شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: مدیر کانال تلگرامی وزیر اطلاعات بازداشت شده

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: مدیر کانال تلگرامی وزیر اطلاعات بازداشت شده

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که در جریان دستگیری چند ماه پیش تعدادی از مدیران کانال های تلگرامی حامی دولت “مدیر کانال تلگرامی وزیر اطلاعات بازداشت شده است”.

آقای نقوی حسینی اعلام کرد که این خبر در جلسه امروز محمود علوی وزیر اطلاعات با ۲۲ نماینده سوال کننده از این وزارتخانه در مورد بازداشت مدیران کانال های تلگرامی مطرح شده ولی مشخص نکرد که آیا اعلام کننده خبر شخص وزیر بوده یا نه.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز سه شنبه ۱۶ خرداد نمایندگان با آقای علوی، علی مطهری به نمایندگی از سوال کنندگان در مورد بازداشت تعدادی از مدیران کانال های تلگرامی در پایان سال ۱۳۹۵ توضیح خواسته است.

به روایت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ،آقای مطهری در این جلسه گفته است: “ما موضوع را پیگیری کردیم گفتند این بازداشت ها از طرف وزارت اطلاعات نبوده بلکه توسط اطلاعات سپاه بوده، ولی ما از وزیر اطلاعات می توانیم سوال کنیم.”

نمایندگان مجلس ایران، امکان فراخواندن وزرای دولت برای طرح سوال یا استیضاح را دارند ولی نمی توانند مدیران دستگاه های زیر نظر رهبری همچون سپاه پاسداران را به مجلس احضار کنند.

حسین نقوی حسینی از قول وزیر اطلاعات نیز نقل کرده که “این بازداشت ها توسط وزارت انجام نشده و ما نباید پاسخگوی اقداماتی باشیم که دستگاه دیگر انجام داده است.” با این حال، آقای مطهری گفته از پاسخ وزیر قانع نشده و سوال خود را در مورد بازداشت ها در صحن علنی مجلس مطرح خواهد کرد.

به گفته آقای نقوی حسینی، محمود علوی با تاکید بر اینکه در کانال های بازداشت شدگان “نه مسائل ضدارزش ها بوده و نه مسائل ضداخلاقی بوده و نه مسائل ضددین بوده” افزوده است: “اغلب آنها افراد بسیار خوبی هستند و جزو خانواده انقلاب و نظام محسوب می شوند.”

چنانچه روایت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دقیق باشد، اظهارات آقای علوی در جلسه امروز کمیسیون عملا به این معناست که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، مدیر کانال تلگرامی وزیر اطلاعات ایران را تحت بازداشت دارد.

غلامحسین محسنی اژه ای

اتهامات قبلی محسنی اژه ای علیه وزیر اطلاعات

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه، ۲۳ فروردین گذشته در واکنش به سخنان وزیر اطلاعات که گفته بود مدیران بازداشتی کانال های تلگرامی مرتکب جرم نشده‌اند اظهار داشت: “در خصوص این پرونده خاص مطالبی در مورد خود وزیر اطلاعات مطرح است که طبعا حتی ایشان نمی تواند در این پرونده اظهار نظر و گزارش تهیه کند.”

در آن زمان، محمود علوی در پاسخ به اظهارات آقای محسنی اژه ای گفت: “برای ادمین ها جرمی نمی شناسم که شریک آنها باشم، گویا آنها شریک جرم بنده هستند.”

آقای علوی در مصاحبه با ایرنا تاکید کرد که انگار “دفاع از دولت جرم کوچکی نیست” و افزود: “با حساسیت های امنیتی کشور و منطقه وقت زیادی برای پرداختن به این موضوعات ندارم.”

بیشتر بخوانید: دولت با بازداشت گردانندگان کانال‌های تلگرامی مخالف است

در واکنشی همزمان به اظهارات آقای محسنی اژه ای، دفتر سخنگوی دولت نیز با صدور بیانیه ای از “تضعیف سربازان گمنام امام زمان و به‌ویژه وزیر محترم اطلاعات” انتقاد کرد و ضرورت “همبستگی و یکپارچگی نظام اطلاعاتی – قضایی کشور” را مورد تاکید قرار داد.

وزیر اطلاعات ایران، در اواسط فروردین هم گفته بود دولت مخالف دستگیری گردانندگان کانال های تلگرامی است و اعتقاد دارد باید این مساله به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شوند.

در اواخر اسفند گذشته، چند کانال تلگرامی مدافع دولت آقای روحانی بسته و گردانندگان‌ آنها دستگیر شدند منتشر شد. مدافعان دولت، این بازداشت ها را با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران مرتبط می دانستند.

در پی بازداشت ها، حسن روحانی از وزارت کشور خواست گزارشی از “بازداشت مشکوک تعدادی از فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات” تهیه کند.

منبع: بی بی سی