سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » «برجام همچنان نفس می‌کشد»!

«برجام همچنان نفس می‌کشد»!

در میان روزنامه های حامی دولت، جدی ترین حمایت از رویه دولت درباره برجام از سوی آفتاب یزد مطرح شده و آفتاب یزد در تیتر یک خود آورده است: «برجام همچنان نفس می‌کشد». به باور روزنامه آفتاب یزد، تحریم‌های تازه در عین ناعادلانه بودنشان، جای نگرانی ندارد. این تعبیری است که علی خرم به کار برده و همچنین به نقل از کارشناس دیگری تأکید کرده که آمریکا تمایلی برای برهم زدن برجام ندارد.

روزنامه آرمان امروز نیز به برجام و تحریم‌های جدید همراستا با آفتاب نگاه کرده و علی بیگدلی در یادداشتی با تیتر «برجام و تحریم‌های جدید» در این روزنامه نوشته است: «در آیتم‌های پایانی برجام موردی در ارتباط با فعالیت موشکی ایران وجود دارد که می‌گوید: ایران حق ندارد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌ای در اختیار داشته باشد.
در این راستا ایران معتقد است که موشک‌هایش قابلیت حمل کلاهک ندارد، اما طرف مقابل اصرار دارد که این موشک‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند. البته آمریکایی‌ها در این ارتباط تا حدی زورگویی نیز می‌کنند. آنها به استناد تشخیص خود به وضع تحریم‌های جدید روی آورده‌اند. این موضوع مغایرتی با برجام ندارد، چون برجام کاملا در چارچوب مسائل هسته‌ای مطرح شده و حتی برای اینکه این اظهارنظر به اثبات برسد، آقای ظریف و جان کری در جلسات ششم و هفتم مذاکرات گفتند که ما فقط در باره مسائل هسته‌ای صحبت می‌کنیم و مساله دیگری مورد بحث قرار نخواهد گرفت.
البته آنها مجبور شدند در پایان مذاکرات این آیتم موشکی را در انتهای برجام قرار دهند. اکنون این مساله محل اختلاف ایران با آمریکا است. شاید این نکته به اذهان متبادر شود که ایران می‌تواند برای اعتراض به این تحریم‌ها به کمیسیون حل اختلاف برجام مراجعه کند، اما باید گفت این کمسیون در ارتباط با نقض محتویات برجام است که اگر هرکدام از طرفین‌ بندی از برجام را نقض کردند، طرف دیگر به این کمیسیون مراجعه و اقامه دعوا کند. بنابراین چون این تحریم‌ها ناقض برجام نبوده، هیچ‌کدام از مسئولان خواستار مراجعه به شورای حل اختلاف نشده‌اند.»
انتشار معنادار اسناد محرمانه آمریکا درباره کودتای 28 مرداد همزمان با ادبیات مداخله جویانه رکس تیلرسون
روزنامه ایران متعلق به دولت از اختصاص تیتر یا عکس یک به تحریم‌های تازه سنا پرهیز کرده و صرفاً تیتر کوچکی در نیم تای صفحه نخست به طرح مجلس کشورمان در مقابله با این تحریم ها اختصاص داده است. این روزنامه در عین حال بر انتشار معنادار اسناد محرمانه کودتا 28 مرداد 1332 تمرکز کرده و تیتر یک و عکس نخست خود تحت عنوان «محرمانه های دخالت «سیا» در کودتای سیاه» را به این رویداد اختصاص داده است.