جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رضا نخجوانی ، مسئول بخش هواپیمایی ستادابراهیم رئیسی کیست؟

رضا نخجوانی ، مسئول بخش هواپیمایی ستادابراهیم رئیسی کیست؟

سال ۱۳۷۳ ؛

سانحه هوایی هواپیمای فوکر ۲۸ ؛
هواپیمایی آسمان؛
کوه های کرکس اصفهان ؛

پس از سانحه پرونده جنایی در دادگاه اصفهان گشوده می شود ، مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی آسمان در چند جلسه بازجویی ، بازداشت می گردد.

سازمان بازرسی کل کشور ؛
آیت الله سید مصطفی محقق داماد ، رییس وقت بازرسی کل کشور است. پرونده بررسی تخلفات احتمالی هواپیمایی آسمان در بازرسی کل کشور گشوده می شود.
جوانی بیست و چند ساله ، دانشجوی حقوق با موتوری گازی ، با دفتر رئیس وقت بازرسی کل کشور در رفت و آمد است. به واسطه علاقه ای که هواپیمایی دارد خود را به مدیرعامل آسمان نزدیک میکند و اعلام میدارد که حاضر است با نفوذ خود به این پرونده سانحه کمک هایی کند و در عوض دوره خلبانی را با حمایت مدیرعامل وقت آسمان بگذراند.
پرونده از اصفهان با حمایت های سیاسی وقت به تهران و دادسرای شمیرانات منتقل می شود.آن جوان توسط شرکت آسمان بورسیه خلبانی میگردد و پس از اتمام دوره به ناوگان فوکر ۲۸ معرفی می شود. به دلیل بسته شدن حد نصاب ، ناچارا دوره تخصصی خلبانی فالکن ۲۰ را میبیند. پس از چند سال و با ورود هواپیماهای فوکر ۱۰۰ به ناوگان شرکت آسمان با درجه کمک خلبانی ، به دوره فوکر ۱۰۰ اعزام می گردد.

سال ۱۳۸۴ ؛ انتخابات ریاست جمهوری ،
آن جوان که حال سی و چند ساله شده است به دلیل رفاقت نزدیک با پسر محمود احمدی نژاد (مهدی) به کاندیدای مورد نظر نزدیک می شود.
در دولت نهم وزیر وقت راه ترابری ، از دولت قبل ، ابقا می شود و جهت رای اعتماد به مجلس معرفی میگردد.
سال ۱۳۸۵ ، فشار ها به وزیر راه افزوده می شود و این جوان به ایشان برای تصدی پست ریاست سازمان هواپیمایی معرفی می گردد. برنامه ای را به وزیر ارائه میکند که در آن تاکید دارد آزادی پنجم ایکائو را اجرایی نماید.این در صورتی است که ۳۰ سال پیش از آن آزادی پنجم اجرایی شده بود.
وزیر تاب نمی آورد و مخالفت می کند.
فشارها دوچندان می شود اما نتیجه ای حاصل نمیگردد. در آخر با درجه کمک خلبانی به سمت مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش منصوب می شود و خزانه ۴۰ میلیارد تومانی باقی مانده از مدیریت کاپیتان خلیلی را به صفر می رساند.

سال ۱۳۸۸؛
در ۲۳ تیر ماه کاپیتان خانلری از سمت ریاست سازمان هواپیمایی برکنار می شود و مهندس ایلخانی سرپرستی سازمان را برعهده می گیرد و روز بعد سانحه توپولف هواپیمایی کاسپین رخ می دهد.
فشار ها بر ایلخانی افزوده می شود و ۲ ماه پس از این با حمایت مدیرعامل وقت شرکت آسمان و بهره گیری از لابی قدرت و رانت ، با حکم حمید بهبهانی و حمایت قائم مقام وی ، سید مهدی هاشمی که رفاقت دیرینه با خانواده احمدی نژاد داشت ، به سمت ریاست سازمان هواپیمایی منصوب می شود.

سوانح هوایی بهمن ۱۳۸۸ هواپیمایی تابان در مشهد و دی ۱۳۸۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی در ارومیه ، طی دوره مدیریت وی رخ می دهد.
بابت سانحه هوایی مشهد به کمسیون عمران مجلس احضار می شود که در جلوی چشمان نمایندگان مجلس ، سیلی محکمی به گوش تیمسار عبدالله پور ، مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان و یادگار دوران دفاع مقدس میزند.
بازتاب گسترده ای در رسانه ها پیدا میکند که به دلیل خفقان ناشی از قدرت ، سریعا از خروجی ها حذف می شود.

در دوره مدیریت ایشان اتفاقات عجیبی رخ میدهد که یکی از آنها تلاش برای ورود شرکت هواپیمایی قطر به بازار حمل و نقل هوایی داخلی بود و دیگری صدور یک موافقت اصولی تاسیس ایرلاین با ذکر شرط خرید هواپیما ایرلاینی دیگر که خود سابقا مدیرعامل آن بود و در آن مقطع معاونش مدیرعاملش شده بود.
ایشان و سعید بهاری ، مدیرعامل وقت هواپیمایی کیش و فرد متقاضی تاسیس ایرلاین در میدان نوبنیاد و در داخل خودرویی ، تفاهم میکنند که هواپیماهای فوکر ۵۰ شرکت هواپیمایی کیش توسط آن فرد متقاضی خریداری شود و قیمت دو میلیون پانصد هزار دلار به ازای هر فروند ، مورد تفاهم قرار میگیرد و پس از آن موافقت اصولی شرکت هواپیمایی بوشهر با قید شرط خرید هواپیمای فوکر ۵۰ شرکت هواپیمایی کیش ، توسط آن جوان رییس صادر می شود.
از دیگر اقدامات دیگر وی خرید هواپیمای فالکن ۲۰۰۰ سازمان هواپیمایی برای اقدامات بازرسی پرواز یا فلایت چک بود ه با رقم نجمومی ۲۴ میلیون دلار خریداری شد و هیچ وقت به عنوان فلایت چک پرواز نکرد و هم اکنون در رمپ هواپیمایی آسمان زمینگیر است.

پس از خروج از سازمان هواپیمایی کشوری ، به فوریت توسط همان مدیرعامل کیش ایر که حال رئیس هیئت مدیره شرکت هواپیمایی قشم شده بود و شرکتی که در مالکیت بابک زنجانی ، دلال فاسد و معروف بود ، استخدام می شود و به عنوان کاپیتان پرواز را مجدد آغاز می کند.
حال پس از گذشت سال ها و تلاش دولت روحانی برای ترمیم خسارت های وارد شده ، آن جوان که نامش خلبان رضا نخجوانی است ، مسئول بخش هواپیمایی ستاد ابراهیم رئیسی، «کاندیدای ریاست جمهوری»است.

حال خودتان حدس بزنید این قصه را …