جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- از لابه لای گفته ها و شنیده ها

بسته خبری- از لابه لای گفته ها و شنیده ها

بازداشت برخی از روسا و اعضای ستاد روحانی/ ناطق نوری در آستانه ترک تهران!/ صدور حکم برائت دختر وزیر/ شناسایی ۳۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو / کنایه محسن رضایی به ملک سلمان/ وعده عجيب منصوريان به یک بازیکن
 /«اعلام امادگی ایران برای افزایش صادرات مواد غذایی به قطر»/ «وقت آن نرسیده مثل حضرت خدیجه ربا را کنار بگذاریم»/ «ادعای زاکانی چرایی محکومیت ایران در مناقشه گازی با ترکیه»/ «تناقض گویى درباره انتشار حساب ملى سلامت» و…

اعلام امادگی ایران برای افزایش صادرات مواد غذایی به قطر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفت: آمادگی داریم انواع محصولات کشاورزی و غذایی را از طریق راه آبی و ۳ بندر ایران به قطر صادر کنیم. تنها راه ارتباط زمینی با قطر از طریق عربستان میسر است و با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور ایران نزدیک‌ترین کشور به قطر است که می‌تواند از طریق راه آبی با طی مسافتی 12 ساعته محصولات غذایی را به این کشور صادر کند. با هماهنگی که با خط کشتیرانی والفجر انجام شده امکان ارسال محصولات از 3 بندر بوشهر، بندرعباس و بندر لنگه از طریق خطوط کشتیرانی ایران به قطر فراهم است. فارس این خبر را منتشر کرد.
اولین واکنش اسرائیل درباره اتفاقات قطر

یعلون وزیر دفاع اسرائیل گفت: عرب‌هایی که در زمان جنگ ۶ روزه ائتلافی علیه ما تشکیل داده بودند و قصد نابودی ما را داشتند، اکنون خودشان را با ما در یک کشتی می‌بینند. اکنون با این کشورهای عربی سنی به جز قطر در یک کشتی حرکت می‌کنیم و همه اینها نتیجه آن است که ما ایران را دشمن شماره یک خود می‌دانیم. فارس این خبر را منتشر کرد.

ارتباط سفیر امارات در آمریکا با کودتا در ترکیه و مصر

پایگاه اینترنتی اینترسپت نوشت: با هک ایمیل سفیر امارات در امریکا و مکاتباتش مشخص شده که امارات متحده از کودتا در مصر و ترکیه حمایت می کرده است. در ایمیل های سفیر امارات، رابطه وی با “بنیاد دفاع از دمکراسی” (اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی ایران) معلوم شده است. ایمیلها نشان دهنده رابطه سفیر امارات در آمریکا و “بنیاد دفاع از دمکراسی” برای اعمال فشار برای خروج سرمایه گذاری خارجی از ایران است. خبر آنلاین این خبر را منتشر کرد.
احتمال خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل

دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشری اعلام کردند، انتظار می‌رود آمریکا روز سه شنبه اعلام کند که اگر اصلاحات مورد نظر این کشور از جمله عدم اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی کنار گذاشته نشوند، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود.نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل چند روز گذشته اعلام کرد، واشنگتن تصمیم خواهد گرفت که از این شورا خارج شود یا نه. در همین راستا هشت گروه حقوق بشری مانند “خانه آزادی” در نامه‌ای به هیلی گفته‌اند که خروج از این شورا می‌تواند اثرات غیرسازنده‌ای داشته باشد. ایسنا این خبر را منتشر کرد.
تکذیب شایعات وام صندوق پس انداز یکمِ بانک مسکن

مسعود ایزدی، مدیر ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن با تکذیب اخبار منتشر شده در خصوص خودداری این بانک در پرداخت وام صندوق پس انداز یکم، گفت: بانک مسکن متعهد به پرداخت این تسهیلات است و بدون هیچ وقفه ای در این رابطه اقدام می کند. بدیهی است مشتریان بانک که در این حساب افتتاح کرده اند در سر رسید اخذ تسهیلات نسبت به انتخاب واحد مسکونی و تشکیل پرونده در شعب بانک مسکن اقدام کرده و بانک پس از ارزیابی واحد مسکونی نسبت به پرداخت تسهیلات بدون هیچ وقفه ای اقدام می کند. تسنیم این خبر را منتشر کرد.
ناطق نوری در آستانه ترک تهران

منابع نزدیک به علی اکبر ناطق نوری می گویند او علاوه بر استعفا از ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، درخواست کرده در دوره جدید، به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب نگردد. او علاوه بر استعفا از این سمت، تولیت حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان را نیز که بر عهده داشت واگذار کرده تا در یک انزوای خودخواسته به زادگاهش شهرستان نور نقل مکان کند. ظاهرا ناطق نوری، در آستانه ترک تهران و رفتن و به شهرستان نور است. پیش بینی می شود در روزهای آینده رئیس و اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب گردند. از آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان جدیترین گزینه ریاست مجمع یاد می شود. الف این خبر را منتشر کرد.
آخرین جزئیات پرونده شکایت پلیس از بخشدار جوکار

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: اقدام بخشدار جوکار در این قضیه توهین‌آمیز، غیر قانونی و مجرمانه است؛ ایراد ضرب و جرح به مامور وظیفه‌شناس ما که از جانبازان شیمیایی جبهه است اقدامی مجرمانه و غیرقانونی است. فرماندار شهرستان ملایر نیز در آن خودرو حضور داشته و شاهد اقدام مجرمانه بخشدار بوده ولی با توجه به اینکه ایشان مسئول شورای ترافیک شهرستان بوده، اقدام مسئولانه‌ای نیز نداشته‌اند، حتی نسبت به انتقال مامور مجروح ما به بیمارستان نیز عملی انجام نداده‌اند. پرونده در مرجع قضایی همدان مطرح است و ما منتظریم تا قانون اجرا شود چرا که قانون برای همه یکسان است و مسئول و غیر مسئول ندارد و باید همه از قانون تبعیت کنند. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.
حکم برائت دختر وزیر صادر شد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: حکم برائت دختر وزیر آموزش و پرورش صادر شده و پرونده مختومه است. مشخص است که این پرونده فقط برای مقاصد انتخاباتی پیش کشیده شده بود و اکنون که تب انتخابات خوابیده، حکم برائت صادر شده و حال در فضای سوت و کور دنیای خبر، از مختومه شدن پرونده می‌گویند. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

وزارتخانه زیاد داشتن عیب نیست

احمد خُرم وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات می گوید: 21 وزارتخانه را به 17 وزارتخانه تبدیل کردن عوام‌فریبی بود؛ کشور در حال توسعه باید بار را تقسیم کند.احمد خرم درباره پیشنهاد جدایی وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی اظهار داشت: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد و در دولت احمدی‌نژاد به آن توجه نشد، این است که هر اقدامی قرار است صورت گیرد، باید روی آن کار مطالعاتی صورت گیرد و طرح مطالعاتی آن توسط مشاور ذی‌صلاح تهیه شود.وی افزود: در حال حاضر در کشورمان مشاوران طراحی مدیریت، ساختار و سیستم‌ها زیاد داریم که می‌توانند طراحی ساختار کنند؛ این کار در صلاحیت مجلس و دولت نیست، در صلاحیت مشاور است.وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات تصریح کرد: باید فرآیندها را نیز تعریف کرد و در خصوص مطالعه‌ای که صورت می‌گیرد، با مشاوران قرارداد بسته شود که خدمات چه باشد. وقتی هم طرح تهیه شد، مرجع بررسی و اصلاح طرح مشاور مشخص شود. در کشور ما مشاور، سازمان برنامه و بودجه و بخش ذیربط است. پس از آن، طرح باید به یک مرجعی برای تصویب داده شود. این مرجع در ساختار می‌تواند دولت باشد.

طرح تفکیک چند وزارتخانه در حد پیشنهاد است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تفکیک چند وزارتخانه که مطرح شده در حال حاضر در حد پیشنهاد بوده و هنوز تعداد وزارتخانه‌ها مشخص نشده است.محمدحسین فرهنگی در تبریز در خصوص بحث تفکیک چند وزارتخانه، اظهار کرد: لوایح تفکیک وزارتخانه‌ها فعلا در حد طرح اولیه بوده و تا وقتی که توسط کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار نگرفته باشد هیچ رسمیتی وجود ندارد.وی خاطرنشان کرد: طرح تفکیک چند وزارتخانه که مطرح شده در حال حاضر در حد پیشنهاد بوده و هنوز تعداد وزارتخانه‌ها مشخص نشده است.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهادهای مختلفی در خصوص تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که همگی مورد بررسی کمیسیون‌ها قرار خواهد گرفت.
حیف است ناطق‌نوری به جلسات جامعه روحانیت نمی‌آید

آیت‌الله موحدی کرمانی در برنامه تلویزیونی دستخط در خصوص استعفای ناطق نوری از جامعه روحانیت مبارز با رد استعفای ایشان گفت: با ایشان خصوصی هم صحبت کردم گفتم چرا نمی آیی جامعه؟ بیا تو هم نظر داری، نظرات خوب داری نظرات خودت ارائه بده، نظرات خوبی داری حیف است نیایی، ولی نمی آید.

سند ۲۰۳۰ بدتر از کاپیتولایسون است

علی سعیدی در جمع برخی از نخبگان اصفهان در پاسخ به پرسش یکی از حضار در رابطه با سند 2030 گفت: این سند بدتر از کاپیتالاسیون است و آقایان ابتدا می‌گفتند امضا نشده بعد گفتند جلوی اجرای آن را گرفتیم.
۳۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون در کشور ۳۳ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شناسایی شده است و متاسفانه سه نفر بر اثر این بیماری، جان خود را از دست داده‌اند. دکتر محمد مهدی گویا اظهار داشت: تمام افرادی که به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده بودند، تحت درمان قرار گرفتند و آخرین موارد شناسایی شده، مربوط به استان مازندران است که هر دو بیمار وضعیت باثباتی دارند و رو به بهبود هستند و نگرانی‌ها در مورد هر دو نفر آن‌ها، رفع شده است.

مشاور رئیس جمهور: درباره کابینه بحثی نشده

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد که هنوز بحثی در رابطه با وزرای کابینه دولت دوازدهم مطرح نشده است. محمدعلی نجفی گفت: هنوز درباره کابینه هیئت دولت با فرد خاصی صحبتی نشده است. وی افزود: برای حضور من در کابینه دوازدهم نیز گفت‌وگویی نشده و این بحث‌ها هنوز مطرح نیست.

کنایه محسن رضایی به ملک سلمان

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پست اینستاگرامی خود نوشت «عربستان قصد دارد بعد از بحرین، قطر را نیز کاملا تحت قیمومت خود در آورد. به یاد دارم که صدام در حمله به کویت می‌گفت چرا باید امت عربی پراکنده باشد؛ جهان عرب باید به دو یا سه کشور تبدیل شود تا با ترک و فارس مقابله کند. بهانه او در حمله به کویت، تشکیل امت عربی بود. بعد از صدام، داعش ایده یکی شدن عراق و سوریه را مطرح کرده و امروز ملک سلمان جاى صدام نشسته و در هوس بلعیدن بحرین و قطر است. این افکار جاهلی و عقب مانده توسط آمریکا و اسرائیل دامن زده می‌شود تا هیچ گاه صلح و برادری در منطقه شکل نگیرد. دیروز رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل اختلافی باید از طریق گفتگو حل شود، ولی آل سعود جز به خونریزی نمی اندیشد.»
وقت آن نرسیده مثل حضرت خدیجه ربا را کنار بگذاریم

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه ما فرزند حضرت خدیجه(س) هستیم، گفت: آیا سزاوار نیست شخصیت حضرت خدیجه(س) را معرفی کنیم؟ آیا نباید ما دنباله‌رو راه مادرمان باشیم و از ایشان تبعیت کنیم؟ آیا وقت آن نیست مانند ام المومنین ربا را کنار بگذاریم؟ این مرجع تقلید با بیان اینکه کافر فاقد برهان است، ابراز داشت: جاهلیت دارای فرهنگ تقلید و دلالی بود، اما در این فضا، حضرت خدیجه بانویی موحده و عالمه بود و ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم و دوازده معصوم از ایشان است. آیت الله جوادی آملی بیان کرد: در دوران جاهلیت که ربا پیمان رسمی و دامن فروشی یک تجارت رسمی بود، حضرت خدیجه(س) بر هر دو را خط بطلان کشید. درحالی که با ربا می توانست پادشاهی کند. ایشان ربا را تحریم کرده و اقتصاد را عوض کرد. تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، تحریم مراکز فساد مجازی و حقیقی، و تعویض اقتصاد ربوی به اقتصاد اسلامی هم وظیفه ماست. ما باید راه مادرمان را برویم، تنها زیارت کافی نیست باید راه ایشان را برویم.
ادعای زاکانی چرایی محکومیت ایران در مناقشه گازی با ترکیه

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تحلیل «چرایی محکومیت ایران در مناقشه گازی با ترکیه و اجبار به صدور گاز مجانی به این کشور» پرداخت. در بخشی از این نامه نوشته است:« بررسی های متقن کارشناسی نشان می‌دهد پس از آنکه ترکیه در سال گذشته موفق به اخذ تخفیف 13/3 درصدی در قرارداد خود با ایران شد، قیمت گاز ایران به ترکیه از قیمت گاز صادراتی سایر کشورها به ترکیه پایین‌تر آمده است. علی القاعده وزارت نفت از سال گذشته میتوانست با توجه به اینکه قیمت گاز ایران پایین ترین قیمت گاز وارداتی به کشور ترکیه می باشد طبق بند price revision قرارداد، شکایت ارزان بودن گاز را به داوری سوئیس ببرد که تا کنون متاسفانه اینکار را انجام نداده است. تاسف بارتر اینکه علت قیمت پایین گاز ایران و محکومیت وزارت نفت قیمت تعیین شده در قرارداد کرسنت است، قیمت پائینی که همچنین مانع از قرارداد ایران با سایر کشورهای منطقه از جمله عمان شده است.

همانطورکه مشاهده شد؛ بی‌تدبیری و ضعف شدید مسئولان وزارت نفت، هم باعث «تخفیف 13/3 درصدی گاز» و هم «جریمه 1/875 میلیارد دلاری ایران» شده است. اما اتفاق تلخ دیگر انتخاب گزینه‌ی «صدور گاز مجانی» به ترکیه به جای پرداخت این بدهی بصورت «اقساط بلند مدت»، توسط وزارت نفت بوده که عملاً «درآمد صادرات گاز ایران» را تقریباً به صفر نزدیک کرده و طبیعتاً مبلغی که می بایست بابت صادرات گاز از این محل دریافت و بخشی از آن برای «واردات گاز از ترکمنستان» اختصاص می‌یافت، تامین نشده و یکی از تبعات طبیعی آن استمرار «قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران» بوده است.

بی تدبیری مسئولان وزارت نفت علاوه بر موارد فوق در «عدم تقسیط بلندمدت» جریمه انجام شده به جای صدور گاز مجانی – در زمانی که قیمت گاز در پایین ترین سطح خود قرار دارد – آشکار بوده و در سال 96 تراز درآمدی صادرات گاز ایران و میزان درآمدی که از این محل در بودجه پیش بینی شده را مختل خواهد کرد، علاوه بر اینکه سهم بازار گاز ایران در تجارت جهانی را بجای تکلیف قانونی دولت در جهت رشد بیشتر، با مسئولیت ناپذیری خود بشدت کاهش داده است.»
مردم به خوبی فهمیده‌اند که هزینه سازش بسیار بالاتر از هزینه چالش با زورگویان است

سید عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در کانال تلگرامی اش نوشت:بزرگترین کار امام دمیدن روح به کالبد نیمه جان ملت ایران بود.آنان آموختند که شخصیت و هویت شان در گرو شجاعت و خودباوری است.۳۸ سال فشار، تحریم، جنگ و ارعاب نتوانست راه نورانی امام را مخدوش کند و مردم به خوبی فهمیده اند که هزینه سازش بسیار بالاتر از هزینه چالش با زورگویان است.در مراسم دیروز گوئی این خود امام راحل است که با مردم سخن می گوید تا عطش سینه های تشنه آنان را از زلال کلام صادقانه و انقلابی خود سیراب کند.
تناقض گویى درباره انتشار حساب ملى سلامت

وزیر بهداشت درباره چرایى منتشر نشدن حساب ملى سلامت از سال 93 به بعد گفت: زمانى که من به وزارت بهداشت آمدم حساب ملى سلامت از سال 87 به این سو اعلام نشده بود و با پیگیرى‌هاى ما این حساب تا سال 93 منتشر و اعلام شد. گفتنى است سخنگوى وزارت بهداشت سال گذشته وعده داده بود آمار حساب‌هاى ملى سلامت تا آبان 95 منتشر خواهد شد.
تحلیلی بی‌پرده بر جملۀ مناقشه‌برانگیزِ نهج‌البلاغه

آیت‌الله موسوی بجنوردی می‌گوید: «آن‌چه در نهج‌البلاغه است، به خط امیرالمؤمنین نیست؛ آن‌ها را شریف رضی جمع‌آوری کرده است. براساس شناختی که از مولا وجود دارد، ایشان نمی‌گوید زن‌ها ناقص‌العقل، ناقص‌الدین و ناقص‌الحظ هستند و اصلاً این سبک، سبکِ مولا نیست. احتمال می‌دهم این را ساخته‌اند و به ایشان نسبت داده‌اند، وگرنه زن‌هایی در تاریخ هستند که این جملات را به‌کلی نقض می‌کنند.»
وعده عجيب منصوريان به یک بازیکن

همان طور كه مى دانيم منصوريان به شدت خواهان رضايى و تمديد قرارداد اين بازيكن با استقلال است اما هر روز پيشنهاد هاى گوناگون به اين بازيكن به گوش مى رسد. پيش از اين اعلام شده رضايى تنها در صورت بالا بردن رقم قراردادش خواهان حضور در استقلال است.از طرفى به گوش مى رسد اين بازيكن پيشنهادات اروپايى دارد و در حال حاضر به فكر اين پيشنهادات است. اما هم اكنون شنیده می شود منصوريان به كاوه رضايى وعده داده، اگر در استقلال بمانى، مي توانى آقاى گل ليگ هفدهم شوى كه در اين صورت كى روش نمى تواند تو را ناديده بگيرد.با تمام اين تفاسير بايد منتظر ماند تا ديد چه زمانى رضايى در نظر دارد تكليف خود را با استقلال روشن كند تا هر روز منتظر شنيدن وعده و پيشنهادات گوناگون از سوى اين بازيكن و منصوريان نباشيم.
توییت جالب فرمانده سپاه پس از سخنرانی رهبری

روز گذشته به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)، صفحه توئیتر منتسب به آیت الله خامنه ای  با انتشار پیامی نوشت: “تا امروز دشمنان نتوانسته اند به ما لطمه بزنند اما در کمین هستند و رئیس جمهور آمریکا در نظام قبیله ای کنار رئیس قبیله می ایستد و رقص شمشیر می کند،آنوقت از رای 40میلیونی ملت ایران در انتخابات آزاد ایراد می گیرد.” به دنبال انتشار این پیام، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران نیز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت: “ایران موقعیتی دارد که آمریکا را ببر کاغذی می بیند.”

بازداشت برخی از روسای و اعضای ستاد روحانی
حسینعلی امیری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شکایت برخی از نامزدها از اسحاق جهانگیری و حسن روحانی گفت:شورای نگهبان اعلام کرده است که شکایاتی واصل شده است. البته همانطور که مشاهده کردید آقای کدخدایی اعلام کردند برخی از این شکایات جزئی بوده و برخی دیگر نیز پس از تایید شورای نگهبان رسیدگی خواهد شد.او درباره بازداشت برخی از روسای ستاد و یا اعضای ستاد حسن روحانی در سراسر کشور گفت: همانطور که آقای شریعتمداری گفتند در مواردی برخی احضار شدند که باید منتظر پاسخ قطعی و قانونی باشیم.معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم عضو ستاد آقای روحانی بودند و این مردم برای ما عزیز هستند.امیری خاطرنشان کرد: نباید این ذهنیت برای آنها به وجود بیاید که هرگاه نظام خواسته است آنها حضور داشتند اما بعد از اتمام انتخابات به حاشیه رانده شدند.او ادامه داد: برخی رفتارها در ایام انتخابات عجیب و غریب نیست اما امیدواریم قضات ما در این مورد هم براساس عدل و انصاف رفتار کنند.

واکنش ظریف به تحولات قطر

محمدجواد ظریف در واکنش به قطع رابطه برخی از کشورهای عربی با قطر در توییتر خود نوشت: همسایگان دائمی‌اند و نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد. فشار و تهدید هرگز راه‌حل نیست. گفت‌وگو ضروری است، به خصوص در ماه مبارک رمضان.گفتنی است محمدجواد ظریف طی ساعات‌ گذشته با وزرای امور خارجه ترکیه، اندونزی، عمان و عراق هم در همین باره رایزنی و گفت‌وگو کرده است