پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تحلیل اطلاعات سپاه از اظهارات محمدبن سلمان در مورد روابط تنش آلود با نظام ایران.

تحلیل اطلاعات سپاه از اظهارات محمدبن سلمان در مورد روابط تنش آلود با نظام ایران.

سایت های اطلاعاتی سپاه پاسداران خصومت با حکومتهای منطقه را به زعم خود حمل بر “حمایت از “محور مقاومت”!! – شامل رژیم بعثی بشارالاسد، رژیم حیدرالعبادی در عراق، حزب الله در لبنان، حوثی ها در یمن، بلوا گران در بحرین و…- و حمایت از به اصطلاح “ملتهای زیر سلطه منطقه”!! میشمارند و آن را توجیه میکنند و مدعی هستند که – بنا به نوشته سایت “مشرق نیوز” به نقل از “تسنیم نیوز” :” محمد بن سلمان با بکارگیری یک گفتمان تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا به زعم خود با هشدار نسبت به وقوع یک جنگ تمام عیار میان دو طرف، تهران را از تداوم سیاست های خود در حمایت از محور مقاومت و ملت های منطقه بازدارد”.

سایت فوق در ادامه مینویسد: جانشین ولیعهد سعودی اخیرا سخنان تهدیدآمیزی را علیه ایران مطرح کرده است؛ سخنانی که بیش از هرچیز دیگری به نظر می رسد نوعی «نمایش قدرت» برای مصرف داخلی باشد.

محمد بن سلمان

 به گزارش مشرق به نقل از تسنیم : «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی چندی پیش در گفتگو با یک شبکه عربی داخلی لب به یاوه گویی علیه جمهوی اسلامی ایران باز کرد. وی در سخنانی عجیب که حاکی از روحیه جنگ طلبانه رژیم سعودی است، مدعی شد: «نبرد را به داخل مرزهای ایران می کشانیم». وی همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه محسوب می شود! در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز در اعتراض به سخنان تحریک آمیز بن سلمان، در نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد: «ما ضمن رد کامل اتهامات بن سلمان علیه ایران، تاکید می کنیم که این اظهارات تهدید آشکار علیه جمهوری اسلامی در نقض بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد و همچنین پذیرش صریح همدستی رژیم سعودی با اقدامات تروریستی و خشونت بار در داخل ایران است که شهادت ۹ تن از مرزبانان ایرانی به دست اشرار مسلح مورد حمایت مالی سعودی آخرین نمونه آن است».

از سوی دیگر، سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در گفت‌وگو با شبکه لبنانی «المنار» در پاسخ  به این سوال که وزیر دفاع عربستان سعودی اعلام کرده که جنگ را به ایران منتقل خواهیم کرد، تاکید کرد: «آنها فکر می‌کنند چون نیروی هوایی دارند، می‌توانند کاری انجام دهند». وی در همین ارتباط افزود: «ما به آنها توصیه می‌کنیم، جهالت نکنند، ولی اگر جهالت کنند جایی غیر از مکه و مدینه را سالم نمی‌گذاریم». پاسخ قاطعانه وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به یاوه گویی های تهدید آمیز شاهزاده ناپخته سعودی بازتاب وسیعی در رسانه های عربی داشت. به عنوان نمونه شبکه تلویزیونی «المیادین» با بازنشر بخش‌هایی از مصاحبه وزیر دفاع ایران با المنار، اعلام کرد: «سردار دهقان عربستان سعودی را تهدید کرد که در صورت ارتکاب هرنوع حماقتی علیه ایران، جایی در این سرزمین پادشاهی به جز مکه و مدینه سالم نخواهد ماند».

اما سؤال اینجاست که چه چیزی موجب شده تا «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی اقدام به تهدید مستقیم جمهوری اسلامی ایران کند؟ واقعیت این است که طی سالهای گذشته بسیاری از پروژه‌های توسعه طلبانه و جنگ طلبانه عربستان سعودی در کشورهای مختلف منطقه و به ویژه در سوریه و عراق با شکست مواجه شده است. علاوه بر این، عربستان سعودی هچیگاه نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود در کشورهایی نظیر لبنان دست پیدا کند. در همین حال، حملات ددمنشانه سعودیها طی بیش از دو سال گذشته نیز هیچ نتیجه ملموسی برای این رژیم به دنبال نداشته است. در طرف مقابل، در طول این سال‌ها قدرت محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران همواره رو به افزایش بوده است. عربستان سعودی به خوبی می داند که عامل اصلی ناکامی‌های بزرگ آن در منطقه وجود محور مقاومت به رهبری هوشمندانه و زیرکانه ایران بوده است.

از همین روی، محمد بن سلمان با بکارگیری یک گفتمان تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا به زعم خود با هشدار نسبت به وقوع یک جنگ تمام عیار میان دو طرف، تهران را از تداوم سیاست های خود در حمایت از محور مقاومت و ملت های منطقه بازدارد. افزون بر این، جانشین ولیعهد سعودی با استراتژی تهاجمی جدید خود در صدد است تا هزینه های امنیتی بیشتری را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند. بن سلمان که کشورش به دلیل صرف هزینه های هنگفت و سرسام آور در زمینه نظامی با یک بحران اقتصادی پیچیده مواجده شده، قصد دارد تا با تهدیدات پوچ و توخالی، ضمن افزایش هزینه های امنیتی ایران، این کشور را نیز به سرنوشت عربستان دچار کند؛ غافل از اینکه طی قریب به ۴۰ سال گذشته تمامی هزینه‌های دفاعی و نظامی ایران به صورت حساب‌شده و بدون ضربه وارد کردن به اقتصاد داخلی، مصرف شده است.

علاوه بر این، امروز بر هیچکس پوشیده نیست که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی سودای پادشاهی را در سر می پروراند. با سلسله تغییرات گسترده اخیری نیز که ملک سلمان در ساختار قدرت عربستان ایجاد کرد، راه برای بن سلمان جهت تصدی پادشاهی در دوران پس از «سلمان بن عبدالعزیز» فراهم شده است. از همین روی، می توان سخنان تهدیدآمیز محمد بن سلمان را نوعی «نمایش قدرت» برای افکار عمومی داخلی تلقی کرد. بن سلمان به دنبال آن است تا ضمن قدرتمند نشان دادن خود به افکار عمومی داخلی، زمینه لازم جهت کنار زدن تدریجی «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی را به تدریج فراهم آورد. محمد بن سلمان هم اکنون به هر ریسمانی چنگ می زند تا خود را برای تصدی پست پادشاهی شایسته و بن نایف را نالایق، جلوه دهند، تا بدین ترتیب زمینه برای از میان برداشتن وی فراهم شود.

اظهارات ضد ایرانی وزیر دفاع عربستان سعودی از لحاظ بازه زمانی مطرح شده نیز قابل بررسی است. این اظهارات درست در آستانه سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به ریاض مطرح شد. به نظر می رسد که محمد بن سلمان برای تصدی پادشاهی عربستان روی حمایت های ایالات متحده آمریکا حساب ویژه ای باز کرده است. درست به همین دلیل، بن سلمان تلاش می کند تا این پیام را به آمریکایی ها مخابره کند که در صورت رسیدن به پادشاهی، از هیچ تلاشی برای حفظ منافع واشنگتن در منطقه و مقابله با جمهوری اسلامی ایران، دریغ نخواهد کرد. او همچنین با اظهارات تهدیدآمیزش علیه تهران تلویحا از رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا خواسته تا فشارهای خود بر ایران در عرصه دیپلماتیک را افزایش دهد.  پیشتر یک مقام کاخ سفید با اشاره به سفر ترامپ به عربستان در ماه جاری میلادی، هدف از این سفر را مقابله با ایران عنوان کرده بود.

واقعیت این است که علت سخنان تهدید آمیز بن سلمان، وزیر دفاع سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران، هرچه که باشد، در نهایت این سعودیها هستند که در صورت ارتکاب هرگونه حماقتی علیه تهران، سرشکسته از میدان خارج خواهند شد. در همین ارتباط روزنامه «رأی الیوم» می نویسد: «تهدیدات اخیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان علیه ایران در حالی است که این تهدیدها بیش از آنکه به ضرر ایران که از ۳۰ سال پیش در تحریم به سر می برد، تمام شود به ضرر عربستان، امنیت و ثباتش اش خواهد بود به ویژه اینکه سران سعودی همواره به دلیل امنیت و ثبات کشور بر سر سعودی ها منت گذاشته اند».

درهر صورت، اظهارات تهدیدآمیز شاهزاده ناپخته سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران به خوبی حاکی از نقش مهم و تأثیرگذار این رژیم در حمایت از گروه های تروریستی ـ تکفیری در مرزهای ایران است. بن سلمان با اظهارات خود ثابت کرد که عربستان سعودی یکی از عوامل اصلی پشت پرده های اقدامات تروریستی علیه سربازان جمهوری اسلامی در مناطق مرزی است. اگر تا دیروز در حمایت های عربستان سعودی از تروریسم در مناطق مرزی ایران شبه ای وجود داشت، امروز دیگر جای کوچکترین شکی باقی نیست که تکفیریها در مرزهای ایران از سوی رژیم سعودی تغذیه می شوند.

منبع: تسنیم