پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حمله موشکی آمریکا به سوریه به تدریج از ابعاد گسترده تری برخوردار می شود.

حمله موشکی آمریکا به سوریه به تدریج از ابعاد گسترده تری برخوردار می شود.

در حالی که مقامات آمریکایی و شخص ترامپ بعد از این حمله به صراحت بیان کرده اند، این حمله می تواند در آینده نیز تکرار شود، آنچه به نظر می رسد این است که ترامپ و کاخ سفید، می خواهند به تدریج و آهسته راهی را که بوش برای حمله به عراق پیمود، در مورد سوریه نیز تکرار کنند؛ موضوعی که ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور ایتالیا نیز روز گذشته به آن اشاره کرده اند.

حمله شیمیایی دولت سوریه، طی هفته گذشته با تجزیه و تحلیل های متفاوتی همراه بوده است. در حالی که ایران و روسیه بارها خواستار تحقیق و بازرسی جدی از این موضوع شده اند، گویا مقامات آمریکایی چندان علاقه ای به این تحقیق و تفحص در مورد اصل ماجرا و چگونگی وقوع آن ندارند!

دولت سوریه و مقامات روسی همچنین ایرانی، بارها بیان کرده اند که این انتشار گاز شیمیایی مربوط به حمله جنگنده ها به یکی از کارخانجات تولید سلاح شیمیایی تحت نظارت و در دست نیروهای معارض بوده است؛ موضوعی که البته رسانه های غربی به همراه مقامات اروپایی و آمریکایی، آن را انکار می کنند و اصرار دارند، فاجعه رخ داده، تنها مربوط به حمله مستقیم شیمیایی از سوی دولت سوریه بوده است.

بعد از آنکه نیکی هیلی گفت، دولت آمریکا هیچ شکی ندارد که سوریه و دولت بشار اسد این حمله را صورت داده است، شب گذشته جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز عینا عبارات فوق را تکرار کرد.

وی با دفاع از حمله موشکی آمریکا به سوریه بیان کرده، آمریکا هیچ شکی ندارد که این حمله شیمیایی توسط دولت بشار اسد صورت گرفته است؛ اما با این حال، گفته حتی بعد از این حمله نیز هنوز استراتژی آمریکا در سوریه تفاوتی نکرده و اولویت آمریکا همچنان شکست داعش است؛ نظری بر خلاف نظر نیکی هیلی که پیشتر گفته بود اولویت آمریکا سقوط بشار اسد است.

اظهارات جیمز ماتیس و سایر مقامات آمریکایی در مورد حمله شیمیایی در حالی است که روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا اعلام کرد که ماجرای «حمله شیمیایی» ادلب عملیات عملیات فریب بود. به این معنی که عملیات و طرحی از پیش تعریف و تدوین شده برای به مخمصه انداختن دولت سوریه و روسیه بوده است.
آیا ترامپ قدم به قدم مسیر بوش برای عراق را در مورد سوریه طی میکند؟ / احتمال حمله آمریکا به جنوب دمشق
پوتین گفت: ما گزارش‌هایی از منابع متعدد در دست داریم درباره اجرای عملیات فریب شبیه به ادلب در سایر نقاط سوریه از جمله در حومه جنوبی دمشق. می‌خواهند در این مناطق مواد شیمیایی قرار دهند و دولت روسیه را به حمله شیمیایی متهم کنند. من و پرزیدنت ماتارلا در این زمینه بحث کردیم و به او گفتم این ماجرا مرا بطور جدی به یاد حوادث سال ۲۰۰۳ می‌اندازد که نمایندگان ایالات متحده آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل از وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق گفتند و در پی آن حمله نظامی به عراق آغاز شد. این حمله نتایج فاجعه‌باری برای عراق به ارمغان آورد و موجب گسترش تهدید تروریسم و ظهور داعش در گستره جهانی شد.

پوتین افزود: ما قصد داریم این مسأله را در نهاد سازمان ملل مستقر در لاهه [دیوان بین‌المللی لاهه] مطرح کنیم و از جامعه بین‌المللی بخواهیم که همه این گزارش‌ها را با دقت بررسی و بر اساس نتایج آن اقدام مناسب اتخاذ کنند.

این در حالی است که پوتین همچنین روز گذشته در مورد حمله احتمالی آمریکا به جنوب دمشق هشدار داده و گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد واشنگتن قصد دارد به جنوب دمشق حمله هوایی کند. رئیس جمهور روسیه ادامه داد، آمریکا پیشتر به بهانه وجود سلاح‌ها کشتار جمعی به عراق حمله کرد و نتیجه آن این شد که داعش به وجود آمد و شرایط در سوریه مشابه عراق است. در پی این سخنان رئیس ستاد ارتش روسیه به آمریکا در مورد هرگونه حمله دوباره به خاک سوریه هشدار داده است.

آنچه به نظر می رسد این است که اکنون سناریوی بوش در مورد عراق به گفته پوتین در حال تکرار از سوی دولت ترامپ است، این بار اما مقصد و هدف دمشق است نه بغداد. آمریکایی ها به بهانه حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه و در دست داشتن سلاح های شیمیایی از سوی دولت بشار اسد، و همچنین با این توجیه که سیاست اوباما در مورد سلاح های شیمیایی در سال 2013 جوابگو نبوده است، دست به کار تدوین این سناریوی تکراری در قالب جدید آن شده اند.