سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » علی لاریجانی رئیس مجلس، مطهری و پزشکیان نواب رئیس مجلس شدند!

علی لاریجانی رئیس مجلس، مطهری و پزشکیان نواب رئیس مجلس شدند!

گزارش لحظه به لحظه انتخابات هیات رئیسه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خود را برای انتخاب هیات رئیسه جدید مجلس آغاز کردند.

 آغاز دومین سال مجلس دهم گمانه‌هایی را برای حفظ ترکیب جاری یا اعمال تغییراتی در بخش‌های مختلف در اذهان عمومی به وجود آورده است به نحوی که سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین از چند روز قبل رایزنی‌های دو به دو را برای تعامل جهت ارائه لیست مشترک داشته‌اند.

پیشنهادات و گمانه‌هایی برای هیات رییسه جدید شامل گزینه‌های 3-3-3، 6-6 و 3-9 و 12 از سوی هر سه فراکسیون مطرح شده است و این گمانه‌ها در جلسات عصر روز گذشته و صبح امروز نیز در مجلس ادامه یافته است.

با وجودی که گفته می‌شود سه فراکسیون پیشنهاداتی مبنی بر نهایی شدن لیست‌های‌شان داشته‌اند اما تصمیم نهایی نمایندگان تا دقایقی دیگر در صحن علنی مجلس اتخاذ می‌شود.
11:10 اعضای هیات رئیسه سوگند یاد کردند علی لاریجانی به عنوان رئیس، مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب اول و دوم، اکبر رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، غلامرضا کاتب، محمدعلی وکیلی و احمد امیرآبادی‌فراهانی به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس و همچنین محمد آشوری‌تازیانی، بهروز نعمتی و اسدالله عباسی به عنوان ‌ناظران هیأت رئیسه جدید مجلس انتخاب شدند.

پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، مراسم تحلیف 12 عضو این هیأت ‌طبق آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای منتخب متن ذیل را قرائت و سوگند یاد کردند:

«من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

مطهری و پزشکیان نواب رئیس مجلس شدند/ لاریجانی رئیس ماند/ صدرنشینان بهارستان سوگند یاد کردند

10:59 دبیران هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند

امیرآبادی با 165 رای، رنجبرزاده با 183 رای، محمدحسین فرهنگی با 182 رای، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با 179 رای، غلامرضا کاتب با 178 رای و محمدعلی وکیلی با 171 رای به عنوان دبیران هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند.

10:50 آشوری، نعمتی و عباسی کارپردازان هیات رئیسه مجلس شدند

محمد آشوری با 164 رای، بهروز نعمتی با  129 رای و اسدالله عباسی با 122 رای به‌عنوان کارپردازان هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.

10:10 مطهری و پزشکیان نواب رئیس مجلس شدند
صحن مجلس  علی مطهری و مسعود پزشکیان با رای نمایندگان برای نواب رئیسی سال دوم مجلس انتخاب شدند.

علی مطهری با 163 رای و مسعود پزشکیان با 179 رای به عنوان نواب رییس برای سال دوم مجلس دهم انتخاب شدند.

9:55 نامزدهای کارپرداز هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی معرفی شدند

بهروز نعمتی، محمد قسیم عثمانی، رسول خضری، محمد آشوری، ناصری نژاد، اسدالله عباسی، محمودی شاه نشین و فیضی به عنوان کارپردازان هیات رییسه مجلس در سال دوم مجلس معرفی شدند.
9:50 علی لاریجانی ریس ماند
علی لاریجانی با کسب 204 رأی از 268 آرای مأخوذه مجدداً به عنوان رئیس پارلمان برای دومین سال فعالیت مجلس دهم برگزیده شد.
9:45 کاندیداهای دبیری هیات رئیسه اعلام آمادگی کردند

امیرآبادی، فریده اولادقباد، رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، غلامرضا کاتب و محمدعلی وکیلی به عنوان دبیری هیات رئیسه اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

9:38 کاندیدا های نواب رئیس اعلام آمادگی کردند
امیرحسین قاضی‌زاده، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مسعود پزشکیان، علی مطهری، حمیدرضا حاجی‌بابایی و هادی قوامی را به عنوان کاندیداهای نایب رئیسی مجلس معرفی کرد.
9:30 کانیدا های ریاست مجلس اعلام آمادگی کرند
لاریجانی تنها کاندیدای ریاست مجلس