چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » لیبرمن: اسرائیل هر زمان که لازم بداند برای امنیت خود به سوریه حمله می‌کند

لیبرمن: اسرائیل هر زمان که لازم بداند برای امنیت خود به سوریه حمله می‌کند

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید، کشورش «هر زمان که لازم بداند برای امنیت خود به سوریه حمله می‌کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن روز پنجشنبه اول تیر این اظهارات را در همایش امنیتی- سیاسی هرتسلیا در مرکز این کشور بیان کرد.

آقای لیبرمن گفت منافع امنیتی اسرائیل ایجاب می‌کند که نگذارد «بمب‌های فعال در سوریه علیه اسرائیل به شمارش بیفتند» و پیش از آن، اسرائیل گام‌های لازم را بر می‌دارد.

آویگدور لیبرمن خطوط قرمزی را که اسرائیل بر اساس آن در سوریه عمل می‌کند، در سخنان خود یادآوری کرد و از جمله گفت، انتقال سلاح پیشرفته برای گروه حزب‌الله لبنان تحمل نمی‌شود.

لیبرمن افزود، هر اقدامی که حزب‌الله از سوریه علیه اسرائیل انجام دهد، اسرائیل حکومت بشار اسد را مسئول می‌داند و دمشق عقوبت آن را خواهد پرداخت.

به گفته وی، گروه حزب‌الله با بهره‌برداری از وضعیت سوریه، می‌کوشد جای پای خود را در مرز سوریه با اسرائیل تقویت کند.

در همین حال، یک مقام ارشد نظامی و امنیتی پیشین اسرائیل توصیه کرد، هر گاه حزب‌الله در آینده با موشک به اسرائیل شلیک کرد، اسرائیل به ایران حمله کند.

به نوشته جروزالم پست، دکتر افراییم سنه، معاون اسبق وزارت دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در همایش هرتسلیا گفت، ایران حامی اصلی حزب‌الله لبنان است و این بار اسرائیل نباید در برخورد با آمر اصلی این سازمان تروریستی، مماشات نشان دهد.

یکشنبه این هفته سپاه پاسداران ایران با انجام حملات موشکی به دیرالزور در شمال شرق سوریه، در صدد هدف قرار دادن مواضع داعش برآمد- هر چند که کارشناسان نظامی اسرائیل گفتند از میان هفت موشک شلیک شده ایران، تنها دو موشک به سوریه اصابت کرد اما آنها نیز دقیق نبودند.

با وجود این، برخی از مقامات سیاسی و نظامی ایران از جمله حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس ایران گفته بودند، پیام بازدارندگی این حملات موشکی ایران به سوریه، خطاب به اسرائیل نیز بوده است.

در واکنش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفته بود به ایران «هشدار» می‌دهد که «اسرائیل را تهدید نکند».

مقام ارشد روسی: «خواهان همکاری نزدیک‌تر با اسرائیل در سوریه هستیم»

همزمان، یک عضو ارشد مجلس علیای روسیه در مصاحبه با یک روزنامه اسرائیلی گفته است، روسیه خواهان «همکاری نزدیک‌تر با اسرائیل در قبال سوریه است».

به نوشته جروزالم پست، کنستانتین کوساچف رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس علیای روسیه افزوده است اقدامات نظامی روسیه در سوریه با حفظ منافع کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل، هم‌گام بوده است.

روسیه از شهریور ۱۳۹۴ برای حمایت از حکومت بشار اسد نیروی نظامی به سوریه اعزام کرده است.

کنستانتین کوساچف در پاسخ به این پرسش جروزالم پست که آیا حملات اسرائیل به سوریه برای انهدام کاروان‌های سلاح برای حزب‌الله، بر خلاف منافع روسیه در ارتباط با سوریه است؟، گفت، «من این را نگفته‌ام؛ ما خواهان همکاری نزدیک‌تر دو کشور هستیم».

وی افزوده است، «همکاری‌های نزدیک‌تر» مورد نظر او، از جمله می‌تواند در زمینه سهیم شدن اطلاعات در مورد امور داخلی سوریه، گروه‌های فعال در سوریه و همکاری با گروه‌هایی باشد که آماده همکاری هستند و همچنین مذاکره با گروه‌هایی در سوریه که قابلیت همکاری ندارند».

بنیامین نتانیاهو چند ماه پیش در سفر به روسیه و مذاکره با ولادیمیر پوتین، در مورد سوریه گفته بود: «تجربه نشان داده که رییس‌جمهوری روسیه درخواست‌های اسرائیل را درک می‌کند».

برخی رسانه‌ها در ماه‌های اخیر نوشته بودند، سکوت روسیه نسبت به حملات اسرائیل به سوریه، معنی‌دار است.

نخست‌وزیر اسرائیل دستکم یک حمله هوایی این کشور به سوریه برای انهدام جنگ‌افزارهای تازه رسیده از ایران برای حزب‌الله لبنان را در ماه‌های گذشته تایید کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل در مورد آن حمله گفته بود، انتقال «سلاح شیمیایی» برای حزب‌الله تحمل نمی‌شود، اما توضیح بیشتری نداده بود.

رادیو فردا