پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات نبرد با تروریستهای موسوم به “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) در عراق!

آخرین تحولات نبرد با تروریستهای موسوم به “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) در عراق!

در آستانه آخرین لحظات حیات، گروه تروریستی داعش چهارشنبه شب مسجد «نوری» شهر موصل را منفجر کرد. این مسجد هشتصدسال قدمت تاریخی داشت!

منابع آگاه در موصل اعلام کردند: داعش پیش از منفجر کردن مسجد النوری و مناره الحدباء شصت خانواده موصلی را که قصد خروج از موصل قدیم را داشتند، بازداشت و سپس به داخل مسجد برد و مسجد را بر سر آنها تخریب کرد و خانواده ها را به قتل رساند.

 نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم عراق به شبکه خبری اسکای نیوز گفتند، تروریست‌های داعش، مسجد بزرگ النوری موصل راکه ابوبکر البغدادی سرکرده آن در آن اعلام خلافت کرده بود منفجر کرده اند.این در حالی است که خبرگزاری اعماق، وابسته به داعش ادعا کرد که ،حملات ائتلاف آمریکا مسجد النوری و مناره آن را تخریب کرده است.

مسجد النوری، محلی است که ابوبکر البغدادی در سال 2014 در آن اعلام خلافت کرد.

بنا بر گزارش های میدانی تروریست های داعش از وجود شهروندان غیر نظامی در مناطق اطراف مسجد نوری به عنوان آخرین برگ برنده خود برای جلوگیری از حملات گسترده نیروهای عراقی استفاده می کنند و اجازه نمی دهند، شهروندان این منطقه را ترک کنند.این گزارش حاکی است، خانه ها و مناطق پیرامون مسجد نوری، پر از مواد و تله های انفجاری و بمب هایی است که توسط گروه تروریستی داعش و برای جلوگیری و کند کردن حرکت نیروهای عراقی کار گذاشته شده است.

 

گزارش سازمان ملل در مورد بحران آوارگان عراقی

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با اشاره به اینکه بیش از 5 میلیون کودک عراقی نیازمند کمک های فوری بشر دوستانه هستند جنگ داعش را یکی از وحشیانه ترین جنگ های تاریخ معاصر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در بیانیه ای گفت: در سرتاسر عراق، کودکان همچنان شاهد ترس مطلق و خشونت غیرقابل باور هستند.

در بیانیه آمده است: آن ها (کودکان) کشته و یا زخمی می شوند و همچنین در یکی از وحشیانه ترین جنگ ها در تاریخ معاصر ، مجبور به شلیک و اقدام به کشتار می گردند.

بیانیه در ادامه می گوید: در موصل، کودکان عمدا مورد هدف قرار می گیرند و به دست داعش برای مجازات خانواه ها و جلوگیری از فرار آن ها کشته می شوند.

سازمان های بین المللی تخمین می زنند که بیش از 100 هزار شهروند غیرنظامی که نیمی از آن ها کودک هستند در مرکز بخش قدیمی شهر موصل به دام گروه تروریستی داعش افتاده اند.

در بیانیه آمده است که در سال 2014 میلادی بیش از یک هزار کودک در عراق کشته شده و همچنین بیش از یک هزار و صد کودک دیگر نیز زخمی شدند. این درحالی است که بنابه گزارش یونیسف در حدود 4650 کودک دیگر نیز از خانواده هایشان جدا شدند.

بیانیه حیدر العبادی نخست وزیر عراق: تخریب مسجد نوری در موصل عراق به منزله اعلام شکست داعش است!

شهر موصل که پیش از این تحت تصرف کامل گروه تروریستی داعش قرار داشت از سال 2015 میلادی تحت فشار گروه ها و کشورهای مختلف به تدریج از کنترل کامل این گروه تروریستی خارج شد و بنابر پیش بینی ها این شهر به زودی از تصرف داعش خارج خواهد شد. این شهر یکی از قربانگاه های کودکان بی گناه عراقی است.

نخست وزیر عراق انفجار مسجد «النوری» و مناره تاریخی آن در غرب موصل توسط داعش را به منزله اعلام رسمی شکست این گروه تروریستی برشمرد.

به گزارش مهر به نقل از شبکه سومریه، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق تاکید کرد که اقدام داعش در انفجار مسجد «النوری» و مناره تاریخی کج آن در غرب موصل، اعلام رسمی شکست گروه تروریستی داعش است.

حیدر العبادی در بیانیه ای که توسط دفتر وی منتشر شده است، گفت: اقدام داعش در منفجر کردن مسجد النوری و مناره آن اعلام رسمی شکست این گروه است.

از سوی دیگر، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق نیز اظهار داشت که انفجار مسجد النوری نشانگر اندیشه بیمار تروریسم و ذهنیت انتقامجوی آن است.

گفتنی است که فرماندهی عملیات «قادمون یا نینوی» چهارشنبه شب از اقدام تروریست های داعش در منفجر کردن مسجد «النوری» و مناره تاریخی آن در کرانه راست (غرب) شهر موصل خبر داد.

در همین راستا، «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده این عملیات در بیانیه ای اعلام کرد: در جریان پیشروی نیروهای مبارزه با تروریسم در عمق موصل قدیم و پیروزی های آنها علیه بقایای داعش، هنگامی که به مسافت ۵۰ متری مسجد النوری رسیدند تروریست های داعش با انفجار این مسجد و مناره قدیمی آن دست به ارتکاب جنایت تاریخی دیگری زدند.

وی با بیان اینکه نیروهای عراقی همچنان مشغول پیشروی هستند از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص طی آینده خبر داد.

در همین حال خبرگزاری «اعماق» وابسته به تروریستهای داعش مدعی شد که جنگنده‌ های آمریکایی مسجد النوری در موصل را منهدم کرده‌اند.

این در حالی است که پنتاگون با رد این مطلب اعلام کرد که گروه تروریستی داعش مسجد النوری در غرب موصل را منهدم کرده است نه جنگنده های آمریکایی.

گفتنی است که «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده گروه تروریستی- تکفیری داعش در این مسجد اعلام خلافت کرده بود.

وی نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳) در این مسجد اعلام خلافت کرد.

گفتگوی تلفنی اردوغان و ملک سلمان درباره نقش قطر در حمایت تروریسم

دفتر رئیس‌جمهور ترکیه خبر داده که رجب طیب اردوغان در گفت و گویی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی، درباره بحران قطر صحبت کرده است.

به گزارش فارس، در حالی که عربستان با تغییرات سیاسی ناشی از تعیین پسر ملک سلمان به عنوان ولی‌عهد عربستان سعودی مواجه است، رئیس‌جمهور ترکیه با شاه سعودی درباره قطر صحبت کرده است.

در حالی که تنش‌ها بین عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی همراه آن با قطر ادامه دارد، تحرکات برخی کشورها از قبیل ترکیه در قبال این بحران هم ادامه دارد.

به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری ترکیه امروز پنجشنبه اعلام کرده که رجب طیب اردوغان با شاه سعودی و محمد بن سلمان ولی عهد جدیدش درباره قطر تلفنی گفت و گو کرده است.

طبق اعلام دفتر اردوغان، او، ملک سلمان و محمد بن سلمان توافق کردند که تلاش‌ها برای پایان دادن به تنشها در ارتباط با قطر را بیشتر کنند.

به گفته منابع آگاه، این تماس‌های تلفنی جداگانه عصر روز چهارشنبه(دیروز) برگزار شد و طرف‌ها همچنین بر اراده‌شان جهت تقویت روابط ترکیه و عربستان سعودی تاکید کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین به محمد بن سلمان انتصاب به عنوان ولی‌عهد عربستان سعودی را تبریک گفت.