پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه و نقش قاسم سلیمانی در تنش میان قطر و عربستان.

آخرین تحولات خاورمیانه و نقش قاسم سلیمانی در تنش میان قطر و عربستان.

بسته خبری- تحولات بیست و چهار ساعت اخیر در عرصه بین المللی

پایگاه خبری «دبکافایل» اسرائیل در مورد دیدار وزیرخارجه قطر و قاسم سلیمانی و تأثیر این دیدار بر تنش میان قطر و عربستان، در مطلبی ادعا کردکه راز قطع روابط کشورهای عربی با قطر، جانبداری این کشور از ایران و تلاش برای بر هم زدن توافق ریاض بود.

درخواست برکناری امیر قطر/بازی بودن اختلاف با قطر/حمله به دوحه پیش از عید فطر

تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته، پیرامون تنش های میان قطر و عربستان سعودی به همراه همپیمانانش بود. در این میان، باید به ساخت دومین پایگاه نظامی آمریکا در مرز عراق و سوریه نیز اشاره کرد؛ اما ادعای یک رسانه اسرائیلی در مورد دیدار وزیرخارجه قطر و سردار سلیمانی و تأثیر این دیدار بر تنش میان قطر و عربستان جالب توجه بود.
ش های میان قطر و عربستان سعودی به همراه همپیمانانش بود. در این میان، باید به ساخت دومین پایگاه نظامی آمریکا در مرز عراق و سوریه نیز اشاره کرد؛ اما
به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری «دبکافایل» اسرائیل در مطلبی ادعا کرد، راز قطع روابط کشورهای عربی با قطر، جانبداری این کشور از ایران و تلاش برای بر هم زدن توافق ریاض بود.

این وبگاه، به نقل از منابعی که نام آن ها را فاش نکرد، نوشت: یکی از دلایل تنش در روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با قطر، سفر محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجۀ قطر به تهران، یک هفته پیش از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان است.

دبکا همچنین مدعی شد که وزیر خارجۀ قطر، در این سفر، دیداری محرمانه با سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت.

دبکا مدعی شد که در این دیدار محرمانه، نقشه هایی کشیده شد که هدف از آن ها از بین بردن همه تلاش های آمریکا برای تشکیل ائتلافی منطقه ای جهت جنگ با ایران بود.

به نوشتۀ این وبگاه صهیونیستی، اختلافات قطر با کشورهای عربی، زمانی علنی شد که پس از پایان سفر ترامپ، اظهاراتی منسوب به تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر منتشر شد. در این اظهارات، امیر قطر، از وزن منطقه ای ایران تجلیل کرد. به این ترتیب، کشورهای عربی توجهی به این نکردند که این اطلاعات نادرست است و هکرها با هک کردن وبگاه خبرگزاری رسمی قطر، این خبر را منتشر کرده بودند. این موضوع نشان می دهد، آن ها اطلاعاتی در اختیار داشتند که فراتر از انتشار این خبر بود.

منابع دبکا که نام آن ها فاش نشده است، همچنین فاش کردند که ملک سلمان پادشاه عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، طی نشستی، توافق کردند که هشداری قاطعانه به امیر قطر بدهند.

حکام این سه کشور، چهار شرط برای قطر تعیین و تهدید کردند، اجرا نکردن آن ها مساوی با تحریم هایی شدید ضد قطر خواهد بود.

این چهار شرط عبارتند بودند از:

1. قطع همه روابط نظامی و اطلاعاتی با ایران.
2. فسخ همه توافقنامه های امضا شده با ایران، به ویژه توافقنامه های مرتبط به عراق، سوریه و لیبی.
3. لغو همه کمک ها و پناهندگی دادن به اعضای گروه اخوان المسلمین و اخراج فوری آن ها از قطر.
4. قطع روابط قطر با جنبش حماس و منع مسئولان این جنبش از سکونت در این کشور.

به نوشتۀ دبکا، پادشاه عربستان هفتۀ گذشته از سیسی خواست، عرصه را بر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تنگ کند و به او اجازۀ ندهد به همراه خانواده اش از طریق قاهره از غزه به دوحه سفر کند.

دبکا همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت: تحریم و محاصرۀ اعمال شده ضد قطر، مرحله ای اولیه است و این روند، مراحلی دیگر نیز در پی دارد.

بر اساس ادعای این منابع، ممکن است کار به حمله نظامی محدود ضد یکی از اهداف قطری بکشد با این حال، این گزینه، همچنان در حد اهرم فشاری است که کشورهای محاصره کنندۀ قطر در اختیار دارند.

از آن گذشته، بعید نیست که سازمان های سری در مصر و عربستان و امارات موفق شوند، کودتایی جدید علیه حکومت آل ثانی در قطر ترتیب دهند.

برکناری امیر قطر و تحویل به مراجع قضایی

به گزارش النشره، دفتر هماهنگ کننده «جبهه آزادسازی قطر» خواهان برکناری تمیم آل ثانی، امیر قطر و تحویل او به مراجع قضایی شد تا به اتهام هدر کردن ثروت ملی برای حمایت از تروریسم محاکمه شود.

دفتر هماهنگ کننده «جبهه آزادسازی قطر» اعلام کرد، با برکناری امیر قطر، شورای عالی برای اداره قطر انتخاب می شود تا خاندان احمد آل ثانی جایگزین تمیم آل ثانی شود تا ضمن اینکه قطر از کشورهای عربی برادر بابت جریان های پیش آمده عذرخواهی کند، بر ادامه همکاری با آنها تأکید کند.

 

اختلاف با قطر یک بازی است

نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق، اختلافات ایجاد شده برخی کشورهای عربی با قطر را یک بازی سیاسی با تدابیر شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس برای درگیر کردن بعضی کشورها در این بازی و سپس شوراندن جامعه جهانی علیه این کشورها دانست.

«غالب الشابندر» به خبرگزاری «المعلومه» عراق گفته است که اختلافات قطر و عربستان سعودی و قطع روابط برخی کشورهای عربی با دوحه، یک بازی سیاسی با تدبیر شیخ نشین‌های خلیج فارس است تا پای بعضی کشورها را به این اختلافات بکشانند و سپس جامعه جهانی را علیه همین کشورها بشورانند.

وی افزود: روابط قطر و عربستان سعودی در پانزده سال گذشته خوب بوده و آنچه جای تردید دارد، اینکه بدون اعلام قبلی و غیر منتظره، تنش‌ها به حدی می رسد که امروز شاهد آن هستیم.

الشابندر تلویحی از ورود در این اختلافات به دولت عراق هشدار داده و گفته است، هدف، کشاندن و درگیر کردن برخی کشورها به این اختلافات و در مرحله بعد شوراندن جامعه جهانی علیه همین کشورهاست.

عربستان، بحرین، امارات سه کشور حوزه خلیج فارس به علاوه مصر و لیبی و دولت خودخوانده یمنی عبدربه منصور هادی که تحت پوشش رژیم سعودی در ریاض به سر می‌برند، دولت‌های عربی هستند که روز دوشنبه قطع مناسبات خود را با قطر اعلام کرده‌اند.

حمله به قطر پیش از عید فطر بعید نیست

نویسنده برجسته جهان عرب در تحلیل تحولات اخیر میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نوشت که صدای طبل جنگ شنیده می‌شود و رویداد بزرگی در راه است و حمله هوایی و زمینی و دریایی به قطر پیش از عید فطر بعید نیست.

«عبدالباری عطوان» نوشت: همان گونه که صبح دوشنبه با خبر قطع روابط شگفت زده شدیم، بعید نیست که یک صبح دیگر ماه رمضان و چه بسا پیش از عید فطر از خواب بلند شویم و خبر مداخله زمینی، هوایی و دریایی برای سرنگونی امیر کنونی قطر را بشنویم.

چه کسی در مقابل این اقدام خواهد ایستاد؟ سازمان ملل؟ ترکیه ساکت؟ ایران (بیانیه‌ای چند وجهی صادر کرد). آیا روسیه که چند روز پیش امیر قطر به آنجا سفر کرد و با این کشور توافقنامه‌های پنهانی و آشکار امضا کرد در این مسیر گام برمی‌دارد؟

همه این طرف‌ها که برخی از آنها هم پیمانان قدرتمندی برای قطر به شمار می‌آیند، صورت خود را به سویی دیگر رانده یا سر خود را در شن ها فرو برده‌اند و نمی‌خواهند در این باره چیزی بدانند چون حداقل تا کنون خواستار مداخله نیستند.

به نظر می‌رسد، نقش قطر به پایان خود می‌رسد و شاید نیز این نقش به پایان رسیده و خداوند داناتر است.

اسرائیل: با کشورهای عربی جز قطر در یک کشتی حرکت می‌کنیم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، نخستین مقام این رژیم بود که به قطع روابط چند کشور عربی با قطر واکنش نشان داد و اعلام کرد، اکنون هیچ ائتلاف عربی علیه اسرائیل وجود ندارد.

در اولین واکنش مقامات اسرائیلی به قطع روابط چند کشور عربی با قطر، «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پنجاهمین سالگرد جنگ 1967 اعلام کرد، اکنون دیگر هیچ ائتلاف عربی علیه اسرائیل دیده نمی‌شود

 
بنا بر گزارش خبرگزاری «صفا»، یعلون گفت: عرب‌هایی که در زمان جنگ شش روزه ائتلافی علیه ما تشکیل داده بودند و قصد نابودی ما را داشتند، اکنون خودشان را با ما در یک کشتی می‌بینند؛ اکنون با این کشورهای عربی سنی به جز قطر در یک کشتی حرکت می‌کنیم و همه اینها نتیجه آن است که ما ایران را دشمن شماره یک خود می‌دانیم.

وی درباره تفاوت‌های جنگ 1967 و جنگ‌های جدید گفت: جنگ‌هایی که (میان اسرائیل) با حماس در نوار غزه و حزب‌الله در لبنان رخ داد با جنگ‌های پیشین متفاوت است؛ نمی‌توان به تصویر پیروزی دست یافت اما ممکن است بتوان به قدرت بازدارندگی دست یافت؛ اکنون جبهه با حزب‌الله در سال 2016 و جبهه با حماس در 2014 آرام است.

تلاش عربستان برای ارتباط دادن بحران قطر به ایران

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار ویدئویی با هدف ارتباط دادن بحران قطر به ایران اعلام کرد، «ما در حالی که با تروریسم و کودتا در یمن مبارزه می‎کنیم، مقامات قطر با ایران همکاری می‌کنند.»

وزارت خارجه عربستان روز دوشنبه ساعاتی پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک خود با دوحه نوار ویدئویی منتشر و در آن تأکید کرد، «ما در حالی که با تروریسم در یمن مبارزه می کنیم، مسئولان قطری با ایرانی‎ها ارتباط می‎گیرند.»

در بخش دیگری از این نوار ویدئویی آمده است: «همکاری با گروه های تروریستی و طایفه ای متعدد مانند اخوان المسلمین و داعش امنیت منطقه را هدف قرار می دهد.»

در همین راستا، برخی رسانه‎های مصری مانند روزنامه‎های الیوم السابع و الفجر با انتشار اخبار بی پایه و اساس و با استناد به صفحات اجتماعی کاربران معارضان دولت قطر مدعی شدند که هواپیمای اختصای امیر قطر برای انتقال وی به ایران آماده پرواز شده است.

کشورهای عربستان، مصر، لیبی، مالدیو، بحرین و امارات روابط دیپماتیک خود با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.

این کشورها با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی‏‌ها و تروریست‎ها اعلام کردند که رابطه خود را با این کشور قطع کردند.

کویت و عمان دو کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند که هنوز درباره قطع روابط دیلپماتیک خود با قطر دیگر عضو شورای همکاری به تبعیت از عربستان و چند کشور دیگر عربی، تصمیم‎گیری نکرده‎اند.

ایجاد دومین پایگاه توسط آمریکا برای رزمندگان سوری مخالف بشار الاسددر مرز سوریه با عراق
یک منبع وابسته به گروه موسوم یه «جیش مغاویر الثوره» که تحت حمایت آمریکاست، از ایجاد یک پایگاه نظامی دیگر توسط واشنگتن در سوریه خبر داد.

این منبع به خبرگزاری الجزیره گفت، این پایگاه توسط ائتلاف آمریکا برای حمایت از ارتش آزاد در منطقه «خبره الزقف» در مرزهای سوریه و عراق ایجاد شده و تجهیز آن نیز به پایان رسیده است.

به گفته این منبع، این پایگاه جدید مجهز به مهمات، سلاح و عناصر وابسته به ترزمنده های معارض بشارالاسد و ائتلاف آمریکاست.ائتلاف آمریکا پیش از این سه پایگاه نظامی در سوریه ایجاد کرده بود که دو پایگاه برای نیروهای دموکراتیک سوریه واقع در شمال بود و یک پایگاه نیز در مناطق اشغالی ارتش آزاد در صحرای این سوریه.
«مهند الطلاع» سرکرده جیش المغاویر اعلام کرد، این پایگاه در 60 کیلومتری شمال شرق پایگاه «التنف» و 130 کیلومتری شهری البوکمال واقع در ریف دیرلزور ایجاد شده است.

الطلاع مدعی شد که هدف از ایجاد این پایگاه، برگزاری دوره های آموزشی و عملیات نظامی شبانه روزی علیه داعش است و به عنوان گام مقدماتی برای عملیات نظامی دیگر به سمت شرق است.

به گزارش پایگاه خبری «عنب» وابسته به معارضان، از این پایگاه برای آغاز عملیات نظامی در منطقه صحرای سوریه نیز استفاده خواهد شد.

سال گذشته واشنگتن در منطقه التنف سوریه، یک پایگاه نظامی ایجاد کرد که نیروهای آمریکایی و انگلیسی، تروریست های ارتش آزاد از جمله مغاویر الثوره را آموزش می دهند.

چندی پیش، ائتلاف آمریکا با پخش هوایی اعلامیه در مناطق تحت اشغال خود در صحرای سوریه نیز به ارتش سوریه هشدار داد که به منطقه التنف نزدیک نشوند.