پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- اخبار ویژه روزنامه ها

بسته خبری- اخبار ویژه روزنامه ها

 

آرمان

واکنش لیلی رشیدی به یک حاشیه انتخاباتی

شنیده شد که لیلی رشیدی در واکنش به ساخت برخی استیکرهای تبلیغاتی واکنش نشان داد. انتخاب نوشت؛ این بازیگر تئاتر و تلویزیون در متنی که در این‌باره نوشته آورده است: «کار را از مضحکه و بلاهت هم گذرانده‌اند. برداشته‌اند با عکس من و همکاران و دوستانم استیکری با این عنوان ساخته‌اند که «یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم و به فکر مردم هم باشیم». منظورشان این است که یعنی ما از حسن روحانی برائت جسته‌ایم. احتمالا می‌خواهند از این نمد کلاهی برای کسانی بدوزند که سال‌هاست هرچه من و هم‌صنفانم می‌کشیم، ریشه در تفکر آنان دارد. اما سرنا را از سر گشادش زده‌اند. من لیلی رشیدی، با صدای بلند «تَکرار می‌کنم» که به‌رغم تمام کاستی‌ها و مشکلات، دوباره به حسن روحانی رای می‌دهم؛ برای خودم، برای مردمم و برای ایران. تا کور شود هرآنکه نتواند دید.»

رفع ممنوع‌الخروجی زهرا نعمتی

شنیده شد که مشکل خروج زهرا نعمتی، قهرمان ورزشی، از کشور برطرف شد. تابناک نوشت؛ طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به ممنوع‌الخروج‌شدن زهرا نعمتی توسط همسرش، گفت: خوشبختانه براساس آخرین اخباری که به دست ما رسیده، با رایزنی‌های صورت‌گرفته ازسوی رئیس کمیته‌ ملی پارالمپیک، مشکل خروج این ورزشکار از کشور به‌طور ویژه برطرف شده و او می‌تواند در تورنمنت بین‌المللی حضور پیدا کند.

 

کیهان
آن‌قدر با فساد مبارزه کردند که پینه بست!
حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در حالی از مقابله با رانت‌خواران و مفسدان مالی در مناظرات سخن گفتند که فردی مانند کرباسچی در ستاد انتخاباتی این دو سخنرانی و از آنان حمایت می‌کند.
به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری که به عنوان کاندیدای فدایی پوششی، مکمل و ضربه‌گیر روحانی پا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گذاشت این روزها فعالیت انتخاباتی خود را جدی‌تر کرده است. وی تا چندی قبل بیان می‌کرد که ستاد انتخاباتی تشکیل نخواهد داد اما حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی کارگزاران به عنوان رئیس ستاد وی انتخاب شد و چند روز پیش غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران در دوران اصلاحات و از محکومان یکی از بزرگترین مفاسد اقتصادی وقت، به عنوان سخنران از جهانگیری و روحانی حمایت کرد و در افتتاحیه ستاد روحانی در اصفهان به مدافعان حرم و شهدایی که خونشان برای ایجاد امنیت در کشورمان ریخته شد، توهین کرد.
کرباسچی در حالی به حمایت از ستاد انتخاباتی بنفش پرداخته که در سال 1377 در دومین سال دوره اول دولت اصلاحات، از سوی قاضی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به 3 سال حبس و 10 سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد.
حمایت کرباسچی از کاندیداهای دولت یازدهم در حالی است که جهانگیری نیز در مناظره اول تلویزیونی درباره مقابله با فساد مالی و سیستماتیک بیان داشت: «متاسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است.»
وی افزود: «اینکه فردی موفق می‌شود بیش از 3/8 میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند، هر کس این خبر را می‌شنود متوجه می‌شود که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته یعنی عده‌ای با فساد و زد و بند به ثروت‌های بادآورده رسیده‌اند و متاسفانه عده‌ای به حداقل‌های زندگی نیاز دارند.»
همچنین به تازگی اسنادی از تخلف اسحاق جهانگیری و فساد میلیاردی وی منتشر شده است که نشان می‌دهد وی در سال 90 به همین دلیل به انفصال از خدمت محکوم شده است.
شاید بی‌مناسبت نباشد مرور این سروده پرنغز حکیم مولوی که می‌گوید؛
آن یکی پرسید اشتر را که هی
از کجا می‌آیی‌ ای فرخنده پی
گفت از حمام گرم کوی تو
گفت خود پیداست از زانوی تو

پیش‌بینی بلومبرگ از شکست روحانی /او به طبقات پایین رسیدگی نکرد
خبرگزاری بلومبرگ با اظهار نگرانی نسبت به سرنوشت روحانی در انتخابات نوشت ناامیدی مردم از نتیجه برجام می‌تواند منجر به شکست روحانی شود.
این خبرگزاری در گزارشی می‌نویسد: روحانی اگر نتواند دستاورد ملموس توافق هسته‌ای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را نشان دهد، با شکست روبرو خواهد شد.
در نظرسنجی که توسط موسسه IranPoll انجام شده 72 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که برجام موفق نشده که استاندارد زندگی متوسط ایرانیان را ارتقا دهد.
حسین که یک مغازه عطاری دارد، در دوره پیش به روحانی رای داده، اما در این دوره در نظر دارد به فرد دیگری رای دهد. او می‌گوید کسب و کار در دولت سابق بهتر بود.
بلومبرگ بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول افزود: با وجود رشد اقتصادی نفتی پس از برجام، اقتصاد غیرنفتی که اصلی‌ترین منبع ایجاد شغل است افت کرد. همچنین آمار بیکاری در ایران در سال 2016 میلادی به 12/5 درصد رسید که 2/5 درصد نسبت به سال‌های 2014-15 رشد داشته است.
بر اساس نظرسنجی IranPoll بیش از 50 درصد پاسخگویان گفته‌اند که دولت بعدی باید روی مسئله بیکاری تمرکز کند. بر همین اساس، شعار انتخاباتی ابراهیم رئیسی «کار و کرامت» است. او به فاصله طبقاتی و عدم رفع نیازهای ضروری طبقه کم‌درآمد در دولت روحانی معترض است.
عدنان طباطبایی، «مدیر اجرایی ارشد مرکز تحقیقات کاربردی در همکاری با شرق» می‌گوید: «روحانی در رسیدگی به طبقه کم‌درآمد ناموفق عمل کرده است.»
وبسایت صدای آمریکا نیز با وجود تمجید و تحسین از روحانی و ادعای اینکه او سایه جنگ را از سر ایران دور کرد، نوشت: وعده‌های حسن روحانی برای بهبود اوضاع اقتصادی به عمل تبدیل نشده است و این نقطه ضعف او در میان مردم محسوب می‌شود.
دولتمردان محترم! نظر قربانی آویزان کنید تا شما را چشم نزنند
اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه وزیر آموزش و پرورش مملکت به واردات- قاچاق یا غیرقاچاق- کالای خارجی مشغول شود؟
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: عطف به انتشار خبر کشف محموله کالای قاچاق در منزل یک وزیر دولت تدبیر و امید و تعلق آن کالاها به صبیه محترمه آن وزیر، مشاهده شد وزیر دادگستری به میدان آمده و ضمن اثبات قاچاق نبودن کالاهای مزبور از کسی که چنین اتهامی را متوجه دولت تدبیر و امید کرده خواسته از مردم و هیئت دولت عذرخواهی کند.
آقایان ظاهرا اصرار بر اثبات بی‌مرزی بی‌شرمی دارند! گیریم کالاهای مزبور قاچاق نبوده و با طی مراحل دقیق قانونی وارد کشور شده، اما شایسته است دولتمردان کابینه کم‌فروغ تدبیر و امید بفرمایند این خاصه خرجی‌ها را با کدام مجوزی چنین گشاده‌دستانه و با ثمن بخس خدمت اقارب خود صله‌فرمایی می‌فرمایید!؟
دختر خانم جناب وزیر بر اساس کدام شایستگی توفیق این را دارند تا از جوار اعتبار «بابایی» بتوانند واردکننده البسه کودکان به ایران شوند؟ آیا این امتیاز برای دخترخانم‌های همه «بابایی»های بی‌نام و نشان مملکت هم موجود و در دسترس هست یا فقط صبیه محترمه جناب وزیر هستند که از جوار اعتبار ددی محترم‌شان می‌توانند اقدام به بیزینس در چنین اندازه‌هایی بفرمایند؟
گذشته از آنکه شرم‌تان نمی‌شود وقتی رهبری دو سال است بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند و بر تولیدات داخلی اصرار می‌کنند و آنگاه حضرات دولتی، تخم دوزرده فرموده و در کمال بی‌آزرمی اهتمام عالیه خود را به وارد کردن پوشک و تنبان بچه و سیسمونی و اسباب و ادوات آن از بلاد خارجه مصروف می‌فرمایند!؟
دولتمردان کابینه تدبیر و امید اکنون که چنین خردورزانه ملکداری می‌کنند مستدعی است حجت را تمام کرده و به منظور مصون ماندن از گزند شورچشمان خود را مسلح به خرمهره نیز بفرمایند تا خدای نکرده چشم‌زخمی متوجه ایشان نگردد!
پیش‌بینی تحلیلگر اندیشکده رند از انتخاب رئیس جمهور جدید به جای روحانی
تحلیلگر اندیشکده آمریکایی رند می‌گوید روحانی به خاطر کارنامه اقتصادی نامطلوبش ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری ایران شکست بخورد.
به گزارش پایگاه اینترنتی رییل کلیر ورلد، علیرضا نادر تحلیلگر ارشد سیاست بین‌المللی در اندیشکده رند ضمن بررسی انتخابات ایران نوشت: «حسن روحانی» شاید به اندازه رؤسای جمهوری قبلی برای به عهده گرفتن یک دوره چهارساله دیگر وظایف رئیس‌جمهوری ایران، خوش اقبال نباشد. او هر چند توافق هسته‌ای را امضا کرد اما تضمینی وجود ندارد که وی برای بار دوم رئیس‌جمهور ایران شود.
این تحلیلگر با اشاره به نامزدی سیدابراهیم رئیسی می‌نویسد: مردم تحت فشار هستند و ممکن است پذیرای نامزدهای جدید باشند؛ روحانی به وعده‌های خود عمل نکرده است و مردم ایران برای مقابله با این وضعیت مأیوس‌کننده ممکن است به نامزدی جدید و ناشناخته رأی دهند.
از سال 1981 هیچ رئیس جمهوری در ایران در راه یافتن به دوره دوم ریاست جمهوری شکست نخورده، اما شاید روحانی خوش‌اقبال نباشد.
بازتاب جهانی اعتراض کارگران به روحانی
اعتراض گسترده کارگران معدن در استان گلستان به روحانی و مجبور شدن وی به ترک محل، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.
بیش از 40 کارگر در اثر ریزش معدن زمستان یورت آزادشهر واقع در استان گلستان جان باختند. روحانی با چند روز تاخیر به محل حادثه رفت اما با اعتراض کارگران مصیبت‌دیده مواجه شد.
یکی از کارگران با لحنی دردمندانه به وی گفت؛ «آمدن شما دیگر فایده ندارد. حالا که 40 نفرمان را از دست دادیم، یادتان افتاده آمدید اینجا؟  پارسال رفتیم فرمانداری اعتراض کنیم؛ یعنی متوجه نشدی؟! ما فرماندار و بخشدار و استاندار نداریم… من دلم درد دارد، بگذارید حرفم را بزنم. من دلم داغ دارد، 40 نفر همه‌شان مرده‌اند. آقای رئیس‌جمهور تا الان کجا بودید؟ بزار من درد دلم را بگویم، او دیگر نمی‌آید اینجا…»
پس از این سخنان، اعتراض گسترده‌تر شد و خودروی روحانی با زحمت، محل را ترک کرد. در پی این حادثه روزنامه القدس العربی نوشت: خشم مردم و کارگران علیه روحانی که برای سرکشی به محل انفجار معدن زغال‌سنگ در استان گلستان رفته بود، وی را مجبور کرد از آنجا فرار کند. کارگران خشمگین معدن زغال سنگ و خانواده‌هایشان به خودرو حامل حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که قصد داشت برای سرکشی به محل انفجار معدن برود حمله‌ور شدند.
این روزنامه افزود: روحانی قصد داشت از حادثه انفجار معدن برای جمع کردن رای و تبلیغ انتخاباتی بهره‌برداری کند اما نتیجه کاملا برعکس شد. ویدیوی منتشره از این موضوع نشان می‌دهد که یکی از کارگران معدن قصد دارد سوار خودرو روحانی شده و خواسته‌های قانونی کارگران معدن را اعلام کند اما محافظان روحانی مانع وی می‌شوند که این امر باعث اعتراض سایر کارگران شده و آنها با پا و کلاه‌هایشان اقدام به ضربه زدن به خودرو روحانی می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که روحانی مجبور به فرار از محل شود.
خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به دنبال انفجار هفته گذشته که به کشته شدن بیش از سی و شش نفر منجر شد، با انتقاد معدنچیان نگران و مصیبت دیده مواجه شده است.
بلومبرگ اضافه کرد: در ویدئویی که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند خودروی رئیس‌جمهوری در حالی که از سوی مردم محاصره شده حین ورود به محل معدن مشاهده می‌شود.
یکی از کارگران به روحانی می‌گوید: ما 22 سال اینجا کار کردیم، هیچ کدام از شما نمی‌دانید معدنچی چه می‌کند. حال یاد ما افتادید و اینجا آمدید؟ وی سپس با بیان این که یک معدنچی حدود یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد و وقتی بعد از بیست سال بازنشسته می‌شود یک میلیون و 400 هزار تومان می‌گیرد پرسید: آیا شما واقعا می‌توانید با این مبلغ زندگی کنید؟ فیلمی که خبرگزاری‌ها از این دیدار منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که معدنچیان خودروی رئیس‌جمهوری را محاصره کرده‌اند و یک نفر روی سقف خودرو نشسته است.
افراد دیگر شعار می‌دهند «روز عزاست امروز» بلومبرگ نوشت: روحانی که در تبلیغات انتخاباتی‌اش بر نقش خود در دستیابی به توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های غربی که به تحریم‌های اقتصادی ایران پایان داد، تاکید دارد؛ با انتقاد منتقدان مواجه است که وی را به اولویت دادن به سرمایه‌گذاری خارجی به جای تامین نیاز اقشار کم‌درآمد متهم می‌کنند.
طبق گزارش رسانه‌ها، فردی که فریادهایش توسط کسی که سعی در آرام کردن وی دارد، قطع می‌شود می‌گوید: اکنون 170 کودک یتیم و 40 زن بیوه شده‌اند و ما نمی‌دانیم چه بکنیم. درد می‌کشم و دلم پر است اجازه بدهید حرف بزنم. آقای رئیس‌جمهوری تا حال کجا بودید؟
روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: در جریان سفر حسن روحانی به منطقه گلستان و معدن یورت معدنچیان خشمگین خودروی رئیس‌جمهوری را محاصره کردند و به آن مشت و لگد زدند.
این روزنامه افزود: محاصره ماشین روحانی و اعتراض مردم در حالی است که وی برای انتخاب مجدد به ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند.
معدنچیان که برخی از آنها هنوز در گرد و غبار معدن غوطه‌ور بودند به خودروی روحانی مشت و لگد می‌زدند.  لس‌آنجلس‌تایمز هم حرف‌های نماینده کارگران معترض روحانی را منتشر کرد.

خراسان
همفکری مدیران درباره علت عدم انصراف مردم از دریافت یارانه
بر اساس درخواست یک مسئول اجرایی از تعدادی از مدیران دولتی، مقرر شده با توجه به نتایج به دست آمده از نظرسنجی یک مرکز مشهور افکارسنجی نزدیک به دولت، در خصوص دلایل عدم انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی، این نتایج با حضور مدیران مربوطه بررسی شود و دلایل آن مورد واکاوی قرار بگیرد و از این طریق، راهکارهای “افزایش اعتماد سیاسی” مردم به دولت ها استخراج شود.
برنامه جدید مسئولان برای مقابله با ضمانت نامه های جعلی
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به ولی ا… سیف، بانک مرکزی موظف شده است با توجه به ضرورت مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در همکاری با نهادهای دولتی، با همکاری بانک های عامل و موسسات اعتباری مجاز، شرایط و زیرساخت هایی را فراهم کند که بر اساس آن، امکان استعلام الکترونیکی ضمانت ها و وثایقی که اشخاص حقیقی و حقوقی جهت شرکت در معاملات دولتی اعم از مناقصات و مزایده ها ارائه می کنند، فراهم شود.

ایران

حاشیه دیده نشده معدن یورت تکذیب دستگیری معترضان به روحانی
اعتراض کارگران معدن یورت در استان گلستان به رئیس جمهوری هنوز از سر خط اخبار رسانه‌های منتقد دولت کنار نرفته است. هر چند در همان ساعات اولیه تردیدهای زیادی درباره اینکه آیا این افراد واقعاً کارگر معدن بودند یا خیر، به وجود آمد. از جمله حاشیه‌های منتشر نشده بازدید رئیس جمهوری و همراهان وی از معدن یورت، دیدار طولانی اعضای هیأت دولت با معدنکاران و خانواده آسیب‌ دیدگان بود. از جمله در جریان این دیدار محمد نهاوندیان، خانواده چند نفر از معدنکاران را با خودروی خود به روستاهای اطراف برد تا هم در مسیر از مشکلات و درد دل‌های آنها مطلع شود و هم از نزدیک بتواند وضعیت زندگی آنها را ببیند. رئیس جمهوری نیز درجریان دیدار خود به صورت جداگانه با خانواده چند معدنکار دیدار کرد و از آنها خواست تا مشکلات و دغدغه‌های خود را برای وی بازگو کنند. رئیس جمهوری در یکی از این دیدارها از خانواده معدنکاران خواسته بود تا حتی اگر در دل خود فریادی هم دارند، بدون هیچ دغدغه‌ای بر سر او بزنند و نگران چیزی هم نباشند. از سوی دیگر  هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان خبر بازداشت معدنچیان زمستان یورت آزادشهر که در برخی کانال‌های خبری منتشر شده را بشدت تکذیب کرد.
ادعای آزمایش یک اژدر جدید توسط ایران
منابع امریکایی به شلیک یک اژدر سرعت بالا از سوی ایران در نزدیکی تنگه هرمز اشاره کردند. به گزارش فارس، شبکه «ان‌ بی‌سی نیوز» روز دوشنبه این خبر را به نقل از مقام‌های پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) گزارش کرده است.  ان‌ بی سی نیوز مدعی شده که این شلیک روز یکشنبه در نزدیکی آبراه راهبردی هرمز صورت گرفته است. مقام‌های پنتاگون نوع این اژدر را «حوت» اعلام کرده‌اند. وبگاه شبکه خبری فاکس نیوز نیز در این رابطه نوشت: این آزمایش در حالی در قلمروی آبی ایران صورت گرفت که  ناقض هیچ توافقنامه بین‌المللی نبود.
ترامپ: در اسرائیل درباره ایران گفت‌وگو خواهم کرد
رئیس جمهوری امریکا گفت که در دیدارش با مقامات صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در مصاحبه اختصاصی با روزنامه صهیونیستی اسرائیل‌هیوم گفت که در سفرش به اراضی اشغالی فلسطین درباره آنچه به گفته وی تهدیدات ایران و نمایندگانش است، با سران صهیونیست گفت‌وگو خواهد کرد. وی افزود: در دیدارهایش بر لزوم تقویت هرچه بیشتر روابط امریکا – اسرائیل تأکید خواهد کرد.ر پیدا کند.