جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نتایج نظرسنجی «تابناک» درباره گرایش مردم به جریانات سیاسی؛

نتایج نظرسنجی «تابناک» درباره گرایش مردم به جریانات سیاسی؛

 

بر پایه نظرسنجی «تابناک» ائتلاف اصلاح طلبان ـ اعتدالیون تاکنون بیشتر توانسته اند نظریات مردمی را به خود جلب کنند و اگر اصولگرایان تا انتخابات چاره اندیشی نکنند، گمان می رود که آنها با حفظ ائتلافشان همچنان سکان قوه مجریه را در دست داشته باشند.

به گزارش «تابناک»؛ کمتر از 27 روز به برگزاری رقابت های انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا زمان باقی مانده است و بازار گمان زنی ها و پیش بینی ها درباره نتایج این رقابت‌ها هم داغ تر از هر زمانی است. احزاب و نمایندگانشان بی پروا از بایدها، نبایدها و شایدها می گویند و با زبان نقد و انتقاد مدام از نقاط ضعف رقیبان خرده می‌گیرند.

فصل انتخابات که می رسد، عمدتا حاشیه ها بر متن ماجرا غالب و بحث پیروزی در این ماراتن سیاسی بر هر امر دیگری ارجح می شود، به همین دلیل هم سخنرانان پای میزهای مناظرات انتخاباتی می آیند و در نشست ها و جدل های سیاسی ـ حزبی‌شان سعی می کنند، نظر مخاطب را جلب کند.

در این ایام، اینکه مخاطب چه می‌خواهد و اصولا چه دوست دارد بشنود، بر هر امر دیگری اولویت دارد، همین می شود که نشست های نقد و بررسی و مناظره ها به تریبونی برای طرح شعارهای سیاسی و انتقاد از عملکرد رقیبان و حتی بعضا به محلی برای تخریب رقیب بدل می شود.

در این میان یافتن اینکه در این بازار پر حاشیه و رنگارنگ احزاب و طیف های سیاسی کشو چه کسی میدان دارتر است و توانسته مخاطبان بیشتری را همراه خود کند، حکایت از پیروزی احتمالی آن جریان می دهد. لذا به دنبال داغ شدن کرسی های نقد و مناظره، بحث نظرسنجی ها هم داغ می شود.

برخی تحلیلگران و دنبال کنندگان ویژه اخبار سیاست در ایام انتخابات با طراحی نظرسنحی های انتخاباتی درصدد تحلیل و البته پیش بینی فضای سیاسی کشور برمی آیند.

اصولگرایان دیر بجنبند، ائتلاف اصلاح طلبان - اعتدالیون پیروز انتخابات می‌شود

در همین راستا سایت «تابناک» از چندی پیش نظرسنجی را با عنوان اینکه «شما طرفدار کدام یک از جناح های سیاسی کشور هستید؟» بر خروجی سایت قرار داد تا به واسطه آن روشن شود مخاطبان عمومی به عنوان نمونه ای بی طرف از جامعه ـ چرا که تابناک به عنوان یک سایت فرا حزبی و بدون وابستگی های سیاسی، جناحی است ـ در فضای سیاسی کشور از کدام جریان سیاسی طرفداری می کنند.

این نظرسنجی جناح ها و طیف های سیاسی را در شش دسته تقسیم بندی کرده بود. بر پایه این تقسیم بندی اصولگرایان، اصلاح طلبان، دولت و اعتدالی ها، جبهه نیروهای انقلاب، جریان حامی «محمود احمدی نژاد» و مستقل ها شش گروه سیاسی طبقه بندی شده‌ای بودند که محل تأیید یا رد مخاطبان تابناک قرار گرفتند.

در این نظرسنجی که نزدیک 5 روز به طول انجامید و بر خروجی سایت قرار داشت، 45 هزار و 47 تن شرکت کردند و در نهایت و به واسطه آرای ارایه شده اصلاح طلبان با اخذ54.16 درصد آرا در رتبه اول؛ دولت و اعتدالی ها با اخذ16.23 درصد آرا در رتبه دوم و مستقل ها با اخذ10.85در صد آرا در رتبه سوم قرار گرفتند.

اصولگرایان با اخذ6.64 درصد آرا در رتبه جهارم، جبهه نیروهای انقلاب با اخذ 6.48 درصد آرا و جریان حامی «محمود احمدی نژاد» هم با 5.64 در صد آرا در رتبه ششم و آخر قرار گرفت .

با این اوصاف، می توان گفت که اصلاح طلبان پس از بر هم زدن قاعده بازی توسط برخی سیاسیون اصولگرا و عدم ائتلاف در چند انتخابات اخیر، شعارها و برنامه هایی ارائه کرده اند که حداکثر استفاده را از این اختلاف ببرند. به صورتی که اگر در فرصت باقی مانده تا انتخابات اصولگرایان چاره اندیشی نکنند، می توان پیش بینی کرد که طبق این نظرسنجی ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالی ها با اقبال بیشتری روبه رو شود.

اعتدالی ها و طرفداران دولت هم که با کسری 16،23 درصد آرا در رده بعدی و پس از اصلاح طلبان قرار دارند، دومین محبوب سیاسی کشور هستند و شاید بشود این رأی دومی را هم به پای ثبات جایگاه سیاسی و اجرایی شان نزد مردم دانست و به واسطه آن گفت که شاید فرضیه اعتماد مردم به یک رئیس جمهور برای دو دوره متوالی به اصل گریز ناپذیر سیاست داخلی کشورمان بدل شود، با ترکیب این دو نتیجه هم این برداشت که ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالگرایان در انتخابات 29 اردیبهشت ممکن است به نتیجه دلخواهشان برسند، مگر برنامه ها و رویکردهای اصولگرایان تا انتخابات این بازار را از سکه بیندازد.

البته این نظرسنجی مربوط به قبل از ثبت نام و اعلام تأیید صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری است و می تواند طبق آنچه اصولگرایان به عنوان راهبرد و تاکتیک انتخاباتی پیش بینی کرده اند، دستخوش تغییر قرار بگیرد. علاوه بر اینکه باید توجه داشت که معمولا نتیجه انتخابات به ویژه برای ریاست جمهوری، در ایام تبلیغات و در هفته و روزهای آخر معمولا رقم می خورد.

انتقاد جدی اصولگرایان از رویکردهای دولت و همراهان آن، یعنی اصلاح طلبان می تواند مردم را به برنامه های این طیف سیاسی برای اداره امور کشور بار دیگر علاقه مند کنند؛ اگر برنامه ریزی درست و تاکتیک های انتخاباتی صحیحی به کار گرفته شود، زیرا دولت و اصلاح طلبان هم به رغم شعارهای خود در چهار سال اخیر نتوانسته اند بسیاری از مشکلات نظیر رکود، مشکلات بانکی، روابط خارجی برای انجام کارهای اقتصادی مؤثر و … را به سرانجام برسانند.

هرچند نتایج نظرسنجی «تابناک» پیش از ثبت نام ها و اعلام تأیید صلاحیت شدگان به نفع جریان سیاسی رقیب اصولگرایان بود، آنها با توجه به حصول اجماع و بیان انتقادات جدی خود و برنامه های اصولی شان برای اداره کشور می توانند ورق را برگردانند و به سمتی بروند که نتیجه آن شکست رقیب جدی شان در انتخابات یعنی «حسن روحانی» و حامیان اوست. این رویه می تواند کارزار رقابت های انتخاباتی را به عرصه ای برای تجربه موفق دوباره بدل سازد؛ اگر اصولگرایان اشتباهات استراتژیک گذشته را مرتکب نشوند.