پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جنگ نیابتی در سوریه میان اسرائیل و نیروهای تحت امر نظام ایران

جنگ نیابتی در سوریه میان اسرائیل و نیروهای تحت امر نظام ایران

 

روز پنجشنبه ارتش رژیم اسرائیل، اقدام به حمله ای موشکی به فرودگاه بین المللی دمشق واقع در جنوب غربی این شهر کرد که این حمله موشکی نسبت به حملات قبلی این رژیم به خاک سوریه تقریبا از وسعت بیشتری برخوردار بود و منجر به بالا گرفتن هر چه بیشتر تنش های میان سوریه و رژیم اشغالگر شده است. آنچه به نظر می رسد اینکه اسرائیل وارد فاز جدیدی از تقابل با ایران و حزب الله شده که نشانگر یک جنگ نیابتی محدود است.

به گزارش «تابناک»؛ در هفته های اخیر، رژیم اسرائیل به بهانه مقابله و جلوگیری از نقل و انتقال سلاح از سوی ایران به حزب الله لبنان، تعداد حملات هوایی و موشکی خود به خاک سوریه را افزایش داده است؛ حملاتی که نشان می دهد این رژیم به تدریج به دنبال تبدیل اساسی رویارویی همیشگی خود با ایران به یک جنگ نیابتی در سوریه است.

افزایش تعداد و وسعت حملات اسرائیل به خاک سوریه، منجر به آن شده که شرایط و وضعیت در مرز سوریه و فلسطین اشغالی، به شرایطی حساس تبدیل شده که هر زمان آماده برخورد جدی میان رژیم اسرائیل، حزب الله و ایران باشد. تنها ساعاتی بعد از حمله موشکی اسرائیل به خاک سوریه، ارتش این کشور اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی پاتریوت این رژیم موشکی که از خاک سوریه در بلندی های جولان به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده بود را منهدم کرده است؛ موضوعی که نشان می دهد حمله اسرائیل به فرودگاه دمشق با پاسخ نظامی روبه رو شده است.
شروع جنگ نیابتی رژیم اسرائیل با ایران در سوریه
البته یکی از مقامات نظامی ارشد رژیم اسرائیل در این باره بیان کرده است که سامانه دفاع موشکی این رژیم، یک پهپاد را نیز آماج گرفته و اکنون این موضوع تحت بررسی است که آیا این پهپاد متعلق به ارتش روسیه بوده که به اشتباه وارد آسمان فلسطین اشغالی شده یا متعلق به ارتش سوریه بوده است.

شدت حملات روز پنجشنبه اسرائیل اما به اندازه ای بود که بسیاری از ساختمان های اطراف فرودگاه از اثرات انفجارها دچار آسیب های محدود شدند. تلویزیون دولتی سوریه بیان کرده که اسرائیل با چندین موشک از بلندی های جولان 60 کیلومتری جنوب دمشق تأسیساتی نظامی در جنوب غربی فرودگاه دمشق را آماج گرفته است.

حملات رژیم اسرائیل که از سال گذشته میلادی به این سو شدت گرفته است، با بهانه های مختلفی از جمله جلوگیری از ارسال سلاح از سوی ایران به سوی حزب الله لبنان صورت گرفته است. ادعایی که برخی از پژوهشکده های آمریکایی دست راستی از جمله بنیاد حمایت از دموکراسی که یکی از منتقدان جدی توافق هسته ای با ایران نیز هست، به آن دامن زده اند.

اما آنچه به نظر می رسد اینکه حملات رژیم اسرائیل به خاک سوریه و شدت گرفتن آنها طی ماه های گذشته، بیش از هر چیز درباره یک محاسبه از سوی وزارت جنگ این رژیم و ارتش آن است. این که اکنون ایران و حزب الله لبنان به دلیل درگیری در بحران و جنگ داخلی در سوریه دچار گونه ای ازOverstretch یا توسعه بیش از حد ظرفیت به لحاظ نظامی شده اند.

در واقع دیدگاه مقامات نظامی رژیم اسرائیل بر این مبناست که حضور نظامی حزب الله در سوریه برای مهار تروریست ها در این کشور و مشغولیت ایران با این موضوع منجر به آن شده که توان و ظرفیت نظامی ایران و حزب الله به لحاظ تاکتیکی تا حد زیادی کاهش پیدا کند و این فرصت مناسبی برای اسرائیل است تا با حملات پراکنده و گاه به گاه، در ابتدا مهمترین نقاط قوت و تمرکز عملیاتی حزب الله در سوریه را هدف قرار داده تا احتمالا در فاز بعدی مستقیم جنگ نیابتی در خاک سوریه را با ایران و حزب الله آغاز کند.

نقطه هدف از این استراتژی جدید رژیم اسرائیل این است که با نهایت استفاده از وضعیت آشوب و هرج و مرج فعلی در سوریه، حزب الله و ایران را در خاک این کشور مشغول نگاه دارند تا هرگونه احتمال کشیده شدن جنگ به داخل مرزهای فلسطین اشغالی – چه در حین جنگ داخلی سوریه و چه بعد از آن – از میان بردارند.

به عبارتی واضح تر پس از مشخص شدن تدریجی آینده سوریه و احتمال قوی شکست اهداف در سقوط بشار اسد، رژیم اسرائیل اکنون در پی آن است با ایجاد لایه ای میانی در مرزهای فلسطین اشغالی و سوریه حد مشخصی از فاصله را با حزب الله و ایران ایجاد و در واقع یک مرز استراتژیک نظامی را به این ترتیب ترسیم کند که البته سامانه های دفاعی موشکی این رژیم، نقش مهمی در این میان بازی می کنند.

بخش مهمی از این امر ناشی از آن است که محاسبات مقامات نظامی این رژیم بر این اساس است که هم اکنون ایران و حزب الله توان پاسخگویی در ابعاد قابل توجه به حملات اسرائیل را ندارند و این مسأله خلأ لازم برای این رژیم در راستای ایجاد این مرز حائل استراتژیک را فراهم می آورد.
اگر این سناریو به این شکل در حال پیاده شدن باشد، می توان تصور کرد که به مرور زمان حملات اسرائیل به خاک سوریه ضمن گسترده شدن و افزایش تدریجی، از ابعاد جدید نیز برخوردار خواهد شد. می توان احتمال استقرار نیروی نظامی از سوی آمریکا در مرزهای فلسطین اشغالی و سوریه برای تکمیل این مرز حائل ـ موضوعی که می تواند در قالب سوریه جنوبی مطرح شود ـ را آخرین پرده از استراتژی جدید اسرائیل برای دور ماندن از آسیب های احتمالی حزب الله در نظر آورد.

در این شرایط، می توان انتظار داشت که جنگ نیابتی میان ایران و اسرائیل با ابزارهای متفاوت و متعدد، در سوریه آغاز شده و پس از این تبدیل به نرم رفتاری در خاک سوریه شود.

سوریه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات زیادی بود. این تحولات تنها به حمله جنگنده های ارتش اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در قنیطره خلاصه نمی شود. استقرار نیروهای آمریکایی در مرز ترکیه و سوریه نیز یکی از تحولات قابل توجه بود.

به گزارش «تابناک»، به گفته منابع خبری کُرد سوریه، نیروهای آمریکایی به همراه خودروها و تجهیزات نظامی خود در نواز مرزی سوریه و ترکیه مستقر شده‌اند.

خبرگزرای فرانسه نیز با پخش فیلمی کوتاه از حرکت گشتی‌ها و خودروهای نظامی متعلق به آمریکا به سمت مرز خبر داد.

فرماندهی نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG)، روز جمعه اعلام کرد، از این پس، آمریکا بر مرز سوریه با ترکیه نظارت خواهد کرد.

فرماندهی نیروهای (YPG) دلیل این تصمیم آمریکا را جلوگیری از تکرار حملات ترکیه به مواضع این نیروها دانست.

به نظر می‌رسد، آمریکا پیش از حمله ترکیه نیروهای خود را در مرزها مستقر کرده ‌است تا از  یگان‌های کرد؛ یعنی همپیمان خود در جنگ علیه داعش حمایت کند.

هم‌اکنون نیروهای آمریکایی، یگان‌های کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه در حال تمرین عملیات حمله به رقه پایگاه داعش در سوریه است.

یگان‌های کرد، بیشتر نوار مرزی سوریه با ترکیه را که بیش از 850 کیلومتر مربع مساحت و از دیریک در شمال شرق سوریه تا عفرین امتداد می‌یابد، تحت کنترل خود دارند.

جنگنده‌های ترکیه بامداد چهارشنبه گذشته، طی عملیاتی به مواضع عناصر حزب کارگران کردستان در سنجار عراق و نیروهای یگان‌های مدافع خلق در منطقه «قره چؤک» واقع در شمال شرق سوریه حمله کرد.

ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در حملات هوایی خود علیه این نیروها، 70 مسلح کشته شده‌اند.

ترکیه نیروهای مدافع خلق سوریه و شاخه نظامی آن «نیروهای دموکراتیک سوریه» را شاخه سوری گروهک پ.ک.ک می‌داند.

ترکیه بارها از دولت منطقه کردستان عراق خواسته، عناصر پ.ک.ک را از شمال عراق خارج کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ماه‌های گذشته بارها گفته که کشورش اجازه نخواهد داد، منطقه سنجار به «قندیل» دیگری تبدیل شود.

ماه گذشته نیز، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق از پ.ک.ک خواست، سنجار را ترک کند.

منطقه قندیل، در نزدیکی مرز ترکیه، عراق و ایران است و عناصر پ.ک.ک از این منطقه برای دور ماندن از حملات ترکیه و انجام عملیات علیه این کشور استفاده می‌کنند.

وبگاه لبنانی النشره نیز در تحلیلی به اقدام اخیر ترکیه مبنی بر حمله به مناطقی در سوریه پرداخت و در ادامه نوشت: تحولات پیش رو به سمتی پیش می‌رود که درگیری نزدیک متحدان آمریکا در سوریه پیش‌بینی می‌شود.

آغاز پیشروی کردهای سوریه در استان رقه سوریه

نیروهای سوریه دموکرات که تحت حمایت آمریکا هستند، در ادامه پیشروی خود در شهر الطبقه کنترل محله‌های الوهب و الاذاعه در شهر الطبقه در حومه رقه را در دست گرفتند.

نیروهای سوریه دموکرات در جریان این عملیات ۲۰ تروریست مسلح را و ۱۰ تن دیگر را نیز از پای درآوردند.

نیروهای سوریه دموکرات به تازگی وارد بخش جنوب غربی شهر الطبقه شدند.

این نیروها اعلام کرده‌اند، در جبهه‌های غربی، شمال غربی و جنوبی شهر رقه پیشروی کرده‌اند.

طی درگیری‌های میان نیروهای کرد و داعش در شهر الطبقه، هزاران غیرنظامی مجبور به کوچ از روستاهای پیرامون رقه شده‌اند.

عملیات آزادی شهر الطبقه ۲۲ مارس گذشته با عملیات هلی برن نیروهای آمریکایی به همراه نیروهای سوریه دموکراتیک در جنوب رود فرات آغاز شد.

تخلیه ناگهانی مواضع «فیلق الرحمن» در غوطه دمشق

عناصر مسلح گروه فیلق الرحمن، به دلیل نامشخص مواضع خود را در محور النشابیه در غوطه شرقی دمشق تخلیه کردند.

به گزارش خبرنگار العالم از سوریه، وائل علوان، سخنگوی فیلق الرحمن گفت: عناصر جیش الاسلام تنها گذرگاهی که غوطه شرقی را به القابون مرتبط می کند، در کنترل خود درآورده اند و با ادامه درگیری ها، رسیدن کمک به دست عناصر مسلح این گروه در القابون ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار العالم، اوضاع امنیتی نابسامان در منطقه، باعث خشم و غضب اهالی غوطه شرقی شده است و بنا به اعلام مرکز هماهنگی عناصر مسلح، مردم با برگزاری چندین تظاهرات، خواهان توقف درگیری ها میان جیش الاسلام از یک سو و «گروه آزادسازی شام» و «فیلق الرحمن » از سوی دیگر شده اند.

جاده زملكا – عربين در غوطه شرقی دمشق در نتیجه عملیات متقابل تک تیراندازان جیش الاسلام از یک سو و عملیات «فیلق الرحمن» و «گروه آزادسازی شام» از سوی دیگر بسته شده است.

عناصر جیش الاسلام گروهی از عناصر گروه آزادسازی شام در عربین و حزه در غوطه شرقی را محاصره کرده و تلاش می کنند با حمایت تانک ها و نیروهای پیاده نظام به منطقه یاد شده یورش ببرند.

آمار و ارقامی از آثار تحریم ها بر سوریه

آمار و ارقام هولناک به سادگی بیانگر تأثیر تحریم های غرب و آمریکا بر زندگی مردم سوریه است؛ سوری هایی که جنگ و جنایات گروه‌های تروریستی تحت حمایت طرف های خارجی از جمله غرب و آمریکا، زندگی آنها را مختل و بسیاری از شهرهای سوریه را به شهر اشباح تبدیل کرده است.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان با انتشار مقاله ای به قلم «مرح ماشی»، نویسنده عرب، می نویسد: تفاوت قیمت ها در سوریه، بیشتر زمانی خودنمایی می‌کند که فردی بعد از چند سال دوری از وطن به یک فروشگاه کالاهای اساسی در یکی از شهرهای سوریه وارد می شود؛ بدون شک او با افزایش 1100 درصدی قیمت ها مواجه می شود؛ افزایش قیمتی که معیشت سوری ها را مختل کرده است.

بنا بر گزارش های سازمان ملل متحد در سال 2016 ، 80 درصد مردم سوریه زیر خط فقر قرار گرفته اند و این رقم در مقایسه با قبل از جنگ در سوریه 12.2درصد افزایش یافته است.

قدرت خرید مردم سوریه اینک در مقایسه با قبل از جنگ و به ویژه در سایه تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب، 90 درصد کاهش یافته که می توان به راحتی تأثیر آن را در همه بخش های جامعه سوریه دید.

بسته تحریم های آمریکا علیه سوریه در فوریه سال 2011 مشتمل بر توقف همه معاملات بانکی، ممنوعیت واردات  اسلحه به سوریه، توقف صادرات نفت و گاز از این کشور و بلوکه کردن حساب های بانکی دولت سوریه در خارج بود که به تبع آن طرف عربی و ترکیه نیز در مسیر تحریم سوریه گام برداشتند و از همه مهم تر تحریم های اروپایی بود که به علت روابط اقتصادی نزدیک سوریه با کشورهای اروپایی، این تحریم ها سوریه را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

نتیجه تحقیقات «سازمان سوری در امور خانواده و اسکان» درباره تدابیر ظالمانه یکجانبه و تأثیر آن بر خانواده های سوری حکایت از آن دارد، با توجه به تکیه 45 تا 55 درصدی تجارت سوریه و مبادلات تجاری آن به اتحادیه اروپا، به سادگی می توان تأثیر تحریم های اروپا بر تجارت سوریه را تصور کرد.

بنا بر این گزارش، با کاهش شدید میزان سرمایه گذاری خارجی در سوریه، میزان بیکاری در این کشور به شدت افزایش یافته و تحریم‌های ظالمانه نه تنها به ظهور اقتصادِ در سایه در سوریه و مسموم شدن محیط کار و فعالیت کمک کرده و موجب فرار سرمایه گذاران شده است، دولت سوریه را نیز وادار کرده که به دلال ها و تجار بازار سیاه متوسل شود.

از آغاز جنگ در سوریه، 14 شرکت نفتی که روزانه حدود 100 هزار بشکه نفت و 7 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می کردند، خاک سوریه را ترک کرده اند و زیان های سوریه در این زمینه به 27 میلیون دلار در سال 2015 افزایش یافت؛ بنابراین دولت سوریه ناچار شده به خواسته و شرایط شرکت های جایگزین تن دهد.

بر اساس این تحقیق که به آمارهای “مرکز پژوهش های سیاسی سوریه” استناد می کند، زیان های اقتصاد سوریه از تحریم ها و جنگ به 3368 میلیارد لیر سوریه رسیده و در این میان بخش کشاورزی سوریه نیز به شدت خسارت دیده است، به گونه ای که سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص محلی به 5درصد کاهش یافته؛ این درحالی است که پیش از جنگ و تحریم، این سهم 5 برابر بود.

همچنین بر اساس گزارش اولیه وزارت صنعت سوریه، بخش صنعت این کشور 100 میلیارد لیر خسارت مستقیم و 113 میلیارد لیر خسارت غیر مستقیم متحمل شده است.

از سوی دیگر، گزارش وزارت آموزش و پرورش سوریه، بیانگر آن است که 5 هزار مدرسه از مجموع 22500 مدرسه در نتیجه جنگ و درگیری خسارت دیده است، به گونه ای که 3 هزار مدرسه به طورکلی یا جزئی ویران شده است و بازسازی آن حدود 100 میلیون دلار هزینه دارد.

همچنین جنگ و درگیری و موج تحریم ها باعث شده که بودجه دولتی آموزش و پرورش سوریه، از 708 میلیون دلار در سال 2010 به 65.7 میلیون دلار در سال 2016 کاهش یابد. این درحالی است که بخش بهداشت و سلامت سوریه نیز وضع بهتری ندارد، زیرا کمبود یا نبود دارو و افزایش قیمت آن، سلامتی و بهبود بیماران را که در زمان قبل از جنگ تقریبا رایگان بود، با مشکل جدی مواجه کرده است.

بنا بر گزارش های سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، دولت سوریه برای آن که بتواند خدمات بهداشتی نسبتا مطلوب به شهروندان سوری ارائه کند، به بودجه 246 میلیون دلاری نیاز دارد.

گزارش وزارت بهداشت سوریه نیز در سال 2014، خسارات بخش بهداشت این کشور از جنگ و تحریم را 100 میلیون لیر اعلام کرده است.