شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیراندازی در مجلس ایران؛ «انفجار انتحاری» در مرقد آیت‌الله العظمی خمینی

تیراندازی در مجلس ایران؛ «انفجار انتحاری» در مرقد آیت‌الله العظمی خمینی

خبرگزاری‌ها در ایران از وقوع تیراندازی در «راهروهای» مجلس و همچنین در آرامگاه آیت‌الله خمینی در روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه، خبر می‌دهند.

گزارش‌ها حاکی است که در جریان تیراندازی‌ها چندین نفر زخمی و مجروح شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، روز چهارشنبه به فاصله چند دقیقه، چند فرد مسلح به مجلس ایران و حرم آیت‌الله خمینی حمله کردند.

ساعت ده و نیم صبح روز چهارشنبه خبرگزاری‌ها گزارش دادند که یک فرد با تیراندازی به سوی نیروهای حفاظت مجلس وارد ساختمان این نهاد شده و سه نفر از این نیروها در این درگیری زخمی شدند.

دقایقی بعد اما خبرگزاری ایسنا خبر داد که چهار فرد مسلح با تیراندازی وارد مجلس شده و با هدف قرار دادن تعدادی از نیروهای حفاظت مجلس به تیراندازی خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، الیاس حضرتی، نماینده تهران، نیز گفت: «ضاربان سه نفر بودند که مجهز به دو قبضه کلاشینکوف و یک قبضه سلاح کمری (کلت) بودند.»​

خبرگزاری تسنیم نیز بر اساس «شنیده‌ها» اعلام کرد که یکی از ماموران حفاظت مجلس در این درگیری کشته شده است.

این خبرگزاری در عین حال اعلام کرد که هیچ منبع رسمی این خبر را تائید نکرده و این خبر را صرفا بر اساس شنیده‌ها منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، پس از این حادثه درهای خروجی و ورودی مجلس بسته شده و از خروج نمایندگان از صحن علنی مجلس جلوگیری شد. با این حال جلسه علنی مجلس ادامه یافت.

در حالی که خبرگزاری ایسنا از ادامه درگیری بین افراد مسلح و نیروهای حفاظت مجلس خبر می دهد، اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس از دستگیری یک فرد مسلح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وی گفت: «این اتفاق پس از گیت اول و خارج از محوطه بسته مجلس بوده است.»

حفاظت از مجلس و اکثر نهادهای حکومتی در ایران بر عهده سپاه پاسداران است. در ساختمان مجلس چندین در ورودی و خروجی هست که برخی از آنها چند صد متر با ساختمان صحن علنی مجلس فاصله دارد و در این فاصله نیز چندین در الکترونیکی وجود دارد.

حمله بهمرقد آیت‌الله خمینی

دقایقی پس از انتشار گزارش‌ها از حمله به ساختمان مجلس، توئیتر خبرگزاری فارس و روزنامه ایران خبر دادند که فردی مسلح لحظاتی پیش با ورود به حرم امام خمینی و تیراندازی چند تن را مجروح کرده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خبر داد که یکی از مهاجمان خود را منفجر کرده و دو فرد دیگر دستگیر شده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، در این حادثه یک نفر از حاضران در این مکان کشته و پنج نفر مجروح شده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما نیز خبر داد که چهار فرد مسلح با ورود به آرامگاه آیت‌الله خمینی شروع به تیراندازی به افراد کردند که بر اثر آن دو نفر زخمی شدند.

این خبرگزاری به نقل از یک «منبع آگاه» که نام او ذکر نشده اعلام کرد که یکی از این افراد خود را منفجر کرده، یک نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده و یک زن هم بازداشت شده است.

تصویر جسد یکی از عاملان تیراندازی در حرم امام که با سیانور خودکشی کرد