شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تشدید تنش ها و جنگ رسانه ای میان کشورهای عربی

تشدید تنش ها و جنگ رسانه ای میان کشورهای عربی

آخرین تحولات خاورمیانه: دیدار مخفیانه افسران آمریکا، روسیه و اردن

ترک دوحه توسط یکی از اعضای حماس، دیدار مخفیانه افسران آمریکا، روسیه و اردن، سرنوشت رقه پس از آزادی، آزادسازی البعاج در استان نینوا و تشدید جنگ رسانه ای میان قطر و عربستان از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای 24 ساعت گذشته در خاورمیانه بوده است. در این میان، باید به آخرین خبرهای آزادسازی موصل نیز اشاره کرد.
به گزارش «تابناک»، در همین ارتباط، منابع عراقی اعلام کردند، در 48 ساعت گذشته، دست کم 230 غیر نظامی در شهر موصل کشته شده اند.

امروز یکشنبه، رضا عبدالله البهادلی، مسئول یگان کنترل و مراقبت در دستگاه نیروهای واکنش سریع عراق، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: حداقل 230 شهروند عراقی در 48 ساعت گذشته به دست داعش و نیز در حملات نیروی هوایی ارتش به غرب شهر موصل کشته شدند.

البهادلی گفت: داعش از شنبه شب تاکنون 157 شهروند عراقی را از جمله تعدادی زن و کودک را هنگام فرار از منطقه الزنجیلی در غرب موصل کشته است.

البهادلی افزود: حملات جنگنده ها به مواضع داعش در منطقه الشفاء در شمال غرب موصل در روز گذشته نیز به کشته شدن 43 شهروند انجامید.

البهادلی اعلام کرد: سی شهروند هم در حملۀ نیروهای زمینی ارتش عراق به مواضع نیروهای مسلح داعش در مناطق الشفاء، الزنجیلی، بورس، باب سنجار و باب الطوب در غرب موصل کشته شدند.

علی داود، یکی از افسران پلیس عراق هم اعلام کرد که نیروهای عراقی کنترل 65 درصد منطقه الزنجیلی را به دست گرفته و 130 خانواده را نجات داده اند. او افزود: این نیروها به آرامی در این منطقه پیشروی می کنند تا آسیبی به مردم نرسد.

یکی از رهبران حماس دوحه را ترک کرد

روزنامه «الغد» اردن اعلام کرد، «صالح العاروری» از سران حماس که مقیم قطر بوده، این کشور را ترک کرده و به مالزی رفته است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که قطر شنبه (دیروز) لیستی را تحویل حماس داد و اعلام کرد، اسامی نامبرده در لیست، باید این کشور را ترک کنند.

این لیست به ویژه شامل برخی اسامی اعضای حماس است که وظیفه هماهنگی با رهبران این جنبش در کرانه باختری را بر عهده داشته‌اند.

قطر اعلام کرده، طی فشارهای خارجی مجبور به این تصمیم گیری شده و از بابت آن متأسف است.

دیدار مخفیانه افسران آمریکا، روسیه و اردن درباره ایجاد مناطق امنیتی در سوریه

وبگاه صهیونیستی از ملاقات بی‌نتیجه نظامیان آمریکا، روسیه و اردن برای تشکیل مناطق امن در سوریه خبر داد.

وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» در خبری به نقل از منابع نظامی خود مدعی شد که هفته گذشته، افسران ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا و روسیه حاضر در سوریه در ملاقاتی مخفیانه در امان، پایتخت اردن درباره ایجاد یک منطقه یا مناطقی امنیتی در امتداد مرزهای جنوبی سوریه با اسرائیل، اردن و عراق رایزنی کردند.

به نوشته این منبع خبری، علاوه بر افسران آمریکایی و روسی حاضر در سوریه، افسران اردنی نیز در این نشست حاضر بودند.
گفته می‌شود، در این نشست، توافق و نیز قراری برای دیدار بعدی گذاشته نشده است؛ این نشست پیرو قرار و مدارها و گفت‌‌وگوهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «ملک عبدالله» پادشاه اردن رخ داد.

دبکا فایل به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی، به عدم همکاری و هماهنگی با تل آویو در این رایزنی‌ها که مستقیم در امنیت مرزهای شمالی با سوریه تأثیرگذار است، اشاره کرد.

دمشق پس از آزادی رقه چه خواهد کرد؟

خلف المفتاح، کارشناس سیاسی سوری اعلام کرد: استان رقه و مردمش، بخشی از خاک سوریه هستند و باید دسیسه های آمریکا در خصوص این استان و سراسر منطقه را خنثی کرد.

المفتاح امروز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: بیرون کردن داعش از رقه منافع ملت سوریه و ملل منطقه را تأمین می کند.

المفتاح افزود: هر کسی که جانشین داعش در رقه می شود، بناچار باید جایگزینی قانونی باشد و دولت دمشق جایگزینی را که خارج از چهارچوب نظام باشد، نخواهد پذیرفت. بازپس گیری رقه، مسئولیت ارتش و مردم این استان است؛ مردمی که از دست داعش، هر جرم و جنایتی را دیده اند.
آمار کشته های 48 ساعت گذشته موصل/ دیدار مخفیانه افسران آمریکا، روسیه و اردن/ تشدید تنش ها و جنگ رسانه ای میان کشورهای عربی

این کارشناس سیاسی سوری اعلام کرد: آمریکا می خواهد از تشکیلات شبه نظامی “نیروهای سوریه دمکراتیک” به عنوان سرپوشی برای به دست گرفتن کنترل رقه بهره برداری کند و خود را برای جهانیان به عنوان منجی مردم رقه از دست داعش نشان بدهد، ولی همگان می دانند که آمریکا از چنین تشکیلات شبه نظامی حمایت می کند تا از مناطقی که به تصرف این گروه ها درمی آید، به عنوان برگ برنده ای در هر نوع مذاکره ای استفاده کند.

المفتاح گفت: تشکیلات نیروهای سوریه دمکراتیک به علت وابستگی اش به آمریکا، نمی تواند به هیچ وجه رقه را اداره کند. آمریکا می خواهد بین قشرهای ملت سوریه اختلاف و تفرقه بیندازد و تشکیلات نیروهای سوریه دمکراتیک پس از بیرون راندن داعش از رقه، باید این استان را ترک کند.

این کارشناس سوری گفت: بی گمان، مردم استان رقه وفادار به نظام و کشورشان هستند و هر گروهی به جز دولت، کنترل این استان را به دست بگیرد، خود را در برابر ارتش و مقاومت مردمی خواهد دید.

البعاج آزاد شد

نایب رئیس تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی اعلام کرد، شهر مهم البعاج در غرب استان نینوا در شمال عراق آزاد شد.

روز گذشته، تلویزیون دولتی، به نقل از ‘ابومهدی المهندس’ گفت: شهر مهم البعاج در غرب استان نینوا در شمال عراق کامل آزاد شد.

نیروهای الحشد الشعبی عملیات آزادسازی مناطق غرب استان نینوا را از نیمه شعبان گذشته آغاز کرده و در این مدت مناطق مهم الحضر و القیروان و روز شنبه البعاج را آزاد کردند.

البعاج یکی از مناطق مهم حضور عناصر تروریستی داعش به شمار می رفت که با آزادسازی آن، تقریبا مناطق غربی استان نینوا آزاد شده و عملا نیروهای الحشد بخش قابل توجهی از امنیت نوار مرزی عراق با سوریه را به دست گرفته اند.

تشدید تنش ها و جنگ رسانه ای میان کشورهای عربی

سایت شبکه العالم از زبانه کشیدن جنگ میان قطر و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه رسانه ای خبر داد.

العالم افزود: قطر، عربستان و چند کشور عرب دیگر حاشیه خلیج فارس در رسانه ها همدیگر را به حمایت از تروریسم و فساد متهم کردند.

بنا بر این گزارش، روزنامه عکاظ، چاپ عربستان سعودی با انتشار گزارش هایی نوشت: خاندان حاکم قطر با القاعده ارتباط دارد و برای اثبات ادعای خود گزارش فوریه 2017 پایگاه خبری «ای بی سی نیوز» را منتشر کرد.

عکاظ نوشت: خالد شیخ محمد مغز طراح حملات 11 سپتامبر 2011 از حمایت عبدالله بن خالد آل ثانی یکی از اعضای خاندان حاکم قطر برخوردار بود و به علت وابستگی به این خاندان از افتادن در دام دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) و سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رهایی یافت.

عکاظ افزود: دولت قطر و گروه های تروریستی به ویژه القاعده، داعش و اخوان المسلمین با همدیگر پیوند زناشویی نامیمون بسته اند. این پیوند نامیمون از نیمه دهه نود قرن گذشته آغاز شد؛ یعنی زمانی که حمد بن خلیفه امیر پیشین قطر علیه پدر خود کودتا کرد و قدرت را به دست گرفت و شبکه تلویزیونی الجزیره را که مدتی طولانی بلندگوی القاعده بود، راه اندازی کرد. مدارک «ایبت آباد» که نیروهای آمریکایی هنگام حمله به خانه اسامه بن لادن رهبر معدوم القاعده به دست آوردند، مؤید این مدعاست.

در این راستا هم روزنامه الحیات عربستان شرط پایان دادن به تنش با قطر را توقف حمایت دوحه از ایران عنوان کرده است.

اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار بین الملل,تنش روابط قطر و عربستان
سایت العالم در ادامه گزارش خود آورد: روزنامه ریاض که یکی از مهمترین روزنامه های عربستان است، نیز نوشت: گزارش مورخ 2015 وزارت امور خارجه آمریکا، نشان می دهد، افرادی در قطر همچنان حامیان مالی گروه های تروریستی افراطی خشونت طلب هستند که جبهه النصره وابسته به القاعده یکی از این گروه هاست.

روزنامه مدینه هم در گزارشی با تیتر «چگونه قطر به قبلۀ آمال تروریست ها و پناهگاه آنها تبدیل شده است» نوشت: پایگاه خبری ای بی سی نیوز به روشنی، حاکی از ارتباط خاندان حاکم قطر با القاعده است.

روزنامه الاتحاد چاپ امارات هم قطر را حامی تروریسم در منطقه خوانده است.

روزنامه خلیج که روزنامه ای کثیر الانتشار در امارات است، نوشت: مؤسسه خیریه “عید آل ثانی” قطر از گروه های تروریستی فعال در کشورهای مختلف به ویژه لیبی، سوریه، یمن و مالی حمایت مالی می کند. این مؤسسه اموال کلان در اختیار این گروه ها می گذارد.

روزنامه های قطر هم حملات رسانه ای عربستان و امارات را توجیه ناپذیر می دانند.

روزنامه الوطن چاپ قطر نوشت: تلاش هایی برای بدنام کردن قطر و وارد کردن اتهامات ناروا به این کشور آغاز شده است که پایانی ندارد.

قطر برای خنثی کردن حملات رسانه ای از شبکه الجزیره کمک می گیرد.

ورود سپاه قدرتمند ایران به سوریه

پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» نوشت: توانایی‌های پیشرفته این نیروی تحت رهبری ایران، صحنه جنگ سوریه را به شدت به نفع ایران تغییر خواهد داد و می‌تواند پیامدهای هشدار دهنده‌ای را برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و اردن در‌ پی داشته باشد.

پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل»، با انتشار گزارشی با تیتر «گردان قدرتمند «بدر» که طرفدار ایران است، وارد سوریه می شود»، به انعکاس اظهارات «هادی العامری»، فرمانده سپاه بدر عراق در این رابطه پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «هادی العامری»، فرمانده گردان «بدر»، قدرتمندترین نیروی شبه نظامیان شیعه عراقی، روز (چهارشنبه) اعلام کرد که نیروهای او برای ورود به سوریه آماده می‌شوند.

توانایی‌های پیشرفته این نیروی تحت رهبری ایران، صحنه جنگ سوریه را به شدت به نفع ایران تغییر خواهد داد و می تواند پیامدهای هشدار دهنده‌ای برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و اردن در ‌پی داشته باشد.

«العامری» با تکرار شعارهای ایران عنوان کرده است: «امنیت عراق تنها در صورتی تأمین می‌شود که امنیت سوریه تأمین شده باشد».