جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » «کمک پاریس به نیروهای عراقی برای یافتن و کشتن اعضای فرانسوی داعش»

«کمک پاریس به نیروهای عراقی برای یافتن و کشتن اعضای فرانسوی داعش»

به گزارش رادیوفردا به نقل از روزنامه وال‌استریت‌جورنال، به نقل از مقام‌های فرانسوی و عراقی می‌گوید فرانسه، مشخصات، عکس و محل احتمالی حضور دست‌کم ۳۰ شهروند خود، که در صف نفرات داعش در حال نبرد هستند، را در اختیار نیروهای امنیتی عراق گذاشته تا آن‌ها را پیدا کرده و از پا درآورند.

۱۰/خرداد/۱۳۹۶

یونیفورم یکی از اعضای نیروهای ویژه ضدتروریسم عراق

یونیفورم یکی از اعضای نیروهای ویژه ضدتروریسم عراق

بنا بر گزارش منتشرشده، هدف پاریس این است که این نفرات، بعدها، با بازگشت از جبهه‌ نبرد در عراق، خطری را متوجه امنیت فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نکنند.

نیروهای عراقی در حال حاضر در نبرد برای بازپس‌گیری موصل هستند؛ نبردهایی که متمرکز بر چند منطقه پرازدحام باقی‌مانده در باختر این شهر شده‌است. ارتش و نیروهای عراقی در نبردهای فعلی از حمایت ائتلافی به رهبری آمریکا برخوردار هستند که شماری در حدود ۱۷۰۰ سرباز و نیروی نظامی فرانسه را نیز در بر می‌گیرد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید یک مقام ارشد ضدتروریسم عراق، مشخصات ۲۷ نفر و پنج عکس از شهروندان تحت تعقیب فرانسوی را نشان داده که «پاریس مستقیما خواستار حذف آن‌ها شده‌است».

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است نیروهای فرانسوی برای مقابله با افراطیون اسلام‌گرا «با متحدان عراقی و بین‌المللی خود همکاری نزدیکی دارند». به گفته این سخنگوی وزارت خارجه فرانسه این همکاری «فارغ از ملیت افراد است».

این مقام وزارت خارجه فرانسه از بیان توضیح در مورد موضوع اصلی گزارش روزنامه وال‌استریت‌جورنال، خودداری کرده‌است. هیچ یک از مقام‌های فرانسوی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

نشریه نیوزویک در همین رابطه به کتابی از به ونسان نوزیل، روزنامه‌نگار فرانسوی، به نام «اشتباه مرگبار» اشاره کرده‌است که در آن، آقای نوزیل گفته است فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، در پی حملات مرگبار داعش در آن کشور، دستور اجرای دست‌کم ۴۰ مورد «قتل فراقانونی» اسلام‌گرایان را داده بود. اما این عملیات -آن‌طور که در این کتاب بیان شده- توسط نیروهای ویژه «سرویس آکسیون» انجام شده بود و نه آن‌طور که اکنون «وال‌استریت‌جورنال» ادعا می‌کند، به‌درخواست فرانسه و توسط نیروهای کشور دیگری.

روزنامه «تلگراف» می‌گوید آقای اولاند پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «لو موند» گفته بود سرویس اطلاعاتی کشورش «فهرستی از افرادی که معتقد است در گروگان‌گیری و یا فعالیت‌های علیه منافع ما نقش داشته‌اند، تهیه کرده‌است» و او خود اجازه داده‌است تا درصورت یافتن فرد، «اقدامات تلافی‌جویانه» در پیش گرفته شود.

طی ماه‌های گذشته، در میان کشورهای اروپایی، فرانسه صحنه گسترده‌ترین حملات تروریستی نفرات داعش و یا افرادی که تحت تاثیر این گروه قرار گرفته‌اند، بوده‌است. شماری از شهروندانی فرانسوی که به صف نفرات حکومت خودخوانده اسلامی در عراق و سوریه پیوسته‌اند، نیز به جمع فرماندهان ارشد این گروه راه یافته‌اند.