جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چهار کشور مصر و عربستان و امارات و بحرین روابط خود با قطر را قطع و سفرای خودرااحضار کردند!

چهار کشور مصر و عربستان و امارات و بحرین روابط خود با قطر را قطع و سفرای خودرااحضار کردند!

تحول بسیار مهم در منطقه خاورمیانه. شکاف در اتحاد کشورهای منطقه و آمریکا در برابر رژیم ایران

روز گذشته شبکه خبری الجزیره متن ایمیل های هک شده سفیر امارات در آمریکا را منتشر کرد؛ ایمیل هایی که نشان می دهد کشور امارات متحده عربی، تلاش هایی را برای دخالت در ایران، قطر و کویت انجام داده است. انتشار این ایمیل ها به شدت مقامات اماراتی را عصبانی کرده بود.

چهار کشور عربی، عربستان بحرین، امارات و مصر ااعلام کرده اند به حاطر آنچه آنان حمایت قطر از تروریسم و دخالت در آمنیت ملی شان نامیده اند، رابطه خود را با این کشور قطع کرده اند. به گزارش «تابناک» عربستان علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر، ارتباطات حمل و نقل زمینی و هوایی خود را نیز با این کشور قطع کرده است.مصر دیگر کشور عربی،اعلام کرده است که به دلیل حمایت قطر از اخوان المسلمین و هم چنین دخالت قطر در امنیت ملی این کشور، رابطه خود با این کشور را قطع کرده اند. بحرین، عربستان و قطر به اتباع قطری 14 روز فرصت داده است تا این کشور را ترک کنند. این سه کشور همچنین  ضرب الاجل 48 ساعته برای خروج دیپلمات های قطری از خاک خود تعیین کرده است.به دنبال این اتفاق قیمت و در واکنش به این اتفاق قیمت نفت و گاز حدود دو درصد افزایش قیمت یافته است.

پس از هک ایمیل‌های سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، مشخص شد که «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها / Foundation for Defense of Democracies» متعلق به یک میلیاردر اسرائیل، نقش موثری در پیشبرد سیاست‌های امارات متحده از جمله تلاش برای ضربه به رقبای منطقه‌ای امارات (به زعم امارات) نظیر ایران، قطر و کویت داشته است.
در ماه می امیر قطر به شدت از کشورهای عربی به دلیل افزایش تنش ها با ایران انتقاد کرد؛ انتقادی که بعدا به دلیل فشار کشورهای عربی، قطر ناچار به تکذیب آن شد و حتی اعلام کرد که خبرگزاری این این کشور توسط هکرها هک شده است.
شبکه خبری الجزیره در خبری فوری ضمن، اعلام خبر قطع رابط چهار کشور عربی با قطر، دلیل اصلی این اتفاق را مطلب نقل شده از امیر قطر در حمایت از ایران و حزب الله دانسته است و اشاره به دلایل اعلام شده توسط این چهار کشور برای قطع ارتباطشان با قطر نکرده است.
برخی از تحلیل گران مدعی اند قطر از لحاظ تامین منابع غذایی خود به شدت به کشورهای عربی وابسته است و این قطع ارتباط برای شرکتهای هوایی قطر که یکی از بزرگترین شرکت های هوایی منطقه است، مشکلات زیادی را خواهد آفرید.
وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عربی خواسته است که اختلافات خود را حل کنند و همچنان متحد باقی بمانند. 
در حالی کهچهار کشور عربی حاشیه خلیج فارس رابطه خود با قطر را قطع کرده اند،دو کشور کویت و عمان در این باره سکوت پیشه کرده اند و در این باره موضعی اتخاذ نکرده اند.

بر اساس  بیانیه‌ای که “خبرگزاری رسمی دولتی بحرین” آن را منتشر کرد، چهار کشور بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی، صبح روز دوشنبه، ۱۵ خرداد، همزمان اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آن‌چه «حمایت قطر از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیده‌اند، قطع می‌کنند.به این ترتیب چهار کشور عربی مذکور کلیه روابط دریایی و هوایی خود با قطر را قطع کرده اند. دولت بحرین به شهروندان قطری ۱۴ روز فرصت داده‌است تا بحرین را ترک کنند.همزمان عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی نیز بیانیه‌های مشابهی منتشر کردند.

به گزارش رادیوفردا در بیانیه‌ای که عربستان سعودی منتشر کرده گفته شده این کشور روابط دیپلماتیک خود و نیز تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود می‌کند. در این بیانیه گفته شده این اقدام در راستای «حفظ تمامیت ارضی که قوانین بین‌المللی آن را تضمین کرده‌اند، و نیز حفاظت از امنیت ملی در برابر خطرات ناشی از تروریسم و بنیادگرایی» صورت گرفته‌است. عربستان می‌گوید از نیروهای نظامی قطر نیز خواسته‌است از ائتلافِ درگیر در یمن خارج شوند.

امارات متحده عربی دیپلمات‌های قطری را به «پشتیبانی، تامین منابع مالی و قرابت با تروریسم، بنیادگرایی و فرقه‌گرایی» متهم کرده و به آن‌ها ۴۸ ساعت فرصت داده تا امارات را ترک کنند.

وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرده «به دلیل امنیت ملی» تمامی مسیرهای هوایی و دریایی خود را به‌روی تمامی رفت‌وآمدهای قطر مسدود کرده‌است.

قاهره، دولت قطر را متهم کرده است که از «تروریست‌ها» از جمله اعضای سازمان اخوان‌المسلمین، حمایت می‌کند.

قطع روابط کشورهای عربی با قطر در حالی صورت گرفته که طی روزهای گذشته، امیر قطر در گفت‌وگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بر «تقویت همکاری با تهران» تاکید کرده بود. به گزارش هفتم خرداد ماه خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تماس با شیخ تمیم حمد آل ثانی، با تاکید بر حل مشکلات منطقه‌ای، «‌فرقه‌گرایی را از آفت‌های بزرگ» و «‌برهم زننده امنیت منطقه»‌ توصیف کرده بود.

سه روز پیش از این تماس تلفنی نشانه‌هایی از بروز تنش میان کشورهای عربی و قطر دیده شده بود؛ تنش‌هایی که پس از انتشار سخنانی منسوب به امیر آن کشور بروز کرده بود. در آن خبر منسوب به شیخ تمیم حمد آل ثانی، گفته شده بود ایران «یک قدرت اسلامی» است و «عقلانیتی» در دشمنی با آن «وجود ندارد». به نقل از امیر قطر گفته شده بود روابط آن کشور با اسرائیل در «سطح خوبی» است و نیز آمده بود که قطر سفیران خود را از بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به‌خاطر «تنش‌ها» با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، فراخوانده‌است.

ساعاتی پس از آن دولت قطر گفته بود این خبر «جعلی» است و خبرگزاری رسمی آن کشور «هدف حمله هکرها قرار گرفته».

نقل‌قول‌هایی که دولت قطر اعلام کرد جعلی هستند، پس از آن منتشر شد که آقای ترامپ در سفر به عربستان سعودی و دیدار با سران کشورهای اسلامی، در کنار سلمان، پادشاه عربستان، به‌شدت از ایران انتقاد کرد.

در چهارم خرداد ماه بحرین و مصر همراه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دسترسی به وب‌سایت شبکه خبری الجزیره و برخی دیگر از سایت‌های قطری را مسدود کرده بودند.

در ۱۴ خرداد، یک روز پیش از انتشار خبر قطع روابط با قطر، وزیران خارجه مصر و عربستان سعودی، در قاهره دیداری داشتند که گفته شده در آن، دو طرف، در مورد همکاری‌ها در مقابله با تروریسم و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در مورد مناقشات یمن و سوریه تبادل نظر کرده‌اند.

عربستان، امارات و بحرین در سال ۱۳۹۲ و پس از تنش‌ها پیرامون گروه‌های مورد حمایت قطر در مصر و سوریه، سفرای خود را از آن کشور فراخوانده بودند. عربستان سعودی و شماری از متحدان این کشور در زمستان ۹۵ و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را قطع کردند.

دبی- العربیه فارسی
پادشاهی عربی سعودی اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل با قطر قطع کرده، همه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را با این کشور بسته است.

یک مقام مسئول سعودی اعلام کرد که دولت پادشاهی عربی سعودی در عمل به حق حاکمیت خود که قانون بین‌المللی آن را تضمین می‌کند و به منظور حفظ امنیت ملی در قبال خطرات تروریسم و تندروی، تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک و کنسولی خود را با دولت قطر قطع کند، کما اینکه مقرر داشت کلیه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را بسته، مانع تردد با قطر از راه‌های زمینی، هوایی و آب‌های منطقه‌ای سعودی شود.

در این بیانیه که خبرگزاری رسمی سعودی “واس” آن را منتشر کرده آمده است که پادشاهی سعودی اقدامات قانونی فوری را برای تفاهم با کشورهای برادر و دوست و نیز شرکت‌های بین‌المللی به منظور تطبیق امور لازم الاجرا در اسرع وقت ممکن توسط وسایل نقلیه در حال تردد از قطر و به سوی این کشور به دلایل مرتبط با امنیت ملی سعودی آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است “پادشاهی عربی سعودی تصمیم قاطع خود را درپی تخلفات جدی اعمال شده بطور مخفیانه و آشکار طی سالیان گذشته از سوی مقامات دوحه اتخاذ می‌کند، هدف این تخلفات ایجاد شکاف در جبهه داخلی سعودی، تحریک برای خروج علیه دولت، به خطر انداختن حاکمیت و در آغوش گرفتن گروه‌های تروریست و فرقه‌گرای متعدد به منظور ضربه زدن به ثبات در منطقه از جمله جماعت (اخوان المسلمين)، (داعش) و(القاعدة) و همچنین ترویج مستمر ادبيات و طرح‌های این گروه‌ها از طریق رسانه‌ها، حمایت از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مورد پشتیبانی ایران در استان‌ قطیف پادشاهی عربی سعودی و در کشور برادر بحرین و کمک مالی و در دامن گرفتن آنها و پناه دادن به تندروهایی که هدف آنها ضربه زدن به ثبات و وحدت ملی در داخل و خارج می‌باشد، و نیز بکارگیری رسانه‌ها به منظور تحریک فتنه داخلی است، كما اینکه برای پادشاهی عربی سعودی حمایت مقامات دوحه از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی حتی پس از الاعلام موجودیت ائتلاف حمایت از مشروعیت در یمن آشکار است”.

این بیانیه افزود “(سعودی) این تصمیم را همچنین در راستای همبستگی با کشور برادر پادشاهی بحرین اتخاذ می‌کند که در معرض حملات و عملیات گروه‌های تروریستی مورد حمایت دوحه قرار دارد.”