چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آغاز به کار مشاور قاسم سلیمانی به عنوان سفیر جدید ایران در عراق

آغاز به کار مشاور قاسم سلیمانی به عنوان سفیر جدید ایران در عراق

ایرج مسجدی، سفیر جدید ایران در عراق، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین استوارنامه خود را تسلیم ابراهیم الجعفری وزیر خارجه این کشور کرد.

آقای مسجدی، مشاور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است که پس از حسن دانایی‌فر سفیر سابق ایران، این پست را در اختیار می‌گیرد. حسن دانایی‌فر پیش از نوروز به ایران بازگشته بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابراهیم جعفری در این دیدار از حمایت‌های ایران در «مبارزه با رژیم صدام» و «جنگ علیه گروه تروریستی داعش» قدردانی کرد.

بر پایه این گزارش، سفیر جدید ایران در عراق نیز ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی توسعه یابد.

این گزارش می‌افزاید ایرج مسجدی در دیدار با وزیر خارجه عراق، درباره «روابط دوجانبه، جنگ علیه تروریسم و همچنین آخرین اوضاع منطقه» گفت‌وگو کرده است.

ایرج مسجدی بیش از ۳۵ سال سابقه حضور در سپاه پاسداران دارد و از فرماندهان دوره جنگ ایران و عراق است.

وی ریاست قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران (قرارگاه رمضان) را در دوران جنگ هست ساله ایران و عراق به‌ عهده داشت.

مشاور فرمانده نیروی قدس در زمانی کار خود را به عنوان سفیر ایران در عراق آغاز کرده است که این نیرو به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران از حامیان دولت مرکزی عراق در مبارزه با نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) است.

قاسم‌ سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق سفر کرده بود. حضور وی اما با واکنش شماری از کشورهای عربی به‌ويژه عربستان سعودی مواجه شده است.

کشورهای سنی‌ منطقه با حضور ایران در عراق مخالفند و رابطه سردی با دولت بغداد دارند. عربستان سعودی در دسامبر سال ۲۰۱۶ سفارت خود را برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ در عراق بازگشایی کرد.

در همین سال ابراهیم جعفری از عربستان خواسته بود ثامر بن سبهان السبهان سفیر خود را به‌خاطر مواضعش عوض کند.

پیشتر سفیر عربستان گفته بود نیروهای شیعه حشد الشعبی نباید وارد جنگ با نیروهای داعش بشوند چرا که این نیروها عامل بی‌ثباتی و درگیری‌های فرقه‌ای هستند.

نیروی قدس سپاه پاسداران به فرماندهی قاسم سلیمانی رابطه نزدیکی با نیروهای حشد الشعبی دارد و به این نیروها کمک‌های مستشاری می‌دهد.

منبع رادیو فردا