جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سوریه در پیچ و خم تحولات میان آمریکا- ترکیه- روسیه

سوریه در پیچ و خم تحولات میان آمریکا- ترکیه- روسیه

سوریه در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات متعددی بوده است. گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهور روسیه و آمریکا، کشته شدن یک مستشار روس و ارسال سلاح از سوی آمریکا به کردها از جمله مهم ترین تحولات سوریه بود. در این میان باید به استقرار نیروهای روسیه در شمال سوریه به عنوان یک تحول عمده اشاره کرد.
به گزارش تابناک، منابع رسانه‌ای محلی گزارش دادند که نیروهای روسی وارد شهر عفرین و حومه شمالی آن در استان حلب در شمال سوریه شده‌اند.

پایگاه عفرین ۲۴ گزارش داد، چند روز پس از آنکه ترکیه پایگاه‌های نظامی یگان‌های مدافع خلق کُرد را بمباران کرد، نیروهای روسی وارد این منطقه شدند.

 ورود نظامیان ارتش روسیه به شهر عفرین سوریه+ تصاویر

یک منبع نزدیک به یگان‌های مدافع خلق کرد اعلام کرد که نیروهای روس برای توقف تشدید حملات ترکیه و بازگرداندن آرامش به این منطقه آمده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه پرچم سوریه را بر فراز ساختمان نظامی روستای مرعناز از توابع عفرین برافراشته‌اند. این روستا از داعش پس گرفته شده است.

 ورود نظامیان ارتش روسیه به شهر عفرین سوریه+ تصاویر

در آخرین هفته آوریل گذشته، ترکیه با توپخانه و جنگنده پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کرد را در مناطق مرزی هدف قرار داد.

همچنین کاروان‌های نظامی روس مقادیر کمک را نیز به اردوگاه آوارگان در عفرین در نزدیکی مرزهای ترکیه؛ جایی که ارتش سوریه اخیرا آن از النصره و دیگر گروه‌های تروریستی پس گرفته، منتقل کردند.

 ورود نظامیان ارتش روسیه به شهر عفرین سوریه+ تصاویر

نیروهای ارتش سوریه حمایت لازم را به کاروان روس داده‌ و نظامیان ارتش سوریه همتایان روسی خود را در جریان وضعیت عفرین،‌ قلعه و اطراف آن گذاشته‌اند. این نظامیان به ادامه آموزش جوانان این شهر برای یاری به ارتش و حراست از شهر در برابر افراد مسلح مستقر در اطراف آن اشاره کردند.

سه روز پیش نیز آمریکا نیروهای وابسته به خود را در شمال سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه مستقر کرد تا «مانع از درگیری میان نیروهای ترکیه‌ای با نیروهای کرد» شود.

یک مسئول در نیروی ماموریت‌های مشترک آمریکا روز یک‌شنبه)در گفت‌وگویی با روسیا الیوم تصریح کرد، نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا گشتی‌هایی را برای نظارت بر اوضاع در مرزهای ترکیه و سوریه به حرکت درآورده‌اند که این اقدام تلاشی برای جلوگیری از درگیری‌ میان دو طرف (ترکیه و کردها) است.

این مسئول خاطرنشان کرد: هدف از به حرکت درآوردن گشتی‌ها کاهش خشونت میان دو شریک مورد اعتماد ما در زمینه مبارزه با داعش و افزایش پایبندی ائتلاف در قبال ترکیه و نیروهای کرد است.

 اردوغان مجددا کردهای سوریه را تهدید کرد

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ترکیه به گروههای کُردی اجازه نخواهد داد که اهدافشان را در شمال سوریه محقق کنند.وی افزود که عملیات احتمالی ارتش ترکیه در منبج و الرقه را چهارشنبه(فردا) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مورد رایزنی قرار خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: امیدواریم که نشست ما در مسکو نتیجه مثبت به دنبال داشته باشد و ما گامهای اولیه را برای برقراری امنیت و صلح در سوریه و عراق خواهیم برداشت.

اردوغان در ادامه به سراغ اروپا رفت و افزود: اروپا از سازمان های گولن و پ ک ک انواع حمایت ها را به عمل می آورد تا راه را در برابر ترکیه که قدرتش در حال افزایش است، ببندد. ترکیه در صورتی که فصول جدیدی از گفتگو با اتحادیه اروپا شروع نشود با این اتحادیه وداع خواهد کرد.

  پوتین و ترامپ تلفنی درباره سوریه گفت‌وگو کردند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف توافق کرده‌اند با یکدیگر برای حل بحران کره شمالی همکاری کنند.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند دو طرف همچنین بر افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه نیز توافق کرده‌اند. روسای جمهور دو کشور گفته‌اند که تمامی طرف‌ها بایستی تمامی آنچه در توان دارند را برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به کار بگیرند.

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی انجام شده که اختلافات آمریکا و روسیه بر سر موضوع سوریه بعد از وقوع یک حادثه شیمیایی در شهر «خان شیخون» در استان «ادلب» بالا گرفت. واشنگتن، با متهم کردن دولت سوریه به انجا م حمله شیمیایی، پایگاه الشعیرات در این کشور را هدف حمله قرار داد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پوتین منتشر کرده آمده که دو طرف درباره ایجاد مناطق امن نیز بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

 ارسال تسلیحات آمریکایی برای نیروهای سوریه دموکراتیک

 منابع محلی در شمال سوریه از ارسال کمک های تسلیحاتی جدید از سوی آمریکا به نیروهای کرد در نزدیکی شهر طبقه و فرودگاه نظامی آن در شمال سوریه خبر دادند.به گزارش اسکای نیوز، این تسلیحات شامل مقادیر فراوانی از سلاح های مختلف آمریکایی می باشد ک هاز طریق گذرگاه سیمالکا (حد فاصل شمال عراق و سوریه) برای گروه مسلح موسوم به نیروهای سوریه دمکراتیک ارسال شده است.

منابع محلی در شمال سوریه اعلام کردند به احتمال زیاد این تسلیحات برای از سرگیری عملیات نیروهای سوریه دمکراتیک جهت پاکسازی شهر طبقه در اختیار این گروه قرار گرفته است.

به گفته منابع مذکور، این نیروها که از حمایت آمریکا برخوردارند، تلاش می کنند تا مواضعشان را در 9 محله از شهر طبقه که اخیرا تصرف کرده اند، تقویت کنند و خودشان را برای از سرگیری عملیات برای کنترل سد فرات و مناطق باقیمانده در بخش جدید شهر طبقه یعنی محلات 1، 2 و 3 آماده کنند.

همزمان با این تحولات، هواپیماهای ائتلاف بین المللی علیه داعش، مواضع این گروه تروریستی در شهر طبقه را به طور گسترده ای بمباران کردند.

  یک مستشار نظامی روس در سوریه کشته شد

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه اعلام کرد یک مستشار نظامی این کشور در سوریه کشته شده است.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، این نظامی روس هدف گلوله تک تیراندازان قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «”الکسی بوچلنیکوف” مستشار نظامی روس بر اثر تیراندازی شبه‌نظامیان کشته شد. بوچلنیکوف عضو گروهی بود که مسئول آموزش نیروهای واحدهای توپخانه‌ای بودند.»

بنا بر این گزارش، وی هدف گلوله یک تک تیرانداز قرار گرفته و کشته شده است.

هرچند روسیه نیروی زمینی به سوریه اعزام نکرده، اما شماری از مشاوران نظامی این کشور برای آموزش نیروهای سوری در سوریه حضور دارند. تاکنون چند نفر از نظامیان روسی در حمله گروه‌های تروریستی کشته شده‌اند.