره شمالیصورت گرفته‌است.

شین‌هوا، سوم‌ تیر ماه، در بیانیه‌ای که از طرف دولت پکن منتشر کرده، می‌گوید در پی دیدار دو مقام ارشد چین با وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده، «هر دو طرف بر تعهدات در مورد خلع‌سلاح هسته‌ایِ کامل، قابل تائید و برگشت‌ناپذیر در شبه‌جزیره کره تاکید کرده‌اند».

طی روزهای گذشته یانگ جیه‌چی و ژنرال فانگ فن‌گویی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشتند. یانگ جیه‌چی از دیپلمات‌های ارشد و عضو حلقه‌ای از مقام‌های عالی‌رتبه پکن در «شورای دولتی جمهوری خلق چین» است. ژنرال فن‌گویی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح است.

آقای تیلرسون روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود ایالات متحده خواستار افزایش فشارهای افتصادی و سیاسی ِ چین بر کره شمالی، شده‌است. آقای یانگ، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت‌وگو کرده‌است.

در بیانیه منتشرشده در شین‌هوا بر لزوم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز رهنمون‌شدن طرف‌ها به‌سوی مذاکره تاکید شده‌است. به گزارش خبرگزاری دولتی چین، در دیدارهای تازه، دو طرف مکانیزم اطلاع‌رسانی‌ برای جلوگیری از وقوع «خطای محاسباتی» بین نیروهای نظامی دو کشور، را «روزآمد کرده‌اند».

ترامپ و شی، پیش از این در ماه آوریل در فلوریدای آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردند، و قرار است در ماه آینده نیز در حاشیه نشست اعضای گروه ۲۰ در هامبورگ، دیداری داشته باشند.

(رادیو فردا)