جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بسته خبری- آخرین تحولات خاورمیانه

بسته خبری- آخرین تحولات خاورمیانه

آمادگی آمریکا برای حمله قریب الوقوع به سوریه و سرنگونی بشارالاسد. تدوین و تکوین طرح مشترک آمریکا- روسیه در سوریه بدون اطلاع نظام حاکم بر ایران!

آمادگی آمریکا برای حمله به سوریه و سرنگونی بشار اسد، اعزام 20 هزار نیروی پاکستانی به قطر، احتمال برکناری ولیعهد عربستان، طرح آمریکا و روسیه برای ایجاد منطقه کاهش تنش بدون اطلاع ایران و آماده باش نیروهای گارد مرزی کویت از جمله مهم ترین تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بودند. در این میان، باید به پایان عملیات الحشد الشعبی در غرب موصل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نایب رئیس تشکیلات الحشد الشعبی عراق بامداد شنبه با اعلام پایان عملیات نیروهای بسیج مردمی عراق در غرب موصل گفت: نیروهای الحشد الشعبی به تمام اهداف خود در این عملیات رسیده اند.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، ابومهدی المهندس، نائب رئیس الحشد الشعبی عراق افزود: نیروهای بسیج مردمی آماده آغاز عملیات آزادسازی شهرستان تلعفر واقع در شمال غرب استان نینوا هستند.

وی گفت: نیروهای بسیج مردمی در عملیات خود در غرب موصل 14 هزار کیلومتر مربع را آزاد کردند و بیش از دو هزار تروریستی داعشی را در غرب استان نینوا به هلاکت رساندند.
نایب رئیس تشکیلات الحشد الشعبی افزود: 50 تا 60 کیلومتر از بخش های مرزی سوریه و عراق را نیز آزاد کردیم.

آمادگی آمریکا برای حمله قریب الوقوع به سوریه و سرنگونی بشار اسد/ اعزام 20 هزار نیروهای پاکستانی به قطر/طرح آمریکا و روسیه در سوریه بدون اطلاع ایران

نیروهای الحشد الشعبی طی عملیاتی در 23 ماه می شهر القیروان و در چهارم ژوئن، شهر البعاج را آزاد کردند و در حال حاضر در مرزهای عراق با سوریه در غرب نینوا مستقرند.

نیروهای الحشد الشعبی درصدد تکمیل عملیات کنترل کامل مرزهای عراق با سوریه از غرب استان نینوا تا شمال استان الانبار و ممانعت از تردد عناصر تروریستی داعش به دو سوی مرزهای عراق و سوریه هستند.

عملیات آزادسازی بخش غربی موصل توسط نیروهای عراقی در اول اسفندماه سال گذشته (19فوریه 2017) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

بخش شرقی آن در عملیاتی که به فرمان حیدرالعبادی، نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق از 26 مهرماه سال جاری آغاز شد، از وجود داعش پاکسازی شد.

آمادگی واشنگتن برای حمله به دمشق و سرنگونی اسد

نماینده مجلس فدراتیو روسیه که در گذشته، عضو سازمان اطلاعات این کشور بوده است، گفت، اطلاعاتی دارد که نشان می دهد، واشنگتن آماده عملیاتی گسترده برای سرنگون ساختن بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

ایگور موروزف افزود: این طرح از گذشته مطرح بوده و هدف آن به قدرت رساندن نیروهای هوادار کاخ سفید در دمشق است.

وی ادامه داد: آمریکا تلاش دارد با استفاده از نیروی نظامی و حمله به دمشق جهت سرنگونی اسد، قدرت را به نیروهای هم پیمان خود در سوریه واگذار کند.

آمادگی آمریکا برای حمله قریب الوقوع به سوریه و سرنگونی بشار اسد/ اعزام 20 هزار نیروهای پاکستانی به قطر/طرح آمریکا و روسیه در سوریه بدون اطلاع ایران
موروزوف تصریح کرد: واشنگتن به تلاش برنامه ریزی شده اش برای ایجاد بی ثباتی در سوریه و خنثی کردن توافقات آشتی در گفت و گوهای ژنو و آستانه ادامه می دهد؛ امری که نشانه آن حملات ارتش آمریکا به سوریه پس از هر بار پیشرفت در روند صلح است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکاییان اهداف خود را در سوریه مشخص کرده اند. این اهداف در حملات آنان به خاک سوریه مشخص شده است. حمله آتی آنان بسیار شدید خواهد بود و پس از آن، عملیات حمله به دمشق آغاز خواهد شد.

موروزوف یادآوری کرد: نیروهای زمینی طرف های مختلف به ویژه آمریکا در خاک اردن مستقر شده اند تا نیروهای معارض مسلح سوری را برای شرکت دادن آنان در این عملیات، بسیج کنند.

وی گفت: آمریکا این بار برای اجرای طرحی در سوریه آماده می شود که شامل حمله زمینی همزمان با حملات هوایی به اراضی سوریه است.

پاکستان ۲۰ هزار نظامی به قطر اعزام می‌کند

به گزارش راشا تودی، رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که پاکستان تصمیم گرفته تا رویکرد ترکیه را اتخاذ کرده و نیروی نظامی گسترده‌ای را روانه قطر کند.

این گزارش‌ها اضافه کردند، تصمیم پاکستان برای استقرار 20 هزار نیرو در قطر در حالی گرفته شده که دوحه در بحران دیپلماتیک با همسایگان خود قرار دارد.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، توافق گسترش همکاری نظامی با قطر را که روز چهارشنبه از سوی پارلمان این کشور تصویب شده بود، امضا کرد.

بنا بر توافق جدید، ترکیه نیروهای نظامی خود را در پایگاه نظامی خود در الریان مستقر می‌کند و همچنین حق تأسیس پایگاه‌های نظامی دیگری در قطر را نیز خواهد داشت.

طبق این توافقنامه، ترکیه 130 مستشار نظامی متشکل از نیروهای زمینی ارتش به همراه زرهی را به قطر اعزام کرده که این رقم در آینده نزدیک به 5 هزار تن خواهد رسید.

«محمد بن نایف» به زودی برکنار می شود

یک فعال توئیتری سعودی اعلام کرد، ولیعهد عربستان از رویدادهای مربوط به قطر ناخرسند است و وی به زودی برکنار خواهد شد.

مجتهد وبلاگ نویس مشهور سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت: محمد بن نایف، ولیعهد عربستان سعودی از تصمیماتی که محمد بن سلمان وزیر دفاع این کشور در قبال قطر گرفته است، راضی نیست.

وی در ادامه نوشت: ابن نایف کاملا ناتوان است و نقش وی در قبال رویدادها صفر است. بسیاری از اعضای خاندان سعودی از تصمیمات اخیر در عربستان ناراضی هستند و نسبت به پیامدهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی چنین تصمیماتی نگران هستند؛ اما محمد بن سلمان همه مخالفت ها را در نطفه خفه کرده است.

آمادگی آمریکا برای حمله قریب الوقوع به سوریه و سرنگونی بشار اسد/ اعزام 20 هزار نیروهای پاکستانی به قطر/طرح آمریکا و روسیه در سوریه بدون اطلاع ایران

مجتهد افزود: محمد بن سلمان بعد از بحران با قطر به این نتیجه رسیده که محمد بن نایف ضعیف تر از آن است که فکر می کرد و نمی تواند در مقابل تصمیم برکناری خود مقاومت کند و خانواده ایشان (ابن نایف) ضعیف تر از آن هستند که بتوانند اعتراض کنند، به همین دلیل، بعید نمی داند که ابن نایف را برکنار کند.

گفتنی است، صبح روز دوشنبه، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر آغازگر تحریم و قطع روابط دیپلماتیک با قطر بودند و به تبع آن کشورهای وابسته نظیر دولت مستعفی یمن و لیبی نیز از این سیاست که به اتهام حمایت دوحه از تروریسم اعمال می شود، پیروی کردند.

آمریکا به دنبال ایجاد منطقه کاهش تنش بدون دخالت ایران و نایبانش

بنا بر ادعای صورت گرفته از سوی دیپلمات‌های عربی و مقام‌های منطقه، آمریکا و روسیه در حال برگزاری گفت‌وگوهایی مخفیانه برای ایجاد یک منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه هستند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز، به تازگی با طرح ادعایی از مذاکره مخفیانه آمریکا و روسیه برای ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه خبر داده است.

رویترز ضمن پرداختن به این موضوع عنوان می کند، تلاش دو کشور برای ایجاد منطقه کاهش تنش در سوریه ممکن است با مخالفت جدی ایران رو به رو شود.

آمادگی آمریکا برای حمله قریب الوقوع به سوریه و سرنگونی بشار اسد/ اعزام 20 هزار نیروهای پاکستانی به قطر/طرح آمریکا و روسیه در سوریه بدون اطلاع ایران
یک دیپلمات ارشد در همین زمینه گفته است: در مذاکرات صورت گرفته بین دو طرف، آمریکایی‌ها پیشنهاد یک منطقه کاهش تنش خارج از فرایند آستانه، بدون ایران و نائبان این کشور را مطرح کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، نمایندگان ویژه دو طرف (آلکساندر لاورنتیوف از طرف روسیه و مایکل راتنی از طرف آمریکا) و مقام‌های دیگر دو کشور ظرف دو هفته گذشته، دست‌کم دو بار در پایتخت اردن با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

گفته می‌شود، گفت‌وگوهای صورت گرفته، مذاکراتی مقدماتی برای تعیین خطوط مرزی مربوط به منطقه کاهش تنش در استان درعا واقع در مرز با اردن و قنیطره، در مرز بلندی‌های جولان است.

آماده باش نیروهای گارد مرزی کویت و افزایش تدابیر امنیتی
 وزارت کشور کویت، از تشدید و گسترش تدابیر امنیتی و آماده باش نیروهای گار مرزی برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی خبر داد.

وزارت کشور کویت، هدف از این تدابیر و اعلام آماده باش به نیروهای امنیتی را شرایط پرتلاطم منطقه و همزمان حوادث تروریستی در منطقه و تنش های سیاسی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دانسته است.

در همین راستا، وزارت دفاع کویت به همه نیروهای گارد مرزی مستقر در مبادی ورودی این کشور دستور آماده باش و بازرسی گسترده مسافران و محموله های ورودی از عربستان و عراق را داده و نیروی هوایی کویت نیز برای تأمین امنیت مرزهای این کشور مشارکت دارند.

کویت همچنین از گسترش همکاری های امنیتی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خبر داده است.

همزمان مقامات امنیتی کویت به رغم تدابیر گسترده برای حفظ امنیت تأسیسات و مراکز حساس و تجهیز مبادی ورودی این کشور به دستگاه های پیشرفته برای جلوگیری از هرگونه اقدامات مشکوک گروه های تروریستی، از تلاش عناصر داعش برای نفوذ به کویت برای انجام عملیات خرابکارانه ابراز نگرانی کردند.

وزارت کشور کویت در همین راستا اعلام کرد، رایزنی های مشترکی با هدف مبادله اطلاعات با طرف های سوری و عراقی انجام داده که هدف از آن شناسایی عناصر فراری گروه تروریستی داعش است.

وزارت کشور کویت اعلام کرد: این عناصر فراری طی هفته های اخیر با تغییر چهره خود و با استفاده از گذرنامه های جعلی از میادین جنگ داعش گریخته و به کشورهای همجوار عراق نفوذ کرده اند.
اعضای فراری گروه داعش، این گذرنامه ها را بسیار دقیق جعل کرده و با تراشیدن ریش های خود و تغییر اطلاعات شخصی گذرنامه، به کشورهای همجوار عراق سفر می کنند.

تاکنون شماری از این عناصر به رغم تغییر گسترده در چهره و جعل گذرنامه از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شده اند.

همچنین در اقدامی مشابه بانک مرکزی کویت برای جلوگیری از هرگونه حمایت های مالی به عناصر تروریستی و تندرو و خشکاندن این منابع، از تشدید تدابیر نظارتی به طور بی سابقه در صرافی ها و مراکز حواله پول در این کشور خبر داده است.