جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » افشاگری » خردگرایی حتی از ورزش ایران نیز ورپریده و جا به سیطره سحر و جادو داده است!

خردگرایی حتی از ورزش ایران نیز ورپریده و جا به سیطره سحر و جادو داده است!

خداداد عزیزی: میروم و یک مرتاض هندی از هندوستان می آورم و قهرمان لیگ میشوم!

فوتبال ايران سال‌هاست درگير مساله سحر و جادو شده است. با اينكه توسط برخي مربيان اين مساله بارها عنوان شده اما برخورد جدي از سوي فدراسيون فوتبال و كميته اخلاق با اين موضوع و دست‌اندركاران آن صورت نگرفته است. در برخي موارد شاهد هستيم مربيان خود به اينگونه مسائل متوسل مي‌شوند تا در بعضي از بازي‌ها به پيروزي برسند. شايد اين مساله در فوتبال ايران فراگير نباشد اما وجود حتي چند مورد مي‌تواند باعث بدنامي ليگ ايران شود.
به گزارش اعتماد، طي يكي- دو روز گذشته اخباري مبني بر برخورد كميته اخلاق با دست‌اندركاران سحر و جادو در فوتبال ايران منتشر شده است.

گزارش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه دررسانه موسوم به “میزان”:

ديروز خبرگزاري ميزان در گزارشي نوشت: «حساسيت پرونده به قدري بالا بود كه در ماه‌هاي ابتدايي اعضاي كميته اخلاق با دوري از فضاي رسانه‌اي، در چند محور تحقيقات كامل درباره موضوع انجام دادند. از چهره‌هاي فوتبالي زيادي براي گرفتن سرنخ دعوت شد تا اطلاعات خود را در اختيار كميته اخلاق قرار بدهند. با توجه به اين موضوع كه در سال‌هاي اخير هم در ستاد منشور اخلاقي پرونده‌هايي درباره فعاليت افرادي موسوم به جادوگر تشكيل شده بود، ‌اطلاعات اين پرونده‌ها هم در اختيار اعضاي كميته اخلاق قرار گرفت. در نيمه دوم سال گذشته جلسات مختلفي براي بررسي پرونده انجام شده است. نكته قابل تامل اين است كه شنيده مي‌شود تمام اعضاي كميته اخلاق از مصاحبه پيرامون جزييات ماجرا با نظر رييس اين كميته منع شدند و تصميم گرفته شد در سكوت كامل خبري پس از جمع‌آوري اطلاعات و مستندات، اقدامات قانوني لازم براي برخورد با افراد مرتبط با جادوگري در فوتبال ايران انجام شود. مصاحبه‌هاي چند مربي ليگ يكي در رسانه‌هايي درباره اتفاقات عجيب و غريب جادوگري در حاشيه مسابقات مختلف در هفته‌هاي گذشته هم عملا باعث شده تحركات كميته اخلاق بيشتر شود. منابع موثق خبري گفته‌اند در اين رابطه اطلاع دارند كه در نتيجه تحقيقات ٦ ماه گذشته كميته اخلاق، چند جريان فعال و خاص مرتبط با سحر و جادو شناسايي شده‌اند و در آينده‌اي نزديك درباره چگونگي برخورد با آنها با كمك مراجع قضايي تصميم‌گيري خواهد شد. گفته مي‌شود براي چندين چهره فوتبالي بر اساس مستندات و اطلاعات به دست آمده پرونده تشكيل شده و تحقيقات درباره شناسايي افراد ديگر ادامه دارد. همچنين نوع ارتباط و همكاري چند فرد كه به ادعاي داشتن قدرت ماوراي طبيعي و سحر و جادو با اهالي فوتبال در سال‌هاي اخير ارتباط گرفته‌اند، مشخص شده و بررسي‌هاي تكميلي درباره آنها نيز ادامه دارد.»
 
طبق اين خبر كميته اخلاق فدراسيون فوتبال تعدادي از افرادي كه در اين مساله نقش داشته‌اند را شناسايي كرده‌اند و قرار است با آنها برخورد شود. براي بررسي وجود سحر و جادو در فوتبال ايران و البته وضعيت فني ليگ با خداداد عزيزي همكلام شديم تا از زبان بازيكن سابق تيم ملي فوتبال ايران درباره سحر و جادو در فوتبال ايران اطلاعاتي به دست بياوريم.
 ليگ ايران روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كند. شما مدتي در سياه‌جامگان حضور داشتيد اما از آنها جدا شديد. شرايط فني ليگ شانزدهم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

 معتقدم امسال ذوب‌آهن، استقلال، سپاهان شرايط خوبي را در ليگ نداشتند و نتوانستند موفقيت‌هاي خود را در سال‌هاي گذشته تكرار كنند. البته عدم موفقيت اين تيم‌ها هم دلايلي دارد كه خود مسوولان باشگاه‌هاي‌شان بايد اين دلايل را بررسي كنند. من فكر مي‌كنم به خاطر اين موضوع شاهد ليگ جذاب و دلچسبي نبوديم. اگر خاطرتان باشد در سال‌هاي قبل ليگ به قدري جذابيت داشت كه قهرمانش در ثانيه آخر بازي‌ها مشخص مي‌شد. اما همان‌طور كه گفتم به خاطر ضعف برخي تيم‌ها امسال اين اتفاق رخ نداد.

 درست است بگوييم پرسپوليس به خاطر ضعف تيم‌هاي بزرگي چون استقلال و سپاهان و البته تراكتورسازي توانست به قهرماني برسد؟
اينكه بخواهيم از قهرماني پرسپوليس چيزي كم كنيم، بي‌انصافي است. پرسپوليس به خاطر شايستگي‌هايي كه داشت و البته تلاش‌هاي كادر فني‌اش به قهرماني رسيد اما اگر استقلال، تراكتورسازي، سپاهان و خيلي از تيم‌هاي ديگر وضعيت خوبي داشتند قاعدتا كار شاگردان برانكو سخت مي‌شد و اينقدر آسان نمي‌توانستند قهرمان شوند. در هر صورت فكر مي‌كنم ليگ امسال نسبت به فصل قبل جذابيت زيادي نداشت.

 وضعيت داوري امسال را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

خودم در سياه‌جامگان حضور داشتم و به طور كامل اين مساله را درك مي‌كردم. بايد بگويم امسال نسبت به سال‌هاي قبل داوري ما ضعيف‌تر شده بود. شايد در بازي‌هاي قبلي شرايط خيلي بهتر بود اما امسال برخي داوران اشتباهات سهوي بيشتري داشتند كه البته مي‌توانست اين اشتباه‌ها كمتر شود. ما هم پيرو كارمان اعتراضاتي به داوري داشتيم.
  البته تعويض مربيان همچنان در ليگ ما وجود دارد و باشگاه‌ها براي رسيدن به نتيجه، ثباتي در كادر فني خود ندارند. به هر حال باشگاه‌هاي ما دولتي هستند و مديران براي كسب نتيجه صبر نمي‌كنند. چون اگر بخواهند صبر كنند صندلي مديريت خودشان را از دست مي‌دهند. به همين خاطر خيلي زود دست به تعويض مربي مي‌زنند. شايد بتوان گفت تنها باشگاهي كه در ليگ ايران واقعا خصوصي اداره مي‌شود، گسترش فولاد تبريز باشد. ساير باشگاه‌ها كه دولتي هستند و مديران‌شان به كسب نتيجه و حفظ ميز رياست‌شان فكر مي‌كنند.
 سال‌هاست در فوتبال ايران بحث وجود سحر و جادو مطرح بوده است. شما به عنوان مربي‌اي كه در فوتبال ايران كار كرده‌ايد، آيا با اين مساله مواجه شده‌ايد؟
بارها و بارها هم به چشم خودم ديده‌ام و هم شنيده‌ام كه برخي مربيان براي كسب پيروزي دست به دامن جادوگران مي‌شوند. خيلي از همين مربيان با همين ترفند، تيم‌شان موفق شد و روزهاي طلايي را سپري مي‌كنند. خيلي از همين مربيان را من مي‌شناسم و الان هم مربيگري مي‌كنند اما متاسفانه در فوتبال ما برخورد قاطعي با اين مساله انجام نمي‌شود.

 يعني شما مربياني مي‌شناسيد كه با سحر و جادو برنده بوده‌اند؟

بله، من مربياني مي‌شناسم كه در حال حاضر هم در ليگ ايران مربيگري مي‌كنند و به اين مسائل رجوع مي‌كنند. البته نمي‌شود به راحتي اسم هر كسي را برد.
 فكر مي‌كنيد چرا اين مساله در فوتبال ايران رواج دارد؟

يكي از مهم‌ترين دلايلش اين است كه برخورد قاطع و درستي با خاطيان انجام نمي‌شود. وقتي مربي‌اي را به خاطر جادو و جنبل ٦ ماه محروم مي‌كنند خب او پس از طي دوران محروميتش باز هم رو به اين مسائل مي‌آورد و وارد كارش مي‌كند اما اگر اين مربي را ١٠ سال محروم كنند، ببينيم باز هم دست به چنين تخلفاتي مي‌زنند؟ بارها ديده‌ام كه اين مربيان فقط و فقط به واسطه همين كارشان نتيجه گرفته‌اند و هيچ كاري به مسائل فني ندارند. يعني يك مربي ابتداي فصل به مديران آن باشگاه مي‌گويد هر بازيكني مي‌خواهيد جذب كنيد اما با فلان جادوگر هم بايد قرارداد ببنديد. خب اگر اين‌گونه باشد من هم مي‌روم از هند سه مرتاض مي‌آورم و قهرمان ليگ مي‌شوم.

 طي روزهاي گذشته اخباري مبني بر شناسايي برخي افراد كه با جادوگران در ارتباط بودند منتشر شد. فكر مي‌كنيد اين‌بار فدراسيون برخورد قاطعي با اين موضوع خواهد داشت؟

من نمي‌توانم پيشاپيش قضاوتي كنم اما اميدوارم برخورد قاطعانه‌اي صورت گيرد. همان‌طور كه گفتم اگر يك خاطي را ١٠ تا ١٥ سال محروم كنند ديگر حساب كار دست بقيه مي‌آيد. به طور مثال در چين وقتي يك نفر اختلاس مالي مي‌كند را اعدام مي‌كنند تا بقيه از انجام چنين تخلفي بترسند اما در فوتبال ما برخورد قاطع با متخلفان مخصوصا كساني كه به جادو و جنبل رو مي‌آورند انجام نمي‌شود.