جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ظاهرا علی عسکری هم از ریاست صدا-سیما میرود لای دست ضرغامی!!

ظاهرا علی عسکری هم از ریاست صدا-سیما میرود لای دست ضرغامی!!

بررسی تغییرات احتمالی در صدا و سیما؛
4گزینه برنامه 5ساله برای ریاست صدا و سیما داده‌اند/ نقش دولت در تغییر علی‌عسگری!

«عبدالعلی علی‌عسگری» ششمین مدیر سازمان صدا و سیما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود. پیش از او «محمد سرافراز، عزت‌الله ضرغامی، علی لاریجانی، محمد هاشمی رفسنجانی و صادق قطب‌زاده» افرادی بوده اند که ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده داشته اند.
کد خبر: ۷۰۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ – ۱۷:۰۱ 15 June 2017
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 2
۱۵ آبان ۱۳۹۳ بود که «محمد سرافراز» از مدیران برون مرزی سازمان صدا و سیما با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما و جانشین «سید عزت الله ضرغامی» معرفی شد. مدیریتی که بر خلاف سنوات گذشته آن که هر کدام از مدیران انتصابی به این عنوان 10 سال و یا بیشتر بر صندلی ریاست رسانه ملی تکیه می زنند، چندان پایدار نبود و با گذشت 2 سال منجر به کنار رفتن سرافراز از ریاست رسانه ملی شد.

به گزارش «تابناک»، سرافراز که نقش مهمی در راه‌اندازی شبکه‌های برون مرزی سازمان صدا و سیما از جمله پرس تی‌وی، هیسپان تی‌وی و العالم داشت و آی فیلم، شبکه‌ای تلویزیونی که به نمایش ۲۴ساعتهٔ فیلم می‌پردازد نیز تحت مدیریت او افتتاح شد، نتوانست به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما رویه موفقیت آمیز گذشته اش را ادامه دهند و همین امر منجر به استعفای او از ریاست صدا و سیما پس از 2 سال شد.

مسائلی که منجر به استعفای سرافراز شد

موضوعاتی نظیر کنار گذاشتن مدیران با سابقه صدا و سیما که البته شماری از آنها مدت ها بود بازنشسته شده بودند، کنار گذاشتن تمامی بازنشستگانی که در ساز مان صدا و سیما مشغول به کار بودند، برکناری برخی مدیران با نفوذ از بدنه سازمان، تصمیم گیری یک گرایش سیاسی خاص در صدا و سیما به ویژه در بخش سیاسی و پخش اخبار، تلاش برای کاهش هزینه ها و کوچک کردن بدنه صدا و سیما، مخالفت جدی با اقدامات و عملکرد دولت، شرکت نکردن در جلسات دولت و عدم توانایی در دریافت بودجه و تامین مالی برای سازمان صدا و سیمارا از جمله موضوعاتی می دانند که در نهایت باعث شد «محمد سرافراز» از ریاست سازمان صدا و سیما استعفا کند.

با استعفای سرافراز در۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، «عبدالعلی علی‌عسگری» از معاونان با سابقه سازمان صدا و سیما که آخرین مسئولیت او معاونت فنی سازمان در زمان مدیریت ضرغامی بود، جایگزین او شد. البته او بسیاری از قاعده ها و رویه هایی که سرافراز ایجاد کرده بود را برهم زد و بار دیگر عمده مدیران قدیمی صدا و سیما که پس از ضرغامی کنار گذاشته شده بودند را مجددا دعوت به کار کرد.

علی عسگری برای بهبود شرایط صدا و سیما چه کرد؟

علی عسگری که به واسطه آشنایی و ارتباط سابقش با بخش اعظمی از مدیران دولت روحانی، رابطه حسنه و خوبی با دولت نیز داشت، رویه سرافراز را تکرار نکرد و با حضور در جلسات دولت که طبق آئین نامه رئیس سازمان صدا و سیما یکی از اعضای ثابت آن است، تلاش کرد سهم حضور دولت در رسانه ملی را افزایش دهد و البته مشکلات مالی سازمان صدا و سیما را به واسطه دریافت بودجه از دولت بکاهد.

اما حالا که سه سال از دوره جدید و کنار رفتن آخرین مدیر 10 ساله سازمان صدا و سیما می گذرد، به رغم اینکه این سازمان 2 رئیس جدید را به خود دیده است، اما بازهم زمزمه هایی در خصوص احتمال تغییر رئیس به گوش می رسد؛ مساله ای که حتی باعث شد اسامی مختلفی هم برای جانشینی عسگری در سطح رسانه ها و فضای مجازی مطرح شوند.

البته اخیر رئیس سازمان صدا و سیما خبرهایی که درباره احتمال تغییرش به گوش می رسد را رد کرده و گفته بود خبری از تغییر نیست و قرار است کارش را همچنان در این سازمان انجام دهد. در همین خصوص یکی از معاونان علی عسگری نیز پس از خبرهایی که اخیرا درباره احتمال تغییر رئیس سازمان صدا و سیما مطرح شده است گفته که از «علی عسگری» برنامه 5 ساله برای مدیریت سازمان صدا و سیما خواسته شده است و بنابراین قرار بر تغییر وی نیست.

نام رحمانی فضلی چرا برای ریاست صدا و سیما مطرح می شود؟

یکی از گزینه هایی که برای ریاست سازمان صدا و سیما نامش بارها در سانه ها مطرح شده «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور دولت تدبیر و امید است که سابقه معاونت سیاسی و معاونت امور مجلس رسانه ملی را در دوران ریاست «علی لاریجانی» و مدت کوتاهی از ریاست «عزت الله ضرغامی» را در کارنامه دارد.

البته برخی تحلیل گران بر این عقیده هستند که مطرح شدن نام رحمانی فضلی بازی و تلاش دولت برای تغییر رئیس رسانه ملی، تاثیرگذاری در این حوزه و به کار گماردن فردی است که سابقه وزارت در دولت یازدهم را داشته و نزدیکی زیادی به رئیس جمهور و اعضای کابینه دارد؛ شاید هم دولت تلاش می کند با کمترین هزینه ممکن رحمانی فضلی را از وزارت کشور جدا کند و گزینه مورد نظر خود را جای او بنشاند. حال با توجه به اینکه بسیاری رحمانی فضلی را سهم لاریجانی در کابینه روحانی می دانند، باید دید که این دیدگاه تا چه اندازه می تواند به واقعیت نزدیک باشد؟

از 4 گزینه برای ریاست صدا و سیما برنامه خواسته‌اند

از سوی دیگر شنیده شده که گویا 4 نفر برای ریاست سازمان صدا و سیما برنامه 5 ساله خود را ارائه کرده اند که یکی از آنان هم «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس فعلی سازمان صدا و سیماست. البته این مساله ناظر به گفته های معاون رئیس سازمان صدا و سیماست که گفته بود از «علی‌عسگری» برای ادامه ریاست در رسانه ملی برنامه 5 ساله خواسته شده است، اما گویا مابقی ماجرا ذکر نشده است.

اینکه به غیر از رئیس فعلی سازمان صدا و سیما از 3 گزینه دیگر برای ریاست این سازمان برنامه خواسته شده است، موید این است که احتمالا تغییراتی در صدا و سیما صورت خواهد گرفت. باید دید که برنامه کدامیک از 4 گزینه ای که برای ریاست این سازمان برنامه داده اند، مقبول واقع خواهد شد؟ اینکه علی عسگری به کارش ادامه می دهد یا فرد دیگری جایگزین او خواهد شد نتیجه ای است که از بررسی برنامه ها به دست خواهد آمد.

«عبدالعلی علی‌عسگری» ششمین مدیر سازمان صدا و سیما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود. پیش از او «محمد سرافراز، عزت‌الله ضرغامی، علی لاریجانی، محمد هاشمی رفسنجانی و صادق قطب‌زاده» افرادی بوده اند که ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده داشته اند.