جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری – مروری بر رسانه های امروز- موشک اندازی تحریریه روزنامه ها را هم غافل گیر کرد و تعدای از قافله پروپاگاندا پس افتادند!

بسته خبری – مروری بر رسانه های امروز- موشک اندازی تحریریه روزنامه ها را هم غافل گیر کرد و تعدای از قافله پروپاگاندا پس افتادند!

قرار است در داخل کشور رسانه های درمورد موشک اندازی سپاه سر و صدای زیادی به راه بیندازد!!!
پس از حمله موشکی شب گذشته رژیم ایران به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور سوریه، تحریریه رسانه‌ها نیمه شب فعال شد و شماری از رسانه‌ها توانستند این خبر را در صفحه نخست شان پوشش دهند اما شماری دیگر از رسانه‌ها از قافله خبر جا ماندند و به سایر مسائل حاشیه‌ای پرداختند.
به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های صبح امروز عمدتاً صحبتهای علی خامنه ای در دیدار با خانواده قربانیان جنگ در سوریه ، شهداری مرزبان و شهدای وزارت اطلاعات مبنی بر سیلی ایران به دشمنان را منعکس کرده‌اند و به واسطه زمان وقوع انجام عملیات حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه، فرصت تحلیل را نداشته‌اند و عمدتاً تیتر یک و گزارش کوتاهی درباره این موشک اندازی منتشر کرده‌اند.
 حمله موشکی ایران، نیمه شب تیتر یک شد / جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی / گنجینه موزه ممنوع الخروج شد / 90 درصد خودروهایی که مردم سوار می‌شوند، ایمن نیستند / می‌خواهند روحانی را جای مصدق بنشانند!
شرق تیتر یک «حمله موشکی سپاه» را درج کرده و در گزارشش اطلاعیه اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره این حمله را آورده است. جوان که تیتر «موشک‌های سپاه داعش را از دیرالزور به جهنم فرستاد» را درج کرده نیز همان اطلاعیه اولیه سپاه را منتشر کرده و باید فردا منتظر تحلیل‌های مرتبط در نشریات باشیم.
همچنین روزنامه اعتماد با تیتر «انتقام موشکی سپاه از داعش»، علاوه بر بیانیه سپاه، گزارش کوتاهی نیز منتشر کرده و به انعکاس بین المللی این عملیات نیز پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «فاصله دیرالزور، مقر تروریست‌ها که هدف حمله سپاه قرار گرفت تا پایگاه موشکی کرمانشاه ۶۵۰ کیلومتر است.محل پایگاه تروریست‌ها در دیرالزور در شرق سوریه که هدف موشکهای سپاه قرار گرفت .استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. بیشتر بخشهای این استان در اختیار داعش است.»
روحانی از اعتبار خود دفاع می‌کند؟
حمله موشکی ایران، نیمه شب تیتر یک شد / جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی / گنجینه موزه ممنوع الخروج شد / 90 درصد خودروهایی که مردم سوار می‌شوند، ایمن نیستند / می‌خواهند روحانی را جای مصدق بنشانند!
کیهان در سرمقاله خود با نقد مجدد حسن روحانی، ذیل تیتر «روحانی از اعتبار خود دفاع می‌کند؟، در بخشی از گزارش خود آورده است: «آقای روحانی در سخنرانی راهپیمایی 23 تیر78، همین فتنه گران را «مزدوران حقیر آمریکا و اسرائیل «خواند که «باید سرکوب شوند». او بار دیگر  وقتی فتنه 88 به خیانت کم‌سابقه و دعوت به آشوب در روز 25 بهمن انجامید،  گفت «این عده با شعارهای ضد انقلابی، موجبات خوشحالی و بهره‌برداری آمریکا و رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب را فراهم آوردند و موجب ناراحتی قاطبه مردم شریف شدند. این حرکت، یک حرکت ضد اسلامی و ضد ملی بود. حرکت 25 بهمن گروهی فریب خورده، کاملا محکوم است و قوه قضاییه باید براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضد انقلابی اقدام نماید».»
در ادامه این یادداشت آمده است: «این طیف بدنام و نشاندار از جان دولت و شخص رئیس جمهور که مایلند او را جای مصدق بنشانند و زمینه شبیخون دشمن را فراهم کنند، چه می‌خواهند؟ مصدق را فراماسونر بدانیم یا ناسیونالیست، عملکرد وی عبرت آموز است. شهید نواب صفوی زمانی خطاب به وی پیغام داد « شما پای آمریکا را به کشور باز می‌کنید و ملت دوباره باید فداکاری کند و شهید بدهد و سالها زجر بکشد تا آمریکا را بیرون کند». مصدق لباس روحانیت بر تن نداشت و مدعی اسلام نبود. او به نشانه تجدد، کراوات بر گردن و شعار ملی‌گرایی سکولار بر زبان داشت. اما آمریکا حتی او را هم تحمل نکرد و به کمتر از نوکری وطن فروش به نام محمد رضا پهلوی رضایت نداد.»
کیهان در ادامه چنین رویکردی در پیش می گیرد: «آمریکا در حال تست زدن دولت یازدهم است، اینکه آیا برای دفاع از ملت خود، در تراز حداقل‌های دولت ملی ظاهر می‌شود یا انفعال و نرمش چندباره نشان می‌دهد تا بتوان باج بیشتری مطالبه کرد؟ متاسفانه در همین دوره دست درازی دشمن، پالس‌های نامناسبی از سوی برخی دیپلمات‌های ما ارسال  شد. اینکه آقای ظریف در اسلو، نسخه معاهده 1975 هلسینکی (چیزی شبیه برجام 2) را برای منطقه پیشنهاد کند یا سفیر ایران در لندن (رئیس تیم کارشناسی در مذاکرات) بگوید «ازهرگونه شتابزدگی در اعلام مواضع نسبت به مصوبه تحریمی سنای آمریکا پرهیز شود»، تنها پالس‌هایی طمع برانگیز و گستاخ‌کننده را به رصدگران اطلاعاتی و سیاسی در آمریکا ارسال می‌کند که به غایت برای منافع و امنیت ملی خطرناک است. این مواضع در حالی است که آمریکایی‌ها در قول و فعل معتقد شده‌اند برجام، توافقی یکطرفه است و با آن هر کاری می‌شود کرد! اینجا پای حیثیت دولت در میان است. اگر برنامه گرانقدر هسته‌ای کم ارج شمرده شد، نمی‌توان به همان سبک، به نقض سیستماتیک و رگباری برجام و چند برابر کردن تحریم‌ها بی‌تفاوت ماند مگر اینکه …»
در ادامه این سرمقاله که امضای محمد ایمانی را پای خود دارد، تاکید شده است: «دولت و شخص رئیس جمهور برای اعتبار خودشان هم که شده، موظفند ضمن فاصله گذاری با جریان مزدور ( تعبیر آقای روحانی)، در مقابل فزون خواهی آمریکا سینه سپر کنند. و گرنه مهم‌ترین رهاورد مدیریت 4 ساله آنها با رگبار حریف، ناکار خواهد شد. نقض‌ها و بدعهدی‌ها محصول کج چیده شدن برجام است اما این روند نقض نباید ادامه پیدا کند. یک هدف مهم دشمن، کِرِخت‌سازی و حساسیت زدایی یا در واقع، نُرمالیزاسیون دست درازی‌های خویش است. هیچ دولت ملی‌ای این فاجعه را نمی‌پذیرد مگر اینکه قربانی نفوذ شود. مسئول پدید آمدن این چالش، آقای روحانی و برخی اطرافیانشان هستند و انصاف این است که خودشان هم آن را برطرف کنند، نه اینکه خدای ناکرده توپ را به داخل برگردانند و اسباب لجبازی و مجادله و سرگرمی را در داخل کشور فراهم کنند. البته مجلس هم باید دولت را در اصلاح مسیر و زدن بر دهان هیئت حاکمه آمریکا یاری رساند. اگر تا دیروز خوش گمانی و انفعال در مقابل آمریکا خطا و غفلت شمرده می‌شد، از امروز به بعد، دعوت به خوش خیالی یا انفعال و تعلل، جفا و خیانت است. امروز بیش از هر زمان دیگر، اتحاد و مواجهه صریح با آمریکا ضرورت دارد و هر کس در این تردید کند یا اسباب کشمکش در داخل را فراهم سازد، یا مامور دشمن است و یا نفوذ زده و گروگان دشمن.»
خودروهاي داخلي زير ۵۰ ميليون تومان امنيت ندارند
  حمله موشکی ایران، نیمه شب تیتر یک شد / جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی / گنجینه موزه ممنوع الخروج شد / 90 درصد خودروهایی که مردم سوار می‌شوند، ایمن نیستند / می‌خواهند روحانی را جای مصدق بنشانند!
روزنامه جوان در گزارشی به کیفیت خودروسازی داخلی اشاره کرد و آورده است: «مديريت منجمـد و غيـرپيـش‌رونـده صنعت خودرو‌سازي باعث شده كه خودروهاي قابل اطمينان و با ايمني مناسب، بالاي 70 ميليون تومان قيمت‌گذاري و تا سه برابر قيمت‌هاي جهاني به مخاطبان عرضه شود يا اينكه خودروهايي را در قيمت‌هاي زير 50 ميليون تومان به مردم عرضه كنند كه به اصطلاح خونشان پاي خودشان است!»
در بخش دیگری از این گزارش با اسناد به گزارش مرکز پژوهش های مجلس تاکید شده است: «مركز پژوهش‌ها به عنوان بازوي پژوهشي مجلس در گزارشي به طور تلويحي اعلام كرده است كه بيش از 90 درصد خودروهايي كه مردم ايران سوار مي‌شوند ايمن نيستند. با اين حال به نظر نمي‌رسد كه تنها ارائه چنين گزارش تأسفباري، همه مسئوليت قوه مقننه در بهبود وضعيت صنعت خودرو باشد!
متأسفانه نگاهي به خودروهاي موجود و به اصطلاح خودروهاي ارزان قيمت نشان مي‌دهد كه بسياري از آنها به دليل تكنولوژي قديمي و نداشتن ايمني در جهان توليد نمي‌شوند و برخي از آنها مانند رنو ساندرو هم باقيمتي حدود 24 ميليون تومان در كشورهاي ديگر عرضه مي‌شود و معلوم نيست كه چرا هزينه‌هاي اضافي گرفته شده از سوي خودروسازان بدون توجه به موضوع ايمني هزينه‌هاي اضافي دريافت مي‌كنند!»
بر اساس گزارش مورد استناد روزنامه جوان از مرکز پژوهش‌های مجلس، «با عنايت به فضاي غير رقابتي بازار خودرو در ايران و عدم الزام خودروسازها در رعايت و اعلام سطح ايمني، به نظر مي‌رسد نهاد حاكميت و متولي امر توليد بايد بر رعايت اين موارد ايمني و اجباري كردن آنها با توجه به تبعات آثار اجتماعي- اقتصادي برميزان تلفات انساني تصادفات خودرو، نظارت و تأكيد كند. همچنين لازم است خودروهاي مشمول قراردادهاي جديد خودرويي كه قرار است در كشور توليد شوند نيز براساس سطوح ايمني اين مدل خودروها در اروپا مورد تست ايمني قرار گيرند.»
جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی
حمله موشکی ایران، نیمه شب تیتر یک شد / جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی / گنجینه موزه ممنوع الخروج شد / 90 درصد خودروهایی که مردم سوار می‌شوند، ایمن نیستند / می‌خواهند روحانی را جای مصدق بنشانند!
برخی رسانه‌های اصلاح طلب همچنان بر رویکرد «توهین به رای مردم در صورت شهردار شدن هریک از اعضای شورای شهر» تاکید می‌کنند، تا بدین ترتیب محسن هاشمی گزینه اصلی شهرداری تهران را از صحنه خارج کنند. در همین زمینه محمدجواد حق شناس در بخشی از گفت و گویی که شرق با تیتر «به مردم بر می خورد» منتشر کرده، با تأکید بر اینکه یک جریان به مردم اعلام کرده افراد لیست را برای نمایندگی مردم قرار است انتخاب کنند افزود: «طبیعتا انتظار مردم هم این است که آن افراد به این رأی احترام بگذارند و کسی که می‌خواهد از این رأی عدول کند، باید دلیلی قوی داشته باشد. او به تبعات مختلف خروج از لیست برای تصدی مسئولیتی دیگر غیر از شورا اشاره کرد و گفت: اگر یک نفر از اعضای لیست امید خارج شود، طبیعتا یکی از علی‌البدل‌ها وارد می‌شود. مسئله مهم این است که جامعه به این موضوع حساسيت دارد و برایش مهم است که وقتی با این حجم رأی بی‌سابقه تفاوت معنی‌داری بین نفر آخر لیست امید و نفر اول لیست رقیب ایجاد کرده است، دیگر کسی از لیست رقیب وارد شورا نشود.»
حق‌شناس به سابقه چنین اتفاقی اشاره کرد و گفت: «در دوره دوم شورای شهر تهران لیست آبادگران ایران اسلامی وارد شورا شدند و پیشنهادهای زیادی از سوی دولت که همراهشان هم بود برای اعضا وجود داشت؛ اما برای اینکه لیست دست‌نخورده بماند و آقای تاج‌زاده که اولین علی‌البدل بود وارد نشود، چهار سال بدون تغیير کار کردند. این نماینده مردم تهران تأکید مي‌كند اگر چنین اتفاقی برای لیست تهران رخ دهد، به مردم و جامعه برمی‌خورد.»
حمله موشکی ایران، نیمه شب تیتر یک شد / جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی / گنجینه موزه ممنوع الخروج شد / 90 درصد خودروهایی که مردم سوار می‌شوند، ایمن نیستند / می‌خواهند روحانی را جای مصدق بنشانند!
در مقابل، آرمان امروز یکی از رسانه‌های نزدیک به هاشمی در سال‌های اخیر، با شهربانو امانی، منتخب پنجمین دوره شورای شهر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت و گو کرده است و امانی در این گفت و گو، تاکید کرده است: «شورا آیین‌نامه‌ای دارد که مصوب شورای عالی استان‌هاست که در آن سازوکار انتخاب شهردار آمده است. کمیته 7‌نفره پیش‌نویسی را به شورا ارائه داد که مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و در این روند دقیقا مانند مجلس عمل شد. یکی از این پیشنهادات ردیف 16 بود که شهردار می‌تواند از داخل شورا انتخاب شود یا خیر. در این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: نخست اینکه شورا باید ضمن تقویت جایگاه خود سازوکار انتخاب شهردار را نیز در نظر بگیرد و به جمعبندی شاخص‌ها بپردازد. از این شاخصها می‌توان به پاکدست بودن، مقبولیت عمومی داشتن و مشخص بودن مدرک تحصلی و سابقه کار اجرایی اشاره کرد. روحیه تعاون، همکاری و پاسخگویی از دیگر شاخصه‌های انتخاب شهردار است. دیدگاه دیگری وجود دارد که شورا شهردار را از درون خود انتخاب کند تا او به شورا پاسخگو باشد.»
امانی ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین تصمیم در شورای منتخبان انتخاب یک شهردار در سطح مدیران ارشد کشور با توجه به شاخص‌های فردی و جمعی است که باید در شورا به رای گذاشته شود. انتظار داریم شهردار همواره پاسخگوی شورا باشد چون شورا شهردار را انتخاب می‌کند. از این رو بند 16 آیین‌نامه شورا حذف شد. حذف بند 16 آیین‌نامه شورای شهر مبنی بر عدم عضویت شهردار در شورای شهر بدین معنی نیست که شورا تصمیم گرفته حتما یک نفر را از داخل شورا انتخاب کند بلکه همه افراد در چارچوب قانون بررسی خواهند شد. شورای پنجم اعتماد مردم را امانتداری خواهد کرد و در نهایت شهرداری که بتواند چالش‌های موجود را به خوبی مدیریت کند انتخاب می‌کند.»
این عضو شورای شهر در ادامه می افزاید: «یکی از موارد مهمی که شورای پنجم بدان تاکید دارد رابطه میان شهرداری و دولت است که 14سال قطع بوده است. شهردار آینده باید بتواند در مقیاس یکی از مدیران عالی‌رتبه و ارشد کشور ظاهر شود تا بتواند این رابطه را حفظ کند. علاوه بر سایر ویژگی‌‌ها منتخبان شورا‌ی پنجم، شهرداری در شأن کلانشهر تهران انتخاب خواهند کرد. اگر شهردار آینده خارج از شورا انتخاب شود فقط یک رای گیری در مورد او صورت خواهد گرفت، اما اگر این کاندیدا از داخل شورا باشد طبق قانون شورا باید دو رای گیری در ارتباط با او صورت گیرد که رای نخست در ارتباط با خروج آن عضو از شورای پنجم و رای دوم به شهردار بودن او خواهد بود.»
گنجینه موزه ممنوع الخروج شد
حمله موشکی ایران، نیمه شب تیتر یک شد / جدال بر سر حذف و حفظ محسن هاشمی / گنجینه موزه ممنوع الخروج شد / 90 درصد خودروهایی که مردم سوار می‌شوند، ایمن نیستند / می‌خواهند روحانی را جای مصدق بنشانند!
«گنجینه موزه ممنوع الخروج شد». این تیتری بود که روزنامه همشهری درباره حواشی بی پایان انتقال انتقال آثار موزه هنرهای معاصر ایران به خارج از کشور منتشر کرده و همشهری خبر داده که گنجینه موزه ممنوع الخروج شده است.
ماجرای موزه جزو معدود موضوعاتی است که هر دو جریان رسانه‌ای کشور بر سر آن نظر واحدی دارند و تقریباً همه جریان های خبری مخالف خروج این آثار هستند. در همین راستا اعتماد در گزارشی به کنار هم قرار دادن مواضع ضدونقیض مسئولان پرداخته که مخاطب را به این پرسش وا میدارد که آیا انتقال این آثار به خارج از کشور واقعاً منتفی شده یا قرار است این اتفاق رخ دهد و زمینه سازی رسانه ای در جریان است؟