پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- در لابه لای اخبار رسانه ها

بسته خبری- در لابه لای اخبار رسانه ها

 

آرمان

جزئیات پرونده شکایت پلیس از بخشدار جوکار

شنیده شد که رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان آخرین جزئیات پرونده شکایت پلیس از بخشدار جوکار، گفت: پلیس راهور به شکایت خود پایبند است تا قانون احقاق شود. الف نوشت؛ سرهنگ محمد ترحمی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شکایت پلیس راه از بخشدار جوکار اعلام کرد: بخشدار بعد از ۲ روز بازداشت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده است. وی تصریح کرد: این پرونده نیز در دست پیگیری است و پلیس راهور به شکایت خود پایبند است تا قانون احقاق شود؛ چرا که مامور پلیس راهور در حین انجام وظیفه و اجرای قانون صدمه دیده است. راننده خودروی حامل فرماندار ملایر و بخشدار جوکار به علت سرعت بالا با اعلام ایست مامور پلیس راه بخش جوکار مواجه شده و پس از برخورد با مامور پلیس از محل دور می‌شوند.

سرگردانی خانواده ایرانی در ترکیه

شنیده شد که با گذشت سه سال از جان‌باختن توریست ایرانی در یکی از فروشگاه‌های شهر استانبول در کشور ترکیه هنوز غرامتی به خانواده وی پرداخت نشده است. شامگاه ۲۴ خردادماه سال ۹۳ فرانک وارد فروشگاه ۳۱۳ شد. او در حال انتخاب لباس بود که ناگهان زیر پایش خالی شد و به راه‌پله‌ای که میان بسته‌های لباس پنهان شده بود سقوط کرد. لحظاتی بعد امدادگران خود را به محل رسانده و فرانک را که به علت برخورد سرش با پله دچار جراحت شده بود، به بیمارستانی مجهز منتقل کردند. توریست ایرانی خیلی زود به اتاق عمل منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما تلاش پزشکان برای نجات فرانک ثمری نداشت و او روی تخت بیمارستان جان خود را از دست داد.

رتبه هفتم ایران میان کشورهای آلوده‌کننده هوا

شنیده شد که آمارهای منتشرشده از سوی پروژه جهانی کربن نشان می‌دهد ایران با انتشار سالانه ۶۴۸ میلیون تن دی‌اکسیدکربن به‌عنوان هفتمین کشور بزرگ آلوده‌کننده هوا در جهان شناخته شده است. تسنیم نوشت؛ آمریکا که با رویکردی خودخواهانه و با انگیزه‌های اقتصادی از پیمان زیست‌محیطی پاریس خارج شده است دومین کشور آلوده‌کننده جهان محسوب می‌شود. آمارهای منتشرشده از سوی پروژه جهانی کربن نشان می‌دهد این کشور سالانه ۵۴۱۴ میلیون تن دی‌اکسیدکربن در هوا منتشر می‌کند و بدین ترتیب نقش مهمی در تخریب محیط‌زیست و گرم‌شدن هوا دارد. چین نیز بزرگ‌ترین کشور آلوده‌کننده هوا شناخته شده است.

تکذیب نقش وزارت اطلاعات در پلمب نمازخانه اهل سنت

شنیده شد که یک مقام مسئول در وزارت اطلاعات خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر پلمب نمازخانه اهل سنت در یافت‌آباد را تکذیب و اعلام کرد، این وزارتخانه هیچ دخالتی در موضوع نمازخانه نداشته است. ایسنا نوشت؛ این مقام امنیتی تاکید کرد: این وزارتخانه به‌دنبال پیگیری و برخورد قانونی با منتسب‌کنندگان این اقدام و نیز خبر آن به وزارت اطلاعات است. وی اظهار کرد: مردم عزیز کشورمان باید آگاه باشند که وزارت اطلاعات وظایف خود را با قاطعیت صرفا در چارچوب قانون دنبال می‌کند و با سوءاستفاده‌کنندگان از نام این وزارتخانه و نام مقدس سربازان گمنام امام زمان برخورد خواهد کرد.

تکذیب پرتاب لنگه‌کفش به سمت زائران ایرانی

شنیده شد که سرپرست اداره روابط عمومی سازمان حج با بیان اینکه عده‌ای با نشر اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی دنبال حاشیه‌سازی درباره حج ۹۶ هستند، گفت: موضوع منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با پرتاب کفش از سوی مسلمانان عربستان به سمت زائران ایرانی، کذب محض است. انتخاب نوشت؛ سید براهیم اسداللهی اظهار کرد: در حالی که اولین کاروان زائران ایرانی پس از یک سال وقفه در نهم مرداد ماه ۹۶ به عربستان اعزام خواهند شد، شبکه‌های اجتماعی با حاشیه‌سازی، به دروغ، خبر از ورود کاروان زائران ایرانی به مکه و درگیری آنان می‌دهند.

بازداشت یک ایرانی در ترکیه

شنیده شد که یک راننده کامیون ایرانی به اتهام قاچاق و حمل ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین در مرز ترکیه دستگیر شد. تابناک نوشت؛ بنا به اعلام روز یکشنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه، واحدهای بخش حفاظت گمرک، اطلاعات و مبارزه با قاچاق کالای ترکیه یک راننده کامیون ایرانی را به هنگام عبور در مرز گوربلاغ – بازرگان ترکیه متوقف کردند. این رسانه به نقل از استانداری آغری ترکیه اعلام کرد که این کامیون از دستگاه ایکس‌ری گمرک نیز عبور کرده بود. بنا به این گزارش، نیروهای ترکیه پس از توقف این کامیون به کمک سگ پلیس ۸۶ کیلوگرم هروئین به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار لیر ترک کشف و ضبط کردند.

تکذیب شایعه درگیری در داراب

شنیده شد که رئیس پلیس شهرستان داراب شایعه منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر وقوع درگیری خونین در این شهرستان را تکذیب کرد. تابناک نوشت؛ سرهنگ رستمی گفته است: خبر منتشرشده در خصوص وقوع درگیری در شهرستان داراب صحت ندارد. بر اساس این گزارش، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در آن ادعا شده است که در یک درگیری در شهرستان داراب ۲۸ نفر کشته شده‌اند. رئیس پلیس داراب از کاربران فضای مجازی خواست که از بازنشر این پیام خودداری کنند.

تغییر نتایج انتخابات شورای شهر کوت‌عبدا…

شنیده شد که فرمانداری شهرستان کارون در اطلاعیه‌ای از تغییر در نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر کوت‌عبدا… و اسامی اعضای اصلی و علی‌البدل این شورا خبر داد. در این اطلاعیه آمده است صحت انتخابات در این حوزه انتخابیه بعد از تغییرات موردتایید قرارگرفته و نتایج نیز به تایید هیات نظارت شهرستان رسیده است. شهرستان کارون با مرکزیت کوت‌عبدا… در جنوب اهواز قرار دارد.

مستندسازان تجمع می‌کنند

شنیده شد که اعضای انجمن مستندسازان امروز سه‌شنبه ۱۶ خرداد در تجمعی مقابل خانه سینما حضور می‌یابند تا به ضایع‌شدن حقوق صنفی خود اعتراض کنند. در حالی که مدتی است انجمن صنفی – کارگری کارگردانان سینمای مستند در وزارت کار ثبت شده و موردتایید خانه سینما نیز قرار گرفته، اما این مساله به حذف انجمن قدیمی مستندسازان سینمای ایران منجر شده است.

 

*********

کیهان

به نام جماران به کام منافقان و دشمنان امام!

سایت وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، مواضع امام خمینی و تاریخ دهه ۶۰ را تحریف کرد.

داود سلیمانی (از اعضای حزب منحله مشارکت و عضو ستاد فتنه در سال ۸۸) در کانال سایت جماران نوشت: «در برخورد با برخی از نیروهای سیاسی و یا رفتارهای انقلابیون اول انقلاب می‌شد به دور از فضا و جو انقلابی تصمیمات بهتری گرفت و شاید اعتراف مرحوم امام در اینکه در جریان دولت بازرگان اشتباه کردم، یکی از این موارد باشد. شاید بازرگان در آن شرایط خوب درک نشد و یا برخی تصمیم‌ها در جریانات سال ۶۷، که مستمسک مجریان قضایی، دستنوشته‌ ایشان بود، از جمله خطاهایی بود که به هر حال تاکنون پاسخ درخوری نیافته است. »
این اظهارات، تحریف تاریخ و انتساب دروغ به حضرت امام است. امام خمینی در نامه توبیخ‌آمیز به منتظری (۶۸/۱/۶) تصریح کردند «والله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم» و افزودند «من رای به ریاست‌جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد] قائم مقامی منتظری و نخست‌وزیری بازرگان [نظر دوستان را پذیرفتم». ایشان همچنین در پاسخ نامه محتشمی وزیر کشور در بهمن ۶۶ تصریح کردند: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است. »
با این اوصاف معلوم نیست عضو ستاد فتنه و حزب منحله مشارکت، چرا به جای اعتراف به آلودگی  هم‌طیفانش با گروهک‌های ضدانقلاب، اقدام به تحریف تاریخ و نظر حضرت امام آن هم در سایت و کانال وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) می‌کند!؟
اما درباره اعدام منافقین، اعضای گروهک‌های محارب، محارب محسوب می‌شوند و حکم آنها اعدام است. سازمان منافقین ۱۷ هزار شهروند ایرانی را ترور کرده است. در عین حال پس از همراهی سازمان منافقین با ارتش صدام در حمله به کشور  (مرداد ۶۷) و تداوم همراهی اعضای دستگیر شده با سازمان و ایجاد اغتشاش در زندان، حکم اعدام این اشرار صادر شد. جالب اینکه در آن زمان برخی از سران جریان چپ (اصلاح‌طلب فعلی) در رأس امور زندان‌ها و قضایی قرار داشتند.
یادآور می‌شود بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام ۵۷ میلیارد تومان بود و امسال افزایش هم پیدا کرده است اما مشخص نیست این بودجه چرا نه تنها در خدمت تبیین گفتمان و مکتب ناب امام خمینی قرار ندارد بلکه حتی بعضا در زمینه تحریف خط امام مورد  استفاده قرار می‌گیرد!؟

آقای انصاری! چرا همین حرف‌ها را به سران فتنه نگفتید!؟

عضو مجمع روحانیون می‌گوید پرونده انتخابات باید بسته شود.

به گزارش آریا، مجید انصاری درحاشیه مراسم سالگرد رحلت حضرت امام گفت: پرونده انتخابات بسته شده است و پس از برگزاری انتخابات باید با همکاری همه، به ساخت و رونق کشور کمک کرد.
سخنان معاون حقوقی رئیس‌جمهور و عضو مرکزیت مجمع روحانیون در حالی است که جریان متبوع وی در سال ۸۸، به مدت ۸ ماه کشور را دچار آشوب و ناامنی کردند. آنها اگرچه به دروغ، ادعای تقلب داشتند اما به مکانیسم‌های قانونی تمکین نکردند و تا روز آخر هم علیه دولت جدید کارشکنی نمودند که دادن آدرس تحریم‌های جدید به غرب و دمیدن به فضای تورم انتظاری در جامعه از طریق شبکه رسانه‌ای وابسته، از جمله آن بود. برخی سران مجمع روحانیون نظیر خاتمی، نقش اصلی را در فتنه‌انگیزی و تحریک به آشوب داشتند. بنابراین باید از آقای انصاری پرسید آیا آن روزها بلد نبود به امثال خاتمی بگوید فتنه‌انگیزی و بی‌قانونی نکنید و رفتار مدنی داشته باشید؟

خسارت‌های هنگفت وزیر اشتباهی نفت

وزیر نفت ژست‌های سیاسی و انتخاباتی می‌گیرد تا قراردادهای خانمانسوز کرسنت و IPC به فراموشی سپرده شود.

وبسایت الف در یادداشتی نوشت: چند روزی در محافل غیررسمی از قول وزیر محترم نفت عنوان می‌شد که کسانی که به آقای روحانی رای نداده‌اند جایی در نفت ندارند و باید بروند. تا اینکه این موضوع به خبرگزاری فارس درز کرد و وزیر هم با صراحت از این سخنان دفاع کرد.
بیان این اظهارات بیشتر یک شانتاژ سیاسی ارزیابی می‌شود چرا که در آغاز به کار دولت یازدهم، آقای وزیر به تغییرات گسترده و بی‌سابقه‌ای در رده همه مدیران ارشد و میانی وزارت نفت دست زد که دامنه آن به چند صد تغییر ظرف مدت کوتاهی انجامید. دامنه تغییرات تا رده‌های بسیار پایین حتی مسئول و معاون یک پروژه(حتی پروژه بدون اولویت و متوقف) گسترش یافت و باید گفت دیگر کسی نمانده است که فکر و اندیشه متفاوتی با این آقایان مدعی آزادی فکر و اندیشه داشته باشد. فلذا دلیل اینگونه شاخ و شانه کشیدن‌ها را باید جای دیگری جست.
شعار وزیر در ابتدای دولت یازدهم این بود که گروهبان‌ها بروند و ژنرال‌ها بیایند اما نمایش تلخ آمدن ژنرال‌ها به جایی رسید که مدیریت شرکت عظیم و استراتژیک ملی نفت ایران به یک فوق لیسانس مالی و مدیریت توسعه آن هم به یک دکترای آب و فاضلاب رسید. مدیریت عامل بزرگترین شرکت توسعه نفت به یک بازنشسته شصت و چند ساله سپرده شد که یک روز از سنوات خدمت خود را مدیرعامل یک شرکت کوچک هم نبود و فراتر از آن به دلیل شرایط جسمی امکان بازدید از پروژه‌ها را هم نداشت. تازه پس از گذشت سه سال که ناکارآمدی محرز ایشان، برای جناب وزیر هم محرز شد و او را با بازنشسته‌ای دیگر جایگزین نمود که یک روز هم در مدیریت بالادستی نفت حضور نداشت. وزیر نفت این وزارتخانه تخصصی را با یک باشگاه سیاسی اشتباه گرفته است. هرچه از صدارت این ژنرال می‌گذرد بیشتر مشخص می‌شود که ایشان کماکان نقش ستاد انتخاباتی دولت مستقر را بازی می‌کنند. چه کسی است که نداند ریشه این ژست‌ها و این خط و نشان و شاخ و شانه کشیدن‌ها را باید در جای دیگری جست. جایی که قرار است کرسنت‌ها و قراردادهای خانماسوز IPC به فراموشی سپرده شوند تا در خلوت آن کنند که می‌خواهند. حالا که دیگر از خلوت هم گذشته و انبوه اینها در قالب مشاور و نماینده فلان شرکت و… از سر و کول شرکت بیچاره نفت بالا می‌روند آیا این حرف‌ها چیزی جز ژست‌های ابراز وفاداری برای محکم کردن جای پا برای وزارت بعدی تلقی می‌گردد؟
جناب آقای زنگنه! ملت شما را در تبلیغات ریاست جمهوری دیده است که در ویترین همایش‌های انتخاباتی با مدعیان هنری که در پارتی دستگیر و ممنوع‌الکار شده بودند نشستید. بله با هنرمندانی نشستید که یک جرمشان کشف حجاب رسمی بود و مسخره کردن جهان‌آرا در رقص و پایکوبی‌شان. رفتار شما در کمپین تبلیغاتی روحانی در کنار تزریق پول به فیش‌های حقوقی کارکنان در شب انتخابات نشان داد که باید خون گریست که همچون شمایی دهها سال وزیر بوده باشید. شما غریبه‌ای هستید که به نفت آمده‌اید نشان به آن نشان که در دولت یازدهم همه معاونان خود(یا همان ژنرال‌هایتان) را پس از انتصاب حداقل یک بار تغییر داده‌اید تا نشان دهید که با دوازده سال حضور در کرسی وزارت نفت هنوز هم در تشخیص مصالح این صنعت، راه ترکستان را در پیش دارید.

تحریم‌های جدید آمریکا ناقض بند ۲۹ برجام

تحریم‌های جدید آمریکا، ناقض بند ۲۹ برجام است و تجارت با ایران را به خط قرمز تبدیل می‌کند اما با این وجود، با انفعال و سکوت وزارت خارجه مواجه شده است.

به گزارش رجانیوز، تصویب «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران ۲۰۱۷» به اختصار S.۷۲۲- نقض برجام به حساب می‌آید. راه‌حل مقابله با این تحریم نیز مطابق با گفته‌های قبلی اجرای بند سوم قانون اقدام متناسب و متقابل هسته‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی است.
تصویب تحریم جدید همچنان که ناقض بند ۲۸ برجام و اصل حسن‌نیت می‌باشد.
از آن جهت هم که تاثیر منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجاری و روابط اقتصادی با ایران می‌گذارد نیز برجام را نقض کرده است. بند ۲۹ توافق هسته‌ای اتحادیه اروپا و ۵+۱ را از اعمال سیاست‌های این‌چنینی بازداشته است.
«۲۹- اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد. »
اما ایالات متحده آمریکا برخلاف تعهد خودش در برجام با تصویب تحریم S.۷۲۲ اثرگذاری منفی در عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران گذاشته است چرا که مطابق با تحریم جدید رئیس‌جمهور آمریکا ۹۰ روز پس از تصویب این قانون مامور به بلوکه کردن سرمایه‌ها و منع معاملات سپاه پاسداران و افراد خارجی شامل مقامات، عوامل و وابستگان به آن می‌شود که طبق ادعای این کشور مرتکب اعمال تروریستی، تهدید به ارتکاب و یا حمایت از تروریسم شده‌اند.
بند (c) توضیح می‌دهد که تحریم‌های جدیدی که بر سپاه‌پاسداران اعمال می‌شود همان تحریم‌هایی هست که پیشتر مبتنی بر دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ بر سپاه قدس اعمال می‌شد.
نکته اما اینجا است که در قانون تحریمی جدید دیگر این تحریم‌ها را محدود به سپاه قدس نمی‌کند و با وسعت یافتن تحریم‌ها سپاه پاسداران مسئول اتهام بی‌پایه و اساس آمریکا مبتنی بر حمایت از تروریسم بین‌الملل می‌شود.
در واقع همان‌طور که مشخص است این قانون سعی می کند با متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم، سپاه و افراد مرتبط با آن را در سراسر دنیا با مسدود کردن دارایی و منع معاملات مواجه کند. از آنجایی که افراد و نهادهای گوناگون مختلفی چه در داخل ایران اعم از دولت، صدا و سیما، دانشگاه، شرکت‌ها و … و چه خارج از ایران با سپاه پاسداران مرتبط هستند، اعمال این تحریم در واقع منافع اقتصادی ایران در سطح ملی را دچار اختلال می‌کند. این مسئله از آنجا آشکار می‌شود که در مقدمه این تحریم و در قسمت تعاریف اشخاص خارجی کسانی تعریف می‌شوند که آمریکایی به حساب نیایند یعنی اشخاص در سراسر دنیا در صورت ارتباط با سپاه پاسداران تحریم خواهند شد.
نکته دیگری که نباید از آن غافل شد تاثیر لغو نشدن دستورهای اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا بر وضع تحریم‌های جدید و نقض مجدد برجام است. به تعبیر دیگر در برجام از ۱۷ فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا فقط۴ فرمان و بخشی از یک فرمان خاتمه یافت و تمامی دستورهای اجرایی دیگر از جمله دستور اجرایی E.O.۱۳۲۲۴ پا برجا ماند. حال سنای آمریکا از همین تحریم استفاده کرده و آن را وسعت بخشیده است و از همین طریق سعی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر ایران کرده است. محدودیت‌هایی که دقیقا نقض ماده ۲۹ برجام است و اثرات منفی در تجارت ایران می‌گذارد.

همکاری سبزها با شبکه صهیونیستی- اماراتی برای تحریم ایران

ایمیل‌های فاش شده سفیر امارات در واشنگتن، از تحرکات مشترک محافل ضد انقلابی و برخی طیف‌های وابسته به صهیونیست‌ها برای تحریم ملت ایران پرده برداشت.

شبکه تلویزیونی المیادین، درباره هک شدن ایمیل‌های سفیر امارات در واشنگتن گفت؛ ایمیل‌های هک شده یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن نشانه هماهنگی او با یک مرکز مطالعات طرفدار اسرائیل با نام «اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها» FDD است. پایگاه آمریکایی اینترسپت این ایمیل‌ها را منتشر کرده است که نشان می‌دهد همکاری چشمگیر و روابط فزاینده‌ای بین امارات و این مرکز که یک میلیونر  طرفدار تل‌آویو و متحد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، منبع تأمین مالی آن است وجود دارد.
بنیاد FDD متعلق به شیلان ادیلسون میلیاردر اسرائیلی است.
«جان هانا» عضو ارشد این بنیاد و مشاور امنیت ملی دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، شانزدهم اوت گذشته ایمیلی را به پیوست یک مقاله برای سفیر امارات ارسال کرده که در آن به نقش امارات و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در کودتای ناکام ترکیه اشاره شده است.
هانا همان مقام آمریکایی است که مهر ماه ۸۹ به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت؛ نمایندگان رهبران جنبش سبز در نشست مشترک با اپوزیسیون جمهوری اسلامی به ما گفتند که تحریم‌ها باید تشدید شود اما نه به صورت تدریجی که مانند واکسن عمل کند بلکه باید دفعتاً و به صورت شوک و فلج‌کننده باشد.
یکی از ایمیل‌ها، حاوی پیشنهادی برای دیدار قریب‌الوقوع بین بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مسئولان اماراتی که ۱۱ تا ۱۴ ماه ژوئن جاری برگزار خواهد شد، است. شرکت دوبویتز، هانا و «جاناتان شانزر» معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از جمله مدعوان این دیدار هستند. یکی از عناوین این دیدار، «بحث در مورد سیاست‌های احتمالی ایالات متحده و امارات برای تأثیرگذاری بر اوضاع داخلی ایران» است.
در ایمیلی که در ۱۰ مارس گذشته از سوی «مارک دوبودز» مدیر صندوق دفاع از دموکراسی‌ها به العتیبه ارسال شده و یک نسخه از آن نیز در اختیار جان هانا قرار گرفته است، فهرستی از شرکت‌هایی که در ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرمایه‌گذاری می‌کنند، ارسال شده است.
او در این ایمیل نوشته است: «جناب سفیر، متنی که به پیوست ارائه شده، فهرستی است از شرکت‌هایی از هر کشور که همزمان با ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی هم تجارت دارند. همان طور که با هم صحبت کردیم، می‌توان شرکت‌های این فهرست هدف را بر سر دوراهی قرار داد. » این فهرست طویل شامل شماری از شرکت‌ها و مؤسسات جهانی از جمله شرکت «ایرباس» فرانسه و «لوک اویل» روسیه است.
گفتنی است بنیاد دفاع از دموکراسی، «ایران پراجکت» را مدیریت می‌کند که ناظر بر حوزه‌های حقوق بشر و تحریم‌های اقتصادی است. برخی از عناصر فراری ضد انقلاب نظیر شیرین عبادی، حسین باستانی، محسن سازگارا، مهرانگیز کار، ابراهیم نبوی، داودی مهاجر، نیما راشدان، شادی صدر و… با زیرمجموعه‌های FDD همکاری مستقیم و غیرمستقیم دارند. یکی از این زیرمجموعه‌ها، شبکه تواناست.

خراسان

هشدار به فعالان اقتصادی درباره تبلیغ در شبکه های ماهواره ای

بر اساس بخشنامه یک مقام مسئول به تعدادی از نهادهای مهم اقتصادی، با اشاره به تلاش شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب برای تامین هزینه های برنامه های ضد فرهنگی خود از طریق جذب تبلیغات کالا و خدمات داخل کشور، این موضوع را باعث بروز لطمات جبران ناپذیر به مبانی فرهنگی و اعتقادی جامعه دانسته و به آنها متذکر شده بایستی با توجه به تاکیدات شورای عالی امنیت ملی از همه فعالان اقتصادی و بنگاه ها خواسته شود از سفارش تبلیغی به این شبکه ها خودداری کنند.
تدبیر جدید برای جلوگیری از تغییر کاربری جنگل ها

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، با اشاره به ضرورت اصلاح آیین ‏نامه اجرایی قانون ابطال اسناد فروش رقبات و اراضی موقوفه که در اسفندماه سال قبل مورد تایید هیئت دولت قرار گرفته بود، تصریح شده بهره ‏برداری از اراضی حریم موقوفه تابع مقررات مربوطه است لذا جنگل ‏های طبیعی که در حریم موقوفات قرار می‏ گیرند، به عنوان جنگل باقی مانده و تغییر کاربری آنها با استناد به قوانین دیگر، مجاز نیست.
صالحی در سازمان انرژی اتمی می ماند

باوجود برخی خبرسازی ها در فضای مجازی مبنی بر تغییر رییس سازمان انرژی اتمی، یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار خراسان ضمن رد این موضوع تاکید کرد دکتر صالحی علی رغم اینکه آمادگی برای خدمت در هر بخشی از نظام را دارد، در دولت دوازدهم نیز در سازمان حضور خواهد داشت و از هم اکنون برنامه های خود را برای سال های آینده به ویژه در حوزه برجام و پیشبرد پروژه های مهم و راهبردی صنعت هسته ای تدوین کرده است.

ایران

تکذیب دخالت وزارت اطلاعات در موضوع نمازخانه اهل سنت

یک مقام مسئول در وزارت اطلاعات خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر پلمب نمازخانه اهل سنت در یافت‌آباد را تکذیب و اعلام کرد، این وزارتخانه هیچ دخالتی در موضوع نمازخانه نداشته است. به گزارش ایسنا، این مقام امنیتی تأکید کرد: این وزارتخانه به دنبال پیگیری و برخورد قانونی با منتسب‌کنندگان این اقدام و نیز خبر آن به وزارت اطلاعات است.
موحدی کرمانی: آرای آقای روحانی هم حلال است

آیت‌الله موحدی کرمانی سخنانش درباره تقسیم‌بندی آرا به حلال و حرام را اصلاح کرد. به گزارش ایسنا امام جمعه موقت تهران در برنامه تلویزیونی «دست خط» گفت: از من در جلسه‌ای پرسیدند که رأی شانزده میلیونی آقای رئیسی را چطور می‌بینید و من گفتم که این رأی حلال را به ایشان تبریک می‌گویم. من یک ساعت سخنرانی کرده بودم و حال یک کلمه از دهانم خارج شده بود اما این جمله به معنای این نبوده است که فقط آرای آقای رئیسی حلال است بلکه آرای آقای روحانی هم حلال است، نوش جان‌شان ولی اگر رأیی از کسی به حساب فرد دیگری ریخته شود این رأی حرام است اما رأیی که آقای روحانی گرفته‌اند حتماً حلال است و ما همه باید به منتخب مردم کمک کنیم و اگر انتقادی هم داریم مطرح کنیم؛ چراکه انتقاد هم نوعی کمک کردن است و هیچ‌کس هم معصوم نیست.

دعوای حقوقی مجدد امریکا علیه بنیاد علوی

دادگاهی در نیویورک بررسی اتهام‌های دولت امریکا را علیه بنیاد علوی مبنی بر نقض تحریم‌های ‏امریکا و ارتباط آن با دولت ایران از سر گرفت. به گزارش ایرنا وکیلان دولت امریکا مدعی هستند که بنیاد علوی با دولت ایران ارتباط داشته و هزینه‌های این بنیاد را جمهوری اسلامی پرداخت ‏کرده است. آنها ادعا می‌کنند که به همین دلیل هم فعالیت‌های این بنیاد نقض قانون تحریم‌های ایالات متحده بوده که در سال ‏‏۱۹۹۵ علیه ایران وضع شد. ‏همچنین دولت امریکا مدعی است که «آسا»، یکی از شرکت‌های شریک بنیاد علوی، با بانک ملی ایران مرتبط است و بر مبنای این ادعا دولت امریکا تلاش می‌کند با مصادره و ‏فروش املاک بنیاد علوی، به «خانواده‌های قربانیان تروریسم» از جمله ‏خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر غرامت بپردازد. ‏ دولت امریکا همچنین مدعی شده است که بنیاد علوی تلاش کرده است که روابط خود را با دولت ایران پنهان کند و برای اثبات ‏حرف خود گفته است که مدیر بنیاد علوی با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. ‏این در حالی است که سال گذشته، دادگاه تجدید نظر در شهر نیویورک، این استدلال‌های غیر قضایی را رد و اعلام کرده بود که ‏وکیلان دولت امریکا نتوانستند اثبات کنند که مسئولان بنیاد علوی، از ارتباط مستقیم میان شرکت آسا و دولت ایران اطلاع داشته‌اند. در نتیجه، حکم قبلی دادگاه برای مصادره و فروش املاک بنیاد علوی و شرکت آسا نقض شد‎.‎‏

اشتباه انتخاباتی محسن رضایی در تلویزیون

محسن رضایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، مدعی شد فرح پهلوی و سلطنت طلب‌ها در انتخابات رأی دادند. به گزارش «ایران» وی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، مدعی شد که امریکایی‌ها می‌خواهند از طریق دموکراسی وارد ایران شوند و «همه ضدانقلاب‌ها که آدم کشتند یا فراری شدند، صف‌های طولانی در سفارت خانه‌های ایران تشکیل می‌دهند، از فرح پهلوی گرفته تا سلطنت طلب‌ها، همه می‌آیند رأی می‌دهند. » پس از آنکه مجری به او یادآوری کرد که تصویر رأی دادن فرح پهلوی آرشیوی بوده است، رضایی گفت که در انتخابات بعدی شرکت می‌کند! سایت «تابناک» به نقل از مسئول دفتر محسن رضایی عنوان کرد که آنچه بازنشر شده دقیق نبوده است، درحالی که مرور فیلم این گفت‌وگو، وقوع این اشتباه انتخاباتی را تأیید می‌کند.
حکم برائت دختر وزیر قطعی شد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از قطعی شدن حکم پرونده واردات پوشاک دختر وزیر آموزش و پرورش خبر داد. علی‌اکبر پوراحمدنژاد  به تسنیم گفت: این پرونده با خواست و اراده دادستانی در اختیار تعزیرات حکومتی قرار گرفت و پس از بررسی‌ها و انجام تحقیقات، حکم برائت در این پرونده از سوی تعزیرات صادر شد. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا حکم بدوی و اولیه این پرونده قطعی شده است یا خیر افزود: در این پرونده با توجه به حکم اولیه صادر شده و عدم اعتراض به حکم صادره، این حکم قطعی شد. وی ادامه داد: این پرونده در استان تهران و از نظر ما مختومه شده و جای بحثی ندارد. پوراحمدنژاد گفت: البته من شنیده‌ام که دادستانی کل کشور پیگیر این پرونده هستند و این امکان وجود دارد که بخواهند از نظر ملی، موضوع این پرونده را مورد بررسی قرار دهند که البته بدرستی نمی‌دانم تا چه اندازه می‌توانند به این پرونده ورود کنند.