شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رئیس مشترک نظام فدرالی کردهای سوریه اعلام کرد که طرح فدرالی آنها در سوریه به دریای مدیترانه می رسد و این حق قانونی کُردهای این کشور است.

رئیس مشترک نظام فدرالی کردهای سوریه اعلام کرد که طرح فدرالی آنها در سوریه به دریای مدیترانه می رسد و این حق قانونی کُردهای این کشور است.

اعلام موضع کردها در مورد کشاندن گستره تصرفات کردها به سمت ادلب، از جمله مهم ترین این تحولات بود.
به گزارش «تابناک»، رئیس مشترک نظام فدرالی کردهای سوریه مدعی شد، طرح فدرالی آنها در سوریه به دریای مدیترانه می رسد و این حق قانونی کُردهای این کشور است.
حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه تلاش دارد که مناطق گسترده‌تری از شمال سوریه را به تسلط خود درآورند.

«هدیه یوسف»، رئیس مشترک نظام فدرالی کردهای سوریه گفت: پس از پایان جنگ در رقه، به سمت ادلب حرکت خواهند کرد.
روزنامه گاردین به نقل از یوسف گزارش داد: به محض اینکه شمال شرق سوریه را از تروریست‌ها آزاد کنیم، به سمت ادلب خواهیم رفت تا آن را از [وجود] جبهه النصره پاکسازی کنیم.
طرح فدرال مستقل که از منطقه کردستان روژآوا تا اراضی عربی گسترش یافته است، رسیدن به دریای مدیترانه در ضمن آن خواهد بود و این حق قانونی ماست.
ادلب در 55 کیلومتری دریای مدیترانه واقع شده است.
نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن یگان های مدافع خلق کرد هستند، به سمت رقه در حرکت هستند و کنترل مناطق زیادی را در این قسمت از سوریه به دست گرفته اند.
کردهای سوریه اواسط مارس 2016 در نشستی در منطقه «رمیلان» تشکیل حکومت فدرالی اتحاد دموکراتیک روژاوا و شمال سوریه را اعلام کردند.
روژاوا، ترجمه واژه به واژه اصطلاح «کردستان غربی» است و به مناطقی اشاره دارد که از نظر گروه ها و احزاب کردی حکومت فدرالی کردستان سوریه در این منطقه شکل می‌گیرد.
اقلیم روژاوا که اکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است، از سه منطقه اصلی تشکیل می‌شود: 1- عفرین 2- کوبانی و 3- الجزیره و مردم این مناطق را کردها، اعراب، سریانی‌ها، آشوری‌ها، ارمنی‌ها و ترکمن‌ها تشکیل می‌دهد.
شهرهای اصلی که در منطقه روژاوا قرار دارند، عبارتند از: دیرک، کرکی لکی (معبده)، رمیلان، جل آغا (جوادیه)، تربه سبیه (قحطانیه)، قامشلو (القامشلی) عامودا، الدرباسیه، سریه کانیه (رأس العین)، کری سبی (تل ابیض)، کوبانی (عین العرب) و عفرین.تقدیر «بشار اسد» از رهبر کره شمالی
«بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه با ارسال پیامی به «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی از وی به دلیل کمک به دمشق در حل بحران سوریه تمجید کرد.
وی در ادامه پیام خود، از پیونگ یانگ به علت کمک به دمشق برای غلبه بر چالش‌هایی که دولت سوریه با آن مواجه است نیز تقدیر کرد.
رئیس جمهور سوریه همچنین در این پیام خود تصریح کرده است که مواضع طرفین در قبال حل بحران سوریه از طریق مسالمت‌آمیز و گفت وگو، حفظ یکپارچگی اراضی سوریه، حمایت از منافع مردم سوریه و بازگرداندن امنیت و صلح به منطقه یکسان است.
اظهارات خصمانه بشار الاسد درباره آینده سوریه: یا تمام سوریه را با جنگ دوباره به تصرف خود در می آورم یا استعفا میدهم!!
میهمانان لبنانی بشار اسد که اخیرا به دمشق سفر کردند به نقل از او گفتند که او مدعی است که ظرف دوسال آینده کل سوریه را از دست “اپوزیسیون” (به گفته او “تروریست‌ها”) و “تکفیری‌ها”(داعش) آزاد خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، بشار اسد،  در دیدار با گروهی از شخصیت‌های لبنانی تاکید کرد: “تمامی آتش‌بس‌هایی که حاصل می‌شوند مراحلی موقتی هستند. “ارتش سوریه” قدرت خود را به دست آورده و ما از حمایت روسیه، رژیم ایران، حشد الشعبی عراق، حزب الله لبنان، و مبارزان دیگری که برای یاری به ” ارتش سوریه” از کشورهای عربی آمده‌اند، برخورداریم. طرح اردوغان، قطر و عربستان به طور کامل شکست خورده است. اردن نمی‌تواند کاری بکند. حشد شعبی عراق از “ارتش سوریه” در تمامی جبهه‌ها حمایت می‌کند و از هم اکنون تا دو سال دیگر کل سوریه را آزاد خواهیم کرد و اوضاع را به قبل بازمی‌گردانیم.
 آغاز خروج  از اردوگاه «یرموک» سوریه

 روند خروج صدها تروریست «هیئة تحریر الشام» از اردوگاه «یرموک» به سمت «ریف ادلب» آغاز شده است و پس از خروج تروریست‌ها، ۴۰ درصد از مساحت کل اردوگاه در اختیار نیروهای سوری قرار خواهد گرفت.

پس از تلاش های مداوم گروه های ذیربط و با همکاری ارتش سوریه و طرف های امنیتی و کمیته‌های مصالحه، هم‌اکنون خروج صدها تروریست «هیئه تحریر الشام» (وابسته به جبهه النصره) به همراه خانواده‌هایشان از اردوگاه «یرموک» آغاز شده است.

وبگاه خبری «دمشق الآن» گزارش داد که این تروریستها در چهارچوب توافق شهرهای چهارگانه که میان دولت و گروه های معارض سوری به دست آمد، به ریف ادلب منتقل می شوند.

پس از خروج عناصر هیئه تحریر الشام از مناطق اطراف مسجد جامع «الحبیب المصطفی» تا مسجد جامع «الوسیم» که ۴۰ درصد از مساحت کل اردوگاه را از آن خود کرده است، کنترل این منطقه در اختیار حکومت سوریه و گروه های فلسطینی قرار خواهد گرفت.

همچنین در راستای اجرای توافق خروج آنان و به عنوان اقدامی برای اثبات حسن نیت دولت سوریه کمک های غذایی از سوی هلال احمر به مناطق تحت اشغال «تحریر الشام» فرستاده شد؛ این توافق شامل داعش و گروه های وابسته به آن نیست.

طی دو روز گذشته، داعش در سه عملیات انتحاری، به عناصر «تحریر الشام» در مناطق خیابان ۱۵ و تقاطع خیابان ۳۰ و «الحجر الاسود» حمله کرد.

شمار ساکنان اصلی اردوگاه «یرموک» هم اکنون ۲۵۰۰ تن است و ۳ هزار تن دیگر نیز از مناطق مجاور حضور دارند که در منطقه «العروبه» و خیابان المدارس مستقر هستند.

داعش در تدارک حمله دوباره به شهر «الشدادی» سوریه

منابع خبری اعلام کردند، عناصر داعش در ناحیه «مرکدا» واقع در جنوب شهر حسکه سوریه گرد هم آمده اند.

وبگاه خبری «سوریانا» به نقل از یک منبع محلی در حسکه گزارش داد، احتمالا داعش در حال فراهم سازی مقدمات حمله به سوی شهر الشدادی است.

چند روز پیش، شماری از تروریست های انتحاری داعش به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در داخل الشدادی حمله کردند.
«خبرگزاری اعماق» وابسته به داعش اعلام کرد: 16 تروریست از این گروه چهار بار به مواضع نیروهای دموکراتیک که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، حمله کردند و چندین نیروی کُرد را کشتند.
به گزارش اعماق، عناصر داعش مواضع نیروهای کرد را با توپخانه سنگین و موشک های «گراد» هدف قرار دادند.
ولی نیروهای دموکرات ضمن تقلیل اهمیت این حمله، اعلام کردند که عناصر داعش تعادل نداشته و در جریان حمله، خود را در مناطق خالی از سکنه منفجر کردند.داعش در فوریه 2016 دوباره الشدادی را اشغال و نیروهای کرد در 29 فوریه همان سال این شهر را آزاد کردند.عناصر وابسته به گروه «ارتش آزاد» هم در فوریه 2013 این شهر را به اشغال خود درآوردند و داعش نیز در سال 2014 آن را اشغال کرد.

این شهر در جنوب حسکه و 60 کیلومتری حدفاصل جاده دیرالزور و حسکه در کنترل نیروهای کُرد است و یکی از مهمترین مراکز اقتصادی در این شهر به شمار می‌رود.