جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اصلاح نگرش سپرده‌گذاران به‌ سراب سود‌های مالی!

اصلاح نگرش سپرده‌گذاران به‌ سراب سود‌های مالی!

روزنامه ایران در گزارشی به پس لرزه های آنچه درباره مؤسسه مالی و اعتباری ثامن رخ داده، پرداخته است. در این گزارش آمده است: «…آنچه مسلم است اتفاقاتی که طی ماه‌های اخیر در شبکه بانکی رخ داده است، اعتماد مردم به مؤسسات مالی و اعتباری را خدشه دار کرده است. هرچند بانک مرکزی در قالب اطلاعیه رسمی و گفت‌و‌گوی مقامات ارشد به سپرده‌گذاران ثامن اطمینان داد که نگران سپرده‌های خود نباشند، اما به هر روی حتی شایعه بودن این اخبار می‌تواند باعث ترس و نگرانی مردم شود. به طور عمده سپرده‌گذاران خرد شبکه بانکی که با پس‌انداز گوشه‌ای از درآمد خود اندوخته‌ای مهیا کردند، بشدت نگران هستند که اتفاقی برای دارایی‌شان بیفتد. بخصوص پس از انتشار وسیع اخبار، عکس‌ها و فیلم‌های سپرده‌گذاران تعاونی اعتباری فرشتگان که این روزها با نام کاسپین شناخته می‌شود و گرفتاری آنها در دریافت پولشان، این نگرانی بیشتر شده است.
از زمانی که سپرده‌گذاران ثامن برای دریافت پولشان به شعب این مؤسسه اعتباری هجوم آوردند، همه درخصوص اینکه کدام بانک یا مؤسسه برای سپرده‌گذاری امن‌تر است سؤال دارند. محلی که به دور از هر‌گونه ریسکی سود ماهیانه یا حداقل اصل پول سپرده‌گذاران را حفظ کند. گویا حالا هشدارهای بانک مرکزی درخصوص اینکه مردم سراغ مؤسسات و بانک‌هایی که نرخ سود بالاتر از عرف نظام بانکی می‌دهند، نروند، برای مردم معنا پیدا کرده است.
تا زمانی که هیچ اتفاقی برای مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیفتاده بود، بخشی از سپرده‌گذاران برای کسب سود بیشتر پول خود را نزد اینگونه مؤسسات سپرده‌گذاری می‌کردند وحتی برای کسب سود بیشتر تن به ریسک‌هایی مانند فروش خانه مسکونی یا خودروی خود می‌دادند تا پول آن را به حساب‌های سپرده خود اضافه کنند تا در آینده خانه و خودروی بهتری بخرند. اما حالا رفتار سپرده‌گذاران تغییر کرده است و با مفهوم ریسک آشنا شده‌اند. حالا حتی کسانی که به هشدارها و توصیه‌ها درخصوص اعتماد نکردن به سود‌های بالا توجه نمی‌کردند حاضر شده‌اند تا با نرخ سود مرسوم و پایین‌تر پول خود را در بانک‌هایی سپرده‌گذاری کنند که ریسک کمتری دارد.
برهمین اساس از زمان انتشار شایعات ورشکستگی برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شاهد جابه‌جایی و مهاجرت سپرده‌ها میان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هستیم. کسانی که از بدون مجوز بودن برخی از مؤسسات اطمینان حاصل کرده و ریسک آن را دریافته‌اند به سرعت سپرده‌های خود را به سایر بانک‌ها منتقل کرده‌اند. درمیان سپرده‌گذاران افرادی هستند که بانک‌های دولتی را برای انتقال سپرده‌های خود انتخاب کرده‌اند تا از امنیت سپرده خود مطمئن شوند…»