پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » احمدنژاد “تابوی من درآوردی” مقوله ای به نام “ولایت مطلقه کلیه فقیه” را درهم شکست.

احمدنژاد “تابوی من درآوردی” مقوله ای به نام “ولایت مطلقه کلیه فقیه” را درهم شکست.

ثبت نام محموداحمدنژاد به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، “تابوی من درآوردی” مقولاه ای به نام “ولایت مطلقه کلیه فقیه” را درهم شکست و اثبات کرد درسراسر این نظام مدعی “بابصیریت”، تنها آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که”بصیرت” داشت، و سایر سردمداران علیرغم همه ادعاهایی که دارند از “بصیرت” بویی نبرده اند و جز اسمی از آن نشنیده اند!

خبر کوتاه بود، اما همچنان شوکه کننده است، «محمود احمدی نژاد، به رغم توصیه رهبر نظام برای عدم کاندیداتوری، به همراه یارانش که جریان انحرافی خوانده می شوند، وارد وزارت کشور شده و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.»

به گزارش «تابناک»، از چند روز قبل اعلام شده بود که «حمید بقایی» کاندیدای دولت بهاری ها برای حضور در رقابت های انتخاباتی پیش روی «محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی» را به عنوان نمایندگان تام الاختیارش جهت ثبت نام به ستاد انتخابات وزارت کشور معرفی کرده است. متن نامه بقایی در سایت ها و شبکه های مجازی دست به دست می شد. مخاطبان می‌گفتند بقایی می‌خواهد احمدی نژاد و مشایی را به جای خود راهی ستاد انتخابات وزارت کشور کند و این هم بازی جدید انتخاباتی دولت بهاری هاست که هر روز با اقدامی عجیب همگان را شوکه می کنند.

امروز اما به صورت غیر منتظره هر سه آنها وارد ستاد انتخابات کشور شدند، با هیاهو و جنجال آفرینی، هر سه دست در دست هم در ورودی ستاد شعار«زنده باد بهار، زنده باد ایران »را سر دادند و از سوی خبرنگاران تمسخر شدند که «دوباره، دوباره» اما آنها به مسلک‌شان پایبند بودند و نگاه و خنده های دیگران برایشان بی معنا بود، آنها بی توجه به خنده هایی که دست کم می شمردنشان، قدم به قدم باهم پیش رفتند. کسی نمی دانست که گام های محکم و البته هماهنگ آنها به سمت میزهای نام نویسی داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز بازی جدیدی شان است.

مشایی ایستاد، اما بقایی و احمدی نژاد دوشادوش هم روبه روی مسئول ثبت نام نشستند، هر دو مدارکشان را ارایه کردند، خبرنگاران مبهوت مانده بودند که احمدی نژاد چرا مدارکش را ارایه کرده؛ حتی زودتر از بقایی! کسی نمی خواست باور کند و بپذیرد که او هم عزم کاندیداتوری دارد، آن هم به رغم نهی صریح، اما هنوز 4 سال بیشتر از دوره ای که او بر اریکه قدرت بود، نگذشته و قطعا فراموش نکرده ایم که تا چه اندازه تشنه قدرت است.

اما احمدی نژاد با همان لبخند عمیق همیشگی اش فرم ثبت نام را گرفت و همه جاهای خالی را پر کرد. حتی زودتر از بقایی، ایستاد و فرم انتخاب، شناسنامه اش و انگشت جوهریش را رو به دوربین گرفت، دوربین ها فلاش زدند، صدای شاتر دوربین ها لابلای همهمه ی خبرنگاران، کاندیداتوری رسمی احمدی نژاد را در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد. در تمام مدت ثبت نام بقایی و مشایی و احمدی نژاد دستانشان را درهم گره کرده بودند. خبرنگاران در کمترین زمان ممکن خبر را مخابره کردند و خبرگزاری ها نوشتند: «محمود احمدی نژاد هم کاندیدا شد.»

دم خروس را باور کنیم؟ یا قسم…!

در این هنگام مثل معروف «دم خروس را بارو کنم یا قسم حضرت عباس را ..» در ذهن ها تداعی می شد، احمدی نژاد که پنجم مهرماه سال پیش در توصیه ای صریح، از حضور در انتخابات نهی شده بود و یک روز بعد در نامه ای سرگشاده اذعان کرده بود که به این توصیه پایبند است. او عهدش را نادیده گرفت و به میدان رقابت های پیش روی پا گذاشت.

در نامه سرگشاده احمد نژاد آمده بود: «همان گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرت عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم. ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم. به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به عنوان سرباز کوچک انقلاب و خادم مردم باقی خواهم ماند. از خداوند منان برای حضرت عالی سلامتی و موفقیت بیشتر و برای ملت بزرگوار ایران عزت و سربلندی روزافزون، در سایه عنایات حضرت ولی عصر (عج) مسألت دارم.»

در پی این تناقض رفتاری امروز احمدی نژاد سؤالات بسیاری به ذهن می رسد که او چرا و به چه انگیزه ای وارد کارزار رقابت ها شده است و کاندیداتوری اش را بنای حمایت از گزینه ای قرار داده که همچنان از سوی دادگاه به انفصال از خدمات دولتی محکوم شده و چندین پرونده مفتوح قضایی در دادگاه های ویژه کارکنان دولت دارد؟ واقعا احمدی نژاد در پی چیست؟ و واکنش تصمیم گیرندگان نظام به این اقدام عجیب و بی سابقه او چه خواهد بود؟ سرنوشت احمدی نژاد در رأس تیم دولت بهاری ها در کمتر از یک ماه باقی مانده چه خواهد شد؟ سؤال هایی که یافتن پاسخ آنها حداقل قریب به سه هفته و تا روشن شدن نتیجه بررسی صلاحیت دواطلبان انتخابات پیشرو ادامه خواهد داشت.

احمدی نژاد در ستاد انتخابات چه گفت؟

کار نام نویسی دولت بهاری ها که تمام شد، احمدی نژاد، بقایی و مشایی به سمت سالن کنفرانس رفتند، مشایی در گوشه ای ایستاد و احمدی نژاد و بقایی به بالای سن رفتند، احمدی نژاد پشت تریبون رفت و قریب به پنج دقیقه سخنرانی کرد، در تمام این مدت بقایی همچون محافظی رسمی کاملا صاف و رسمی به سخنان مرادش گوش می داد و بدون اینکه پلک زدنش و حتی نفس کشیدنش محسوس باشد؛ سخنان احمدی نژاد را شنید. انگار که مسخ او باشد.

رئیس دولت‌های نهم و دهم با اشاره به ثبت‌نام در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در متن انتخاباتی اش تاکید کرد که به او سفارش شده که به عنوان کاندیدا شرکت نکند و او هم پذیرفته است؛ اما این موضوع به معنای نهی نبوده و تنها توصیه بوده است؛ لذا این توصیه مانع حضورش نشده و به رغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان داشته به قول اخلاقی خود پایبند بوده و ثبت‌نامش در انتخابات صرفاً برای حمایت از بقایی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از «حمید بقایی» در انتخابات ثبت‌نام کرده است، افزود: آقای بقایی فردی تربیت شده در انقلاب اسلامی، سازش ناپذیر و با روحیه خدمت به مردم است و در این عرصه جزو پیشگامان است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: صیانت از حق و بیت‌المال مردم و مسئولیت‌هایی که مردم بر دوش ما می‌گذارند، همواره سرلوحه کار آقای بقایی بوده و هست. در عین حال، یکی از امتیازات ایشان این است که آقای بقایی سند روشن و زنده سلامت دولت قبل است.

وی تصریح کرد: ایشان هفت ماه و نیم در زندان بود که نمی‌خواهم تکرار کنم با چه شرایطی اما حتی یک مورد سوءاستفاده و تخلف در مورد او به اثبات نرسید. در حالی که تحت سخت‌ترین شرایط به سر برد و روز اول بازداشت ایشان من اعلام کردم که از پاکدستی او حمایت می‌کنم.

احمدی نژاد یادآور شد: نهایتاً به همه معلوم شد که این فرزند کوچک ملت فردی پاک است و کسانی که مسئولیت سیل تهمت‌ها را به دولت قبل داشتند با زدن نامه به آقای بقایی و انتشار آن از زدن همه تهمت‌ها و افتراها به طور رسمی عذرخواهی کردند که این عذرخواهی در مراجع قضایی نیز ثبت شد.

وی در ادامه گفت: امیدوارم انتخاب ملت ایران مثل همیشه بهترین و کامل‌ترین انتخاب و آغاز تحولات مثبت در اداره کشور و زندگی مردم باشد. مطمئناً بنده با همه توانم در خدمت آقای بقایی خواهم بود و در واقع در زندگی بنده و امثال بنده و آقای مشایی و بقایی فدای یک لحظه سرافرازی ملت ایران است.

رئیس دولت‌های نهم و دهم همچنین گفت: من به عنوان خادم ملت برای همه شناخته شده هستم و تمام زندگی من، آقای بقایی و آقای مشایی توسط نهادها و رسانه‌های گوناگون داخلی و خارجی و دستگاه‌های اطلاعاتی بارها شخم زده و زندگی‌مان را در معرض دید بشریت و ملت ایران قرار دادیم. در عین حال در دوران گوناگون فرصت خدمت‌گزاری به مردم را داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که اینجانب را در این دوران و در زمان شکوه ملت ایران به دنیا آورد و فرصت خدمت به آنها را به من داد. امروز جامعه بشری در آستانه تحولات بزرگی به سمت آزمون‌های تاریخی است. آرمانی که جامعه بشری بیش از ده هزار سال به دنبال آن بوده و تلخ و شیرین‌های زیادی را دنبال کرده است. او در نهایت سخنانش را با زنده باد ایران به پایان برد.

بقایی چه گفت؟

پس از احمدی نژاد نوبت به بقایی رسید و او پشت تریبون رفت و با بیان اینکه خدا را شاکرم که امروز دراینجا حضور دارم و خود را برای پذیرش مسئولیت بزرگ آماده کرده ام، اظهار کرد: ایران سرزمینی بزرگ و سرزمین مردمان بزرگ و تاریخی کهن است.

وی با بیان اینکه افتخار می‌کنم ایرانی هستم، ادامه داد: ملت ایران شایسته هستند تا بهترین زندگی را داشته باشند. آنها همواره در صلح و ثبات و آرامش با دیگر ملت ها زندگی کرده اند. ملت ایران ملت جنگ طلبی نبوده و نیست. طرفداری آنها از زمانی که بزرگترین امپراتوری جهان بود، با همه ملت ها روشن و واضح است.

بقایی خاطرنشان کرد: بر این باورم می توانیم ایران را بسازیم و می توانیم کشور را به جایگاه و قله های بلند برسانیم و ملت ایران می‌تواند با تلاش، صلح و دوستی بر مشکلات فائق آید.

دادستان کل کشور: پرونده‌های قضایی درصلاحیت داوطلبان مؤثر است

دقایقی از خروج احمدی نژاد و بقایی و مشایی از ستاد انتخابات وزارت کشور نگذشته بود که «حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری» دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه آیا وجود پرونده‌های نامزدهای انتخابات در روند بررسی صلاحیت آنها مؤثر است، گفت: قطعاً و مسلماً نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اگر پرونده‌ای داشته باشند، آن پرونده‌ها به مراکز نظارتی و اجرایی ابلاغ می‌شود و در روند بررسی صلاحیت‌ها تأثیر می‌گذارد.

سخنان منتظری درباره پروند های قضایی دواطلبان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری درحالی است که «حمید بقایی و محمود احمدی نژاد» هر دو در محاکم قضایی دارای پرونده هستند و حکم نهایی پرونده هایشان هنوز صادر نشده و بقولی پروندهایشان مفتوح است.

بازی احمدی نژاد چیست؟

در حقیقت شاید به نظر برسد که احمدی نژاد می خواست از همه رفتارها و کنش ها و سخنان امروزش این طور برداشت شود که او به عنوان ضامن تأیید صلاحیت «حمید بقایی» دوشادوش او وارد کارزار رقابت ها شده و عزمش این است که این پیغام را به گوش بزرگان نظام برساند که در صورت به فعل رسیدن زمزمه هایی که درباره رد صلاحیت بقایی مطرح است، خودش میدان دار انتخابات خواهد شد و به هیچ توصیه و اخطاری توجه نخواهد کرد.

اما با توجه به روحیه قدرت طلبی او باید این گونه ماجرا را تحلیل کرد که همه تلاش او و یارانش بر این است که تا لحظه آخر برای بقای احمدی نژاد در کوران و جریان انتخابات تلاش کنند و بتوانند شرایطی را فراهم سازند که او وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شود. اصلا ورود بقایی به صحنه انتخابات هم برای همین بود که احمدی نژاد در لوای حمایت از او بتوانند، سفر انتخاباتی برود، حرف های انتخاباتی بزند و تشکیلات انتخاباتی منسجمی در کشور راه اندازی کند.

البته فرض دیگر آنها بر این است که اگر شرایط مهیای حضور احمدی نژاد نشد، یک گزینه از گزینه های او بتوانند در جریان رقابت های انتخاباتی با دیگر کاندیداها رقابت کنند و البته پشتوانه حمایت تمام قد وی را هم داشته باشد. این گونه او و جریانش هرچند پیروز صحنه انتخابات نخواهند بود و شانس کمی برای پیروزی خواهند داشت، اما حداقلش این است که جریان و تفکر خود را زنده و پویا نگه داشته و علاوه بر گرفتن تأیید صلاحیت برای یک عضو از این جریان، می توانند برای انتخابات 1400 برنامه ریزی کنند.