پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار ناطق نوری به جهانگیری: «انسجام خود را حفظ کنید و تا آخر حامی روحانی باشید»

هشدار ناطق نوری به جهانگیری: «انسجام خود را حفظ کنید و تا آخر حامی روحانی باشید»

آیا جایگزینی جهانگیری با روحانی آخرین وصیت هاشمی بوده است؟

تحولات چند روز اخیر حکایت از  سناریوهای جدیدی دارد و پرده از تقابل جدی در اردوگاه اصلاحات و اعتدال برمی دارد؛ با این سناریو که آیا پروژه دور زدن و عبور از روحانی در دستور قرار دارد؟ اتفاقی که به عملکرد فاجعه بار و خسارت آمیز دولت یازدهم نمی تواند بی ارتباط باشد.

تحولات چند روز اخیر حکایت از سناریوهای جدیدی دارد و پرده از تقابل جدی در اردوگاه اصلاحات و اعتدال برمی دارد؛ با این سناریو که آیا پروژه دور زدن و عبور از روحانی در دستور قرار دارد؟ اتفاقی که به عملکرد فاجعه بار و خسارت آمیز دولت یازدهم نمی تواند بی ارتباط باشد.

گروه سیاسی-رجانیوز: کاندیدای پوششی، طرحی بود که از چند ماه قبل و پس از افزایش تردیدها درباره حسن روحانی در دستور کار جریان اصلاحات قرار گرفت و وارد ادبیات اصلاح طلبان شد؛ برنامه ای با این توجیه که کاندیدای پوششی در کنار روحانی حضور خواهد داشت تا در مناظرات به وی کمک کند ودر نهایت به نفع او کنار خواهد رفت؛ اما تحولات چند روز اخیر حکایت از  سناریوهای جدیدی دارد و پرده از تقابل جدی در اردوگاه اصلاحات و اعتدال برمی دارد؛ با این سناریو که آیا پروژه دور زدن و عبور از روحانی در دستور قرار دارد؟ اتفاقی که به عملکرد فاجعه بار و خسارت آمیز دولت یازدهم نمی تواند بی ارتباط باشد.

 

به گزارش رجانیوز، چندی پیش حسین مرعشی با بیان دیدگاه هاشمی رفسنجانی قبل از درگذشتش ادعا کرد آخرین نظر مرحوم هاشمی حضور کاندیدای پوششی و حمایتی در کنار روحانی بوده است.این فرضیه با مطرح شدن اسامی طیفی از وزرای کابینه از قبیل حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و محمود واعظی وزیر ارتباطات پیش رفت، تا اینکه در روز آخر ثبت نام انتخابات؛ این اسحاق جهانگیری بودکه با حضور در وزارت کشور با ثبت نام خود همه را غافلگیر کرد. البته علاوه بر جهانگیری، محمد هاشمی رفسنجانی هم به طور مستقل و بدون مشورت با بزرگان اصلاحات اقدام به ثبت نام کرد.رویدادی که نباید به سادگی  از آن عبور کرد.

 

حضور جهانگیری در صحنه به عنوان شخص دوم دولت و عضو برجسته اصلاحات و کارگزاران بسیار معنادار است و نشان دهنده این نکته است که حضور او فراتر از یک کاندیدای پوششی است؛ زیرا برای نخستین بار است که در کنار رئیس جمهور مستقر، همزمان معاون اول وی هم نامزد ریاست جمهوری می شود؛ از طرفی حسن قاضی‌زاده هاشمی صبح آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری گفته بود”هیچ فردی از دولت قرار نیست کاندیدای ریاست‌جمهوری شود” اما رمزگشایی از کنار زدن روحانی در اظهارات اخیر اصلاح طلبان و کارگزارانی ها تا حد زیادی امکان پذیرگشته است.

 

بر این اساس، سران اصلاحات و روزنامه های زنجیره ای  اگر چه تلاش می کنند حضور جهانگیری را عادی جلوه دهند و وانمود کنند که با اجازه روحانی وارد انتخابات شده است، و رئیس دولت یازدهم در نهایت کاندیدای مورد اجماع خواهد بود، اما گویا واقعیت چیز دیگری است! به نحوی که  اصلاح طلبان حضور جهانگیری تا آخر انتخابات را رد نکرده اند! حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با اعتماد، پس از پرسش خبرنگار این روزنامه که آیا ممکن است جهانگیری تا آخر بماند، این موضوع را انکار نکرده و پاسخ می دهد: به تصمیم این دو بزرگوار بستگی دارد. هرطور که خودشان به نتیجه برسند! یعنی مرعشی تا همینجای کار اعتراف می کند دیگر ایده کاندیدای پوششی مطرح نیست.

 

 

 

محمد هاشمی هم در ادامه  سناریو عبور از روحانی از احتمال کناره گیری روحانی به نفع وی یا جهانگیری خبر داد؛ هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است شما گزینه نهایی باشید و آقایان روحانی و جهانگیری به نفع شما انصراف بدهند؟ تاکید کرد: هر احتمالی ممکن است؛ من نمی‌گویم این‌طور که شما می‌گویید می‌شود، اما می‌گویم که مبنای ما رقابت درون جناحی نیست. البته شخص اسحاق جهانگیری هم پس از ثبت نام در وزارت کشور در جمع خبرنگاران ابدا از کناره گیری به نفع روحانی و پوششی بودن خود صحبتی نکرد، فقط به این گفته بسنده کرد که ما و آقای روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم، آقای روحانی برای بنده شخصیت بزرگواری است! و شاه بیت اظهارات جهانگیری آنجا بود که اظهار کرد: برنامه های ما خیلی اختلاف نخواهد داشت! اعترافی که مشخص می کند اسحاق جهانگیری در حال تدارک و تدوین برنامه ای مجزا از حسن روحانی است.

 

 

در این میان، اتفاق دیگری که پس از حضور جهانگیری در صحنه افتاده است، تغییر کلمه کاندیدای پوششی و تبدیل آن به کاندیدای مکمل است؛ اولین حرکت جدی در عبور از روحانی شاید همین باشد! البته به نظر می رسد هاشمی رفسنجانی خیلی پیشتر، نخستین شخصی بوده است که از رئیس دولت ناامید گشته است؛ چرا که برادرش و کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم در ادامه اظهارات امروز خود گفت: آیت الله هاشمی در مورد ماجرای کاندیدای در سایه تاکید داشت؛ ایشان به ناطق نوری، ظریف، بنده و جهانگیری توصیه کردند کاندیدا شویم.

 

پس از کنار هم گذاشتن اظهارات اطرافیان و خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی در این هفته ها، این پرسش مطرح می شود که آیا آخرین توصیه سیاسی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی حضور کاندیدای پوششی در کنار روحانی بوده است یا توصیه جایگزینی اسحاق جهانگیری با حسن روحانی؟

 

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که حسن روحانی اساسا با حضور کاندیدای پوششی مخالف بوده و  هست، در همین رابطه حسین مرعشی پس از دیدار صبح شنبه خود به همراه موسوی لاری و حسین کمالی به نمایندگی از اصلاح طلبان  با رئیس جمهور، درگفتگو با روزنامه اعتماد گفت: ایشان[ رئیس جمهور] در اصل فکر می‌کردند که این کار (معرفی کاندیدای پوششی) ضرورت نداشته باشد اما، چون جبهه اصلاحات، شورای عالی اصلاح‌طلبان و هم آقای خاتمی و جامعه روحانیون مبارز بر این امر تاکید داشتند، به نظر متحدان خود احترام گذاشتند و رضایت خود را اعلام کردند.

 

به گزارش رجانیوز، فاز عبور از روحانی تا اندازه ای جدی شده است که ناطق نوری را وادار به عکس العمل نموده است. شنیده شده است شیخ علی اکبر ناطق نوری خطاب به جهانگیری و اصلاح طلبان هشدار داده: «انسجام خود را حفظ کنید و تا آخر حامی روحانی باشید. علاوه بر هشدار ناطق نوری، رسانه های نزدیک به روحانی هم در حال پمپاژ این خبر هستند که اسحاق جهانگیری تعهد کتبی داده است که به نفع روحانی کنار بکشد؛ تا بلکه فضا را عوض کنند.

 

 

به هر ترتیب، هفته های آتی آبستن حوادث ویژه ای است؛  فاز تقابل اصلاح طلبان و کارگزاران از یکسو و حسن روحانی از سویی دیگر به طور جدی تر دنبال خواهد شد. به نظر می رسد اصلاح طلبان که حسن روحانی و دولتش را رحم اجاره ای می دانستند، سعی در قربانی کردن آنها دارند. تا به اینجا فعلا اصلاح طلبان با تحت فشار گذاشتن روحانی جهت قبول جهانگیری به عنوان کاندیدای مکمل و نه پوششی یک گام جلوتر هستند.