جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- مروری بر روزنامه های سه شنبه شانزدهم خرداد ماه؛

بسته خبری- مروری بر روزنامه های سه شنبه شانزدهم خرداد ماه؛

 

روزنامه های امروز، پس از یک تعطیلات چند روزه، بیانات رهبر انقلاب در حرم امام را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که تحولات در کشورهای حاشیه خلیج فارس و قطع ارتباط برخی کشورها و تحلیل ها در این رابطه از مهمترین موضوعات دیگر امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز هر یک به فراخور جناح سیاسی خود بخشی از بیانات رهبر انقلاب را تیتر کرده اند.

 تغییر در نظم موجود منطقه
 روزنامه های امروز از جناح های مختلف به تحلیل درباره اتفاقات روز گذشته در منطقه حاشیه خلیج فارس پرداخته اند.

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «جنگ «آل»‌ها پس از ائتلاف» با اشاره به اینکه عربستان، امارات، مصر، ليبي، مالديو و بحرين با قطر قطع رابطه كردند، نوشت: «با شدت گرفتن اختلاف بين قطر با اعراب، برخي منابع از احتمال كودتا و اقدام نظامي عليه دوحه خبر مي‌دهند. پايگاه خبري اماراتي ارم نيوز روز دوشنبه با متنوع خواندن عكس‌العمل‌ها در كشورهاي خليج فارس، منطقه خاورميانه و جهان، نسبت به قطع رابطه چهار كشور عربي با قطر، از احتمال وقوع كودتا و تغييرات حكومتي در قطر خبر داد. عبدالعزيز مفسر سياسي عربستاني نيز در صفحه شخصي خود در توئيتر با طرح احتمال وقوع كودتا، از مردم قطر خواست از خانه‌هاي خود خارج نشوند. وي مدعي شد شخصيت‌هاي برجسته قطر خواستار ديدار با تميم و اطلاع يافتن از دلايل وقوع بحران سياسي و راه‌هاي حل آن شده‌اند. خالد الهيل يك مخالف دولت قطر در توئيتر از استقرار زره‌پوش‌ها و خودروهاي نظامي در خيابان‌هاي دوحه پايتخت اين كشور خبر داد. وي مدعي شد: در حال حاضر حالت آماده‌باش امنيتي در قطر اعلام شده و نيروهاي امنيتي و نگهبانان زيادي در مراكز دولتي مستقر هستند. عبدالباري عطوان نويسنده و تحليلگر سرشناس عرب نيز هشدار داد: «اكنون جنگي رسانه‌اي بين قطر از يك سو و كشورهاي امارات و عربستان و مصر از سوي ديگر در جريان است كه ممكن است به جنگي نظامي منجر شود.»

دادود هرمیداس باوند در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد با تیتر «اخلال در ناتوی عربی» نوشت: «در شرایط موجود قطع رابطه کشورهای عربی با قطر به دلیل وقفه ای که در اتحاد عربی علیه ایران انداخته به سود کشورمان است.

این روزها در ارتباط با قطر بحث کودتا نیز مطرح می‌شود؛ کودتایی که بعید می‌دانم با درآمد نفتی، سطح رفاه و رابطه‌ای که این کشور با سایر کشورها دارد، عملی باشد؛ هر چند قطر در مواضع اخیرش نشان داده است که تبدیل به رقیب عربستان شده و در منطقه نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. همین موضوع است که خشم عربستان را برافروخته تا به دنبال بهانه ای برای اعمال فشار بر قطر باشد.

از سویی درباره همکاری مصر با عربستان علیه قطر نیز باید گفت که «السیسی» در مصر مدتها مترصد چنین فرصتی بود تا انتقام پدر امیر قطر را از او بگیرد(!) به هر حال قطر از زمان محمد المرسی به عنوان یک حکومت حامی اخوان المسلمین از مرسی حمایت می‌کرد و علیه برکناری او نیز واکنش‌های تندی نشان داد. السیسی اکنون انتقامش را با همراهی عربستان از قطر گرفت؛ هرچند مشکل قطر با عربستان ریشه ای تراست.

در این میان ایران باید منتظر موضع‌گیری کشورهایی مثل ترکیه نیز باشد و واکنش‌های سایر کشورهای منطقه را بررسی کند، چون اعلام مواضع آنها نیز در نوع تصمیم و موضع گیری ایران اهمیت دارد .آنچه مشخص است اینکه بسیاری از کشورها هرچند مستقیما هم اعلام نکنند اما تلویحا از قطر حمایت و مخالف قطع ارتباطات هستند.»

حسن هانی زاده در یادداشتی در روزنامه قانون با عنوان «بازی یارگیری‌های تازه در منطقه» به چند گزینه پیش روی قطر در مقابله با وضعیت موجود پرداخته و می نویسد: «به نظر مي‌رسد با تشديد اختلافات ميان قطر و عربستان احتمال فروپاشي شوراي همكاري خليج فارس افزايش يافته و ممكن است قطر چند گزينه زير را انتخاب كند:

نخست؛ قطرتصميم بگيردكه دربرابر عربستان تسليم شودكه اين امرباتوجه به شرايطي كه وجود دارددور ازذهن است.

دوم؛ جنگي ميان عربستان و قطر صورت گيرد كه اين امرباعث بروز شكافي عميق ميان شش كشورشوراي همكاري خليج فارس و اعراب خواهد شد.

سوم؛ قطر دست به یارگیری جدید در مقابل عربستان بزند و به همین منظور به ایران، عراق، لبنان؛ ترکیه وسوریه نزدیک شود و ائتلافی علیه عربستان تشکیل دهد. درمقابل نیز عربستان با کمک برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانندبحرین وامارات سعی دارندباپرداخت رشوه به کشورهای عربی، یارگیری بیشتری در مقابل قطر داشته باشند و موجبات قطع روابط این کشور‌ها با قطر را فراهم و انزوای قطر را رقم بزنند.»

سیدمحمد صدر نیز در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پشت پرده تحریم قطر» نوشت: «قطر حامی اخوان است؛ درحالی‌که مصر و امارات، اخوان‌المسلمین را شیطان بزرگ می‌دانند. عربستان نیز با اخوان‌المسلمین زاویه جدی دارد؛ مهم‌ترین ادعایش، حمایت قطر از اخوان‌المسلمین به‌عنوان یک گروه تروریستی است که البته حمایت از تروریسم، جرم مشترک همه این کشورهاست. نکته جالب‌تر اما رفتار دولت های غربی است، زیرا مسئولیت حملات تروریستی در شهرهای مختلف اروپا را داعش برعهده می‌گیرد، اما در مقابل نخست‌وزیر بریتانیا به عربستان سفر می‌کند و علیه ایران سخن می‌گوید.

یکی دیگر از دلایل نارضایتی عربستان از قطر نیز ریشه در عدم حمایت از سیاست‌های ضد‌ایرانی عربستان دارد؛ زیرا این کشور همچون امارات و بحرین آن‌گونه که باید برای مقابله با ایران از عربستان پیروی نمی‌کند.

درخواست ایران برای حل‌وفصل اختلافات با گفت‌وگو و مذاکره کفایت می‌کند و ورود بیشتر ایران مشخص نیست که چه نتایجی در بر داشته باشد. وقتی سرمایه‌گذاری‌ها و بودجه کشورهای منطقه صرف رقابت‌های تسلیحاتی شود، توسعه اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژیک با موانع جدی روبه‌رو خواهد بود. این سیاست‌ها سرنوشتی جز فروپاشی را برای این کشورها در بر نخواهد داشت.»

طرح از روزنامه اعتماد
پشت پرده تحریم قطر/ پيش‌نمازي ناطق در افطاري روحاني

ادامه چالش های انتخابات

روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود با عنوان «نقد بيانيه پاياني شوراي نگهبان» نوشت: «در بيانيه شوراي نگهبان ابتدا به توصيف نقاط برجسته و مهم انتخابات پرداخته و به تفسيري كه اين شورا از معناي انتخابات دارد اشاره شده است. سپس به ذكر انجام وظيفه و فعاليت‌هاي اين شورا در انتخابات اخير اشاره و در پي آن متذكر شده‌اند كه در روند انتخابات و روزهاي بعد از آن شكاياتي درباره انتخابات از سوي نامزدهاي انتخاباتي واصل شده است. اين شورا ١٢ مورد از عناوين اين شكايات را كه مصداق تخلف بوده است قيد مي‌كند كه هيچ كدام شامل تقلب نمي‌شود. به علاوه بر فرض وجود چنين مواردي هيچ اشاره‌‌اي به كميت آنها نمي‌شود. اينكه برخي از موارد و فقط در برخي از اين بندها و نه همه آنها وقوع تخلف از نظر شوراي نگهبان صورت گرفته و حتي براي اثبات نهايي آن را بايد به دستگاه قضايي و دادگاه ارجاع دهد، ولي مهم‌تر صدور چنين بيانيه‌اي با ذكر ١٢ عنوان تخلف در انتخابات بود كه منجر به ابطال حتي يك صندوق راي يا جابه‌جايي حتي يك رأي نيز نشد، در حالي كه يكي از آقايان از پيش اعلام كرده بود كه بايد ٣ ميليون راي آقاي روحاني را كم كرده و به آراي آقاي رييسي اضافه كنند ولي ٣ راي هم جابه‌جا نشد!

انتخاباتي كه حتي يك مورد تقلب در آن بيان نشده است و هيچ تخلف نظام‌مندي در آن نبوده است و فقط ضعف‌هاي اجرايي در آن مشهود بود كه آن نيز به ضرر نامزد طرفدار دولت يعني آقاي روحاني بوده است و حتي برخلاف گذشته كه اجازه اخذ راي از افراد داخل شعبه پس از ساعت ٢٤ نيز داده مي‌شد ولي در اين انتخابات داده نشد، باز هم عده‌اي كوشيدند كه اتهامات معكوس به انتخابات وارد كنند. انتظار مي‌رفت كه شوراي نگهبان خيلي صريح نسبت به اين اتهام‌زنندگان در فضاي عمومي موضع مي‌گرفت و بي‌طرفي و حساسيت خود را نسبت به دفاع از سلامت انتخابات به رخ همه مي‌كشيد. البته سخنگوي اين شورا به نحوي اين كار را كرد و چنين گفت: «انتخابات اين دوره را از جهت تخلفات متفاوت نمي‌بينم همان تخلفاتي است كه در گذشته نيز بود. با حجم عظيم تعرفه‌اي كه در روز راي‌گيري وجود دارد ممكن است در برخي مواقع مجري فراموش كند مهر تعرفه را بزند يا مشخصات را بنويسد و فرض كنيم عامدا اين كار را كرده باشد تعداد تعرفه اينچنين در اين دوره از انتخابات تفاوت چنداني با دوره‌هاي ديگر نداشت. برخي آمار از جمله وجود ٥ ميليون تعرفه بدون مهر در فضاي مجازي منتشر شد كه خنده‌دار بود. مجموع تعرفه‌هاي بدون مهر حدود ١٢ هزار تعرفه بود كه نسبت به ٤١ ميليون تعرفه راي اخذ شده در انتخابات بسيار ناچيز است.» ولي‌ اي كاش همين توضيحات و حتي كامل‌تر آن را ريزجزييات در بيانيه مي‌آمد تا ذهنيتي در اين باره نسبت به بي‌طرفي شوراي نگهبان تشديد نشود.»

پيش‌نمازي ناطق در افطاري روحاني

پشت پرده تحریم قطر/ پيش‌نمازي ناطق در افطاري روحاني

روزنامه شرق در گزارش اصلی خود با عنوان «ضيافت سعد‌آباد» نوشت: «روحاني در اولين گفت‌وگوي خود با مردم در تلويزيون از حمايت‌هاي سيدمحمد خاتمي و اسحاق جهانگيري تشکر کرد. حالا در اولين افطاري بعد از پيروزي روحاني، بار ديگر از آنها که ياري‌اش کردند در ضيافتي دعوت کرد تا نشان دهد اين حلقه را حفظ خواهد کرد و اگر روزگاري نه چندان دور، همين حلقه پشت هاشمي‌رفسنجاني به نماز مي‌ايستاد، حالا پشت سر ناطق نماز مي‌خواند؛ مردي از جنس اصولگرايي سنتي که مدت‌هاست سفره‌اش را از هم‌قطارانش جدا کرده و به طيف رقيب ساليان دور خود پيوسته. در ضمن براي آنکه فعاليت‌هاي سياسي او شائبه نداشته باشد در همان اثناي انتخابات از رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري استعفا داد.او که در اين انتخابات از حسن روحاني حمايت کرد، حالا در اولين افطاري خصوصي با رئيس‌جمهور منتخب در کنار چهره‌هايي مانند رئيس دولت اصلاحات و اسحاق جهانگيري قرار گرفته است تا احتمالا بار ديگر به عرصه سياست‌ورزي بازگردد. آخرين‌باري که در عرصه حاضر شده بود، آمده بود تا نيروهاي اصولگرايي را براي انتخابات سال ٨٤ با عنوان شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب جمع کند، شکاف‌ها که زياد شد، او هم قهر کرد و روانه نور شد. در جريان انتخابات رياست‌جمهوري دوزادهم هم اگرچه به دليل مسئوليتش ورود مستقيم به فعاليت‌هاي انتخاباتي نداشت، اما به گفته عباسعلي منصوري آراني، اعضاي ستاد اصولگرايان معتدل در انتخابات رياست‌جمهوري را نزديکان به تفکر ناطق‌نوري و علي لاريجاني تشکيل مي‌دادند.»

طرح از روزنامه شهروند
پشت پرده تحریم قطر/ پيش‌نمازي ناطق در افطاري روحاني