جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- مروری بر روزنامه ها

بسته خبری- مروری بر روزنامه ها

ظهور مجدد یکی از بزرگترین یاران آخوند حسینعلی نوری همدانی در کانادا

محمدرضاخاوری بسیجی اختلاسگر صاحبنام و از نزدیکترین تحت الحمایه های آخوندحسینعلی همدانی و دزد سه هزار میلیار دلار از بیت المال مردم محروم در برابر لنز دوربین در کانادا ظهور کرد.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «داغ اختلاس خاوری تازه شد» با اشاره به اینکه انتشار تصاویری از عامل اختلاس سه‌هزارمیلیاردی در کانادا مجدداً نام وی را برسر زبان‌ها انداخت نوشت: «انگار همین دیروز بود که محمود رضا خاوری با کت و شلوار خاکستری رسمی، پیراهن یقه دیپلمات و همینطور محاسنی جو گندمی ‌در حالی که عینک طبی مستطیلی شکلی بر روی بینی اش قرار داشت، در محافل عمومی‌حاضر می‌شد. حال اما روز گذشته تصویری منتسب به او در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست می‌شد که از حال خوش خاوری گواهی می‌داد و پیام آور آن بود که از آن سه هزار میلیاردی هم که از صندوق بیت‌المال برداشته و با خود به کانادا برده بود نیز به خیال خود به خوبی استفاده می‌کند، چراکه عکس منتشر شده، محمودرضا خاوری‌ای را به تصویر کشیده بود که نه آن لباس رسمی‌را به تن داشت و نه در صورت سه تیغه اش اثری از محاسن جوگندمی‌دیده می‌شد. کمی‌فربه به نظر می‌رسید و احتمالا با آن سه هزار میلیارد تومان، چشمانش را هم به زیر تیغ جراحی سپرده و به معالجه آنها پرداخته بود که بر روی بینی اش دیگر آن عینک مستطیلی قرار نداشت. این تصویر، داغ اختلاس سه هزار میلیاردی یکی از مدیران دولت احمدی نژاد را که اکنون در آسایش و با فراغ بال در آن سوی مرزها روزگار می‌گذراند را در دل‌ها تازه کرد.»

اقدام جدید ترامپ

به وصیت امام بعد از 28 سال عمل کرده ایم؟/ خاوری داغ دلها را تازه کرد

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «شگفتی جهانیان از تصمیم زیست محیطی ترامپ» نوشت: « این نخستین بار نیست که رئیس جمهوری آمریکا فرمانی صادر می‌کند و ایالت‌های آن کشور از اجرای آن سر باز می‌زنند. در جریان فرمان‌های مهاجرتی جنجالی ترامپ نیز برخی ایالت‌های آمریکا حاضر به اجرای دستورات کاخ سفید نشدند و این ایالت‌ها به نام ایالت‌های امن برای مهاجران معروف شدند و مورد غضب دولت واشنگن قرار گرفتند. حالا ترامپ در تصمیم جنجالی تازه خود این بار یک پیمان و توافقنامه جهانی را که امضای سران ۱۹۰ کشور جهان زیر آن است به چالش کشیده است.واکنش‌های جهانی به تصمیم آقای ترامپ حاکیست که این جنجال بین‌المللی و رسانه‌ای علیه او در حالی است که کابینه آقای ترامپ همچنان با چالش‌های جدی مواجه است، مثل اتهام‌ها مربوط به مداخله روسیه در انتخابات نوامبر سال گذشته میلادی آمریکا، فرمان‌های مهاجرتی به سرانجام نرسیده، وعده‌های انتخاباتی عملی نشده مانند کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا و عدم جابه‌جایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس. »

هرمیداس باوند نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «اقدام غیربشردوستانه ترامپ» نوشت: «اقدام جدید رئیس جمهور آمریکا در زمینه خروج آن کشور از پیمان پاریس، اقدام علیه جامعه بشری است، چرا که برخی از آثار حفظ محیط‌زیست، منطقه‌ای است و برخی از آثار دیگر آن مرتبط با کل جامعه بشری است. این گفته آقای ترامپ که باید در موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس بازبینی شود، باعث اعتراضاتی همه‌جانبه، هم از جانب دانشگاهیان و هم از جانب سیاستمداران شده است با این همه ترامپ تصمیم خود را گرفته است و این حتی یکی از شعارهای انتخاباتی او بوده است.این موضع در صلاحیت کنگره آمریکا است و باید آنان به این مساله واکنش نشان دهند. همچنین می‌شود با برگزاری تظاهرات مردمی، آقای ترامپ را وادار به عقب‌نشینی کرد، زیرا این مساله به نفع جامعه بشری خواهد بود. اکنون بیشترین میزان آثار زیانبار گازهای گلخانه‌ای را دو کشور چین و آمریکا تولید می‌کنند و به همین دلیل حضور آمریکا در صفوف مقابله با جریان گرم شدن زمین بسیاری ضروری است.»

بانک ها ادغام می شوند؟

دکتر فرهاد تقی‌زاده حصاری در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یک تجربه برای ادغام بانکی» نوشت: «ادغام مؤسسات و شركت‌ها، يك پديده متداول در طول تاريخ نظام مالی بین‌المللی بوده و همچنان ادامه دارد و اين روش مزايا و معايب بسياري دارد اما مزاياي آن از معايب آن بيشتر است چراکه با تشكيل بانك و مؤسسه مالي جديد، طرفین ادغام می‌توانند از مزيت‌هاي نسبي یکدیگر بهره ببرند. مثلا بانك توكيو در بخش مبادلات خارجي داراي توان و مزيت نسبي خوبي بوده است. بانك ميتسوبيشي نيز در بانكداري تجاري، خرده بانكداري در داخل كشور، مزيت نسبي داشته و شبكه گسترده‌اي از مشتريان و بازارها را در سطح كشور داشته‌ است بنابراین ادغام دو بانك به هر دو امكان تحرك و استفاده بهتر از منابع و دارايي‌ها و بازارها را داد و سودآوري را تقويت کرد و آنها را از خطر بحران مالی نجات داد. مهم‌ترين عامل و انگيزه براي ادغام بانك‌ها در ژاپن، مقابله با بحران‌هاي مالي، زيان‌ها و خسارت‌ها و خطر ورشكستگي بانك‌ها در دوره بحران مالي و ركود اقتصادي بوده است تا از خطر ورشكستگي نجات يابند، زيان خود را كاهش دهند و يا سود كم خود را بيشتر كنند. همچنين بانك‌ها با انگيزه بهره‌مندي از مزيت‌هاي نسبي هركدام از طرفین ادغام، حاضر به ادغام مي‌شوند. بعضی از منتقدان نگران هستند که ادغام بانک‌ها، تعداد بانک‌ها را کاهش داده و بازار بانکی به سمت انحصار چندجانبه کشیده شود. توجه داشته باشيم كه انحصار چندجانبه لزوما بد نيست زيرا بازار انحصار چندجانبه ثابت كرده كه مي‌تواند با نظارت فعال نهاد‌های نظارتی، با مديريت کارآمد مدیران بانکی به افزايش رفاه اجتماعی منجر شود. وقتي بانك‌ها به تنهايي عملكرد خوبي ندارند و هزينه‌ها زياد است و در معرض نکول هستند، چاره‌اي جز ادغام ندارند.»

 روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «پرچمی را که تو برافراشتی هرگز بر زمین نخواهیم گذاشت» نوشت: «بار دیگر 14 خرداد فرا رسید، سالگرد ارتحال بزرگ مردی که تاریخ ساز شد و زمانه را به دو نیمه قبل و بعد از خود تقسیم کرد، امام خمینی(ره) در چنین روزی زمین را با زمینیان تنها گذاشت و به عرش سفر کرد ولی هیهات که فرزندان معنوی حضرت روح الله پرچمی که او برافراشت را بر زمین بگذارند چنان چه خلف صالح امام در اولین سالگرد ارتحال آن حضرت گفت «دوران امام خمینی ادامه دارد و خواهد داشت. راه او راه ما، هدف او هدف ما، و رهنمود او مشعل فروزنده ماست.»

بیست و هشتمین سالگرد ارتحال روح قدسی خدا نیز فرا رسید و چه زیبا سید شهیدان اهل قلم در رثای این مصیبت گفت «داغ های همه تاریخ را ما به یکباره دیدیم،چرا که ما امت آخرالزمانیم، و خمینی، این ماه بنی هاشم، میراث دار همه صاحبان عهد بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک زدگی بشر، در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیا مبری مبعوث نمی‌شد و هیچ منذری نمی‌آمد خمینی میراث‌دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما ، داغ همه اعصار ، داغی بی تسلی»»

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان «طرحی نو دراندازیم» نوشت: «امروز با گذشت ۲۳ سال از رحلت امام خمینی، ما نمی‌توانیم ادعا کنیم به وصیت او عمل کرده‌ایم. حواشی همین انتخابات ۲۹ اردیبهشت روشن‌ترین دلیل است بر اینکه ما در مسیری که امام برای ما مشخص کرده است حرکت‌ نمی‌کنیم و به جای وحدت، تلاش‌های زیادی برای تفرقه در جامعه در جریان است. متاسفانه بعد از آنکه در کارزار تبلیغات انتخاباتی یک فرد یا یک جناح پیروز می‌شود، بازهم قواعد سیاسی رعایت نمی‌شود و تهمت‌ها، تخریب‌ها، کارشکنی‌ها، تفرقه‌افکنی‌ها و از همه بدتر نفرت‌آفرینی‌ها ادامه می‌یابد. در ایران حزب و جناح و جبهه سیاسی به معنای واقعی وجود ندارد. مجموعه‌هایی که تحت این عناوین مشغول فعالیت هستند، نه مرام سیاسی دارند و نه ضوابط اخلاقی و اسلامی را رعایت می‌کنند.

آنچه در انتخابات اخیر به اثبات رسید، این است که عده‌ای به نام اصولگرایی مرتکب کارهای خلاف اصول شدند و خودشان لطمه دیدند. همین وضعیت را جناح اصلاح‌طلب نیز قبلا داشت و اکنون نیز اصلاح‌طلب‌ها نباید خود را پیروز بدانند و درصدد سهم‌خواهی برآیند. نه اصولگراها ۱۶ میلیون عضو دارند و نه اصلاح‌طلب‌ها ۲۴ میلیون. این آراء اگر درست تحلیل شوند، نتیجه این خواهد شد که این هر دو جناح باید در مواضع و روش‌های خود تجدیدنظر کنند و به سیره امام برگردند و فقط در اعمال سلیقه‌ها با همدیگر رقابت کنند و به اصول و ضوابط پای‌بندی نشان دهند.»

خاوری دیده شد

به وصیت امام بعد از 28 سال عمل کرده ایم؟/ خاوری داغ دلها را تازه کرد